Lensa Sejarah Islam Pahang

Lensa Sejarah Islam Pahang
Lensa Sejarah Islam Pahang (Klik di Gambar)

Pilih Bahasa

Jumaat, 31 Mac 2017

MEMORI 60’s : Sungai Pahang

MEMORI 60’s :

Pendahuluan

Tahun ini usia aku menjangkau 60 tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab aku sayang kamu semua. Semoga memori ini menjadi dorongan pada para pemuda untuk berbakti untuk bangsa dan agama nya.

MEMORI 60’s : Sungai Pahang

Aku dibesarkan di dalam sungai Pahang. Sejak kecil aku dibawa ibu ke sungai terutama di sebelah pagi untuk membasuh kain kerana tidak ada orang menjaga aku di rumah jika ditinggalkan bersendirian. Kata emak,aku lebih dulu pandai berenang dari berjalan.Sejak dulu aku begitu mencintai sungai Pahang. Airnya jernih dan bersih,ikan-ikan banyak bermain-main di gigi tebing, batu batuan terdapat di sepanjang batang sungai yang sangat menarik terutama di musim kemarau.Setahu aku di sungai Pahang tidak ada buaya. Peristiwa yang paling lekat dalam ingatan aku berkaitan dengan sungai Pahang ketika aku kecil, aku menyaksikan seorang budak perempuan yang merupakan saudara aku yang tinggal di felda Kg Awah tenggelam di depan mata aku sendiri. Ketika itu air sungai sedang sebak,biasanya bila air separas setengah tebing, keadaan arusnya laju dan berpusing-pusing. Jam 9.00 pagi kami turun ke pengkalan untuk mandi dan bermain air, walaupun air sebak dan arus deras itu tidak menjadi masalah pada aku sekalipun usia aku ketika itu baru lima tahun.Setelah menyalin pakaian,kami pun terjun dengan pelbagai gaya dari jamban ke dalam sungai. Saudara aku ini pun menyalin pakaian,kami tidak menjangkakan bahawa dia tak pandai berenang, kemudian ia terjun ke dalam sungai,hilang….kemudian timbul sambil melambai2kan tangan kepada kami,kemudian hilang semula….barulah kami sedar dia tak boleh berenang,kami memanggil abang leman yang sejak tadi berada di atas tebing, ia terjun seperti tarzan ke dalam sungai untuk mengapai budak perempuan tersebut tetapi terlambat…..selepas itu ketua kampong datang dan meminta kami yang ada di tempat kejadian menyuruk di pundung di tepi paya di pinggiran hutan. Sehingga petang barulah ibubapa kami datang mengambil kami pulang.

Sungai adalah nyawa kami, itu lah tempat kami mengambil air untuk minum,di situlah tempat kami mandi dan membersih pakaian,di situlah juga tempat kami bermain, tempat kami mencari rezeki terutama ikan yang jadi makanan kami.Sungai Pahang adalah sungai yang besar, sebeb itu ketika aku mengaji di Bangi,seorang kawan aku dari Melaka begitu hairan bagai mana bila aku ceritakan perkara2 di atas, memang lah…Melaka sungai nya kecil2 dan hanya tempat orang membuang sampah sahaja…..Apabila aku meningkat remaja ,sungai adalah tempat kami berehat. Biasanya setelah solat subuh kami pergi memotong getah sehingga zuhur lanjut barulah kami pulang dalam keadaan keletihan.Sebelum makan tengah hari, kami pergi mencuci diri di sungai, kami berehat di sungai agak lama. Di samping mencuci pakaian yang kotor,kami juga berbual2 sambil mencuci badan. Keadaan bau badan orang yang memotong getah;tuhan saja lah yang tahu.Kesan2 getah yang melekat pada rambut,pada leher,pada tangan,di celah2 kuku tangan dan kaki mesti dibuang habis habisan. Maka untuk mencuci badan saja mengambil masa berjam2,tambahan jika ada anak2 dara yang mandi bersama kami. Maka lebih lama kami mandi di sungai.Jika tidak ada gadis2 di kampong kami,kami akan bergurau senda dengan gadis2 yang sedang mandi di seberang sungai.Gadis2 seberang agak cantik2 kerana kebanyakkan berasal dari Kelantan.Mereka turun membasuh pakaian setelah selesai solat zuhur,ketika kami baru pulang dari menorah getah.

Di sungai aku di ajar oleh ayah ku berenang,mendayung perahu,memasang jarring,menaja aran, memilih tempat memasang lukah,menebar jala dan memilih ikan yang sedap2.Masa iu ikan banyak,manusia tidak tamak.Mereka tidak menggunakan bahan2 yang terlarang untuk menangkap ikan,Mereka tidak memasang pukat Apollo untuk menjaring, Mereka tidak memasang jaring panjang untuk menangkap ikan.Semua manusia sedar keperluan Mereka dan keperluan orang lain. Di kampong aku, keadaan sungai Pahang agak menarik. Tebing nya rendah, di sebelah hilir pengkalan aku ada batu panjang, di sebelah hulu ada tiga lubuk besar iaitu lubuk kawah,lubuk beroga dan kubang itik. Kawasan kubang itik agak suspen sikit…di lubuk2 inilah aku memasang jaring dan lukah. biasannya jika kami tidak terlalu letih kami pergi berenang ke batu panjang yang kira2 200 meter dari pengkalan kami. Mandi manda di sana sgt sedap kerana air nya laju dan jernih, bongkah batu nya berbagai bentuk. Kawasan lubuk kawah sangat dalam, pernah kami mengukurnya dengan tali yang kami letakkan batu di hujungnya….lebih dari 30 kaki….patut lah di zaman dahulu ada kapal masuk hingga ke Temerloh kerana airnya dalam.Kami sangat suka bermain air sungai. Ketika musim banjir besar bila air melimpah ke atas tebing sungai,kami anak2 remaja sekitar 15-20 orang akan pergi menebang buluh panjang, kemudian kami akan berjalan ke kawasan sek men agama al wosto. Dari situ kami terjun ke dalam sungai Pahang….tanpa sedar akan bahaya….kami sangat seronok bermain air banjir kerana airnya sangat sejuk,sangat dingin laksana air yang keluar dari kawasan salji. Kami berhanyut menghilir sungai Pahang sampai ke sempada kampong teluk Ira. Itulah aku rasa pengalaman pelik yang kami lakukan di masa lalu tanpa sedar akan bahaya yang banyak di dalam sungai ketika banjir.

Inilah kenangan yang tak akan kembali lagi, sekarang setiap kali aku memandang kea rah sungai Pahang, hati aku menangis sedih. Sungainya tohor,airnya kotor,ikannya sirna,batu batuan hilang entah kemana. Pinggiran tebingnya dipenuhi dengan mesin-mesin penyedut pasir, manakala di atas tebing nya berdebu dengan pasir2 kering di tiup angin.Musim kering sangat  kering, musim hujan airnya kotor,pekat dan likat sehingga ikan pun lari dari air yang sangat kotor ini…..satu kenangan yang hilang,keindahan yang sirna,lukisan alam yang koyak rabak oleh jari2 yang rakus…….

sungai Pahang….aku cinta kamu……..


Sabtu, 25 Mac 2017

MEMORI 60’s : PEKAN SE HARI @ SARI TEMERLOH

MEMORI 60’s

Pendahuluan

Tahun ini usia aku menjangkau 60 tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab aku sayang kamu semua. Semoga memori ini menjadi dorongan pada para pemuda untuk berbakti untuk bangsa dan agama.

MEMORI 60’s : PEKAN SE HARI @ SARI TEMERLOH

Sejak kecil aku tak pernah dengar perkataan “pekan sari” sehingga aku berusia 11 tahun.Satu ketika tatkala kami nak mandi di sungai. Seorang yang berpangkat abang mempelawa kami mengikut dia ke Temerloh,katanya: “Budak2 besok hari ahad, sapa nak ikut pegi ke temerloh? Boleh kita tengok wayang….oii seronok tengok orang lawan naik kuda,pakai pistol lagi!!”. Bila balik kerumah aku bertanya kakak ku yang tua dan mintak izin nak pergi ke Temerloh mengikut Abang Tan. Kalau bawak satu ringgit pun cukup lah,kata abang tan. Besoknya pagi2 lagi kami dah bersiap dengan pakaian baru dan seluar yang cantik nak mengikut abang tan menengok wayang. Sejak itu aku jadi penzairah pekan sari setiap minggu. Cukup dengan lima puluh sen saja kalu nak berjalan, tetapi kalau nak tengok cerita cowboy mesti ada satu ringgit. Tambang bot sungai 20 sen, tiket wayang 40 sen,minum air batu campur 10 sen,nasi lemak sedap 20 sen.

Setelah aku remaja, setiap minggu mesti pergi ke pekan sari, aku jadi ketagih pegi pekan sari .aku kena ada duit kalau nak pegi. Nak makan satay dan roti canai atau makan roti bakar di kedai cina atom. Masa itu tak ada pantang larang nak makan di kedai cina,bukan saja orang ramai. Tok imam dan tok bilal pun suka makan kat kedai nyonya. Aku pun dah mula  belajar merokok. Oleh itu aku dan kawan baik aku bernama pak we pon buat satu perojek. 

Kami akan jual kelapa….Setiap petang Jumaat,kami akan cari kelapa samada dari kebun ayah kami atau kami ambil upah panjat kelapa. Aku tak kuat panjat,pak we pon panjat kelapa dan aku yang tukang kupas kelapa. Setiap pokok yang kami panjat kami ambil upah, satu batang dua biji kami cas. Kami kumpul kelapa sehingga sampai target yang kami nak sebanyak RM20.00 seminggu. Kalau dapat target itu kami taka da masalah nak berjoli, boleh beli rokok dan tengok wayang lagi. Biasanya ada baki lagi untuk rokok selama seminggu. Kami tak perlu menjual kelapa di pekan sari,tambahan pula kalau menjaja tepi jalan maka jatuh standard org muda, jadi kami Cuma jual kepada peraih yang menunggu di tepi bot penamabang, kami ada konteks dengan satu pak cik benggali yang menjadi pelanggan tetap kami,dia ambil semua buah kelapa yang kami jual. Bila dapat duit boleh lah makan besar….selain menjual kelapa, aku juga sering berjual limau langkat yang ayah aku tanam di kebun seluas satu setengah ekar. Limau itu tidak lah begitu manis al maklumlah limau kampong.pada satu bulan ramadhn seperti biasa aku berjualan, maka semua org tak boleh rasa limau tersebut, mula2 orang takut nak beli kerana bimbang limau itu betul2 masam. Al Kisah nak jadi rezeki aku,maka datang seorang nyonya dgn cucu perempuan nya menghampiri aku sambil berkata:”Ini limau ada manis ka?” aku jawab :”cubalah rasa…” maka nyonya itu mengambil sebijik limau dan membelah dua ,maka diberikan sebelah pada cucunya. Dengan kuat dia berkata:” hai yoo…ini limau banyak manis lah”….maka mak cik2 yang tadi nya takut2 membeli dating kepada aku mengambil semua limau tersebut.kih3….limau tu tak lah manis sgt….

Pekan sari Temerloh dalam tahun 60an dan 70an bermula dari kawasan bangunan Tabung Haji hingga ke rumah pasong lama.masa ini kawasan pecan sari ditambah hingga ke dekat stadium bandar temerloh. Masa dulu peniaga nya adalah dari orang2 kampung di sekitar bandar temerloh sahaja tidak ada orang luar kecuali orang yang bermain silap mata dan penjual ubat.Ada masa peniaga pecan sari temerloh hanya di control oleh orang Berhala gantang dan Orang Kampar Batu Satu. Pekan sari zaman dulu sangat berbeza dengn pecan sari masakini. Zaman dulu pecan sari adalah tempat mencari hiburan,makanan yang sedap2 dan untuk berihat. Berlainan dengan zaman sekarang,pecan sari semata2 untuk mencari wang,malah kadang kala barangan yang di jual terlalu mahal. Aku seronok pergi pecan sari kerana di sana ada segala macam keperluan kita.

Biasanya bila kami pergi ke Pekan Sari ,Mula2  kami akan pergi ke gerai makanan yang banyak di kawasan bawah istana hinggap, di situ terdapat gerai jualan makanan yang beraneka jenis. Makanan jenis berat seperti nasi lemak,nasi impit,nasi berlauk, kuih2 tradisi yang susah nak dapat,satay,ayam bakar dsb. Kami makan sehingga kenyang,al maklum zaman itu bukan seperti zaman sekarang,makanan sedap2 hanya boleh dapat dikampung ketika hari raya sahaja, pada hari2 biasa mana ada makanan yang sedap. Kita terpaksa makan jambu air,buah cenerai,buah tending terajang,buah kundang. Buah cenerai sentiasa ada di dalam poket . Kalau pegi pecan sari maka dapatlah makan makanan yang sedap2. Sesudah makan kami akan berjalan dulu di pecan sari melihat barang jualan,melihat ikan yang besar2 atau melihat alat 2 yang tak pernah kami lihat dikampung. Kemudian kami akan pergi ke gerai jualan ubat ubatan, kami sangat seronok melihat pelbagai tingkah laku para penjual ubat yang pandai menbuat lawak jenaka dari cerita yang pelik2.Ada penjual ubat yang membawa ular yang besar2,ada penjual ubat membawa bintang laut yang luar biasa bentuknya,malah ada penjual ubat yang boleh mengeluarkan asap bila mengubat pesakit. .Kemudian kami akan berpindah pula ke gerai silap mata. Masa dulu ada pelbagai jenis ahli silap mata dating ke temerloh,Mereka memberi hiburan secara percuma,apa tujuan Mereka tidak kita ketahui.Kemudian kami berpindah pula ke gerai pemuzik jalanan seperti al baladi  dari Kelantan ,pasukan panca ragam dari pemuda2 temerloh dll. Ramai para pemuzik jalanan datang ke pekan sari temerloh sejak zaman dulu. Mereka mengadakan persembahan sambil mengutip derma,pertunjukan Mereka sangat hebat. Ketika ini matahari sudah bersinar panas,maka kami mula menuju ke pangung wayang yang akan bermula jam 10.30 pagi. Biasanya wayang habis pukul 12.30,maka kami pun menuju ke pengkalan motor boat yang akan membawa kami pulang dengan hati yang lapang dan rasa puas serta dengan harapan akan datang semula pada minggu hadapan nya.


Selepas tamat tingkatan tiga,ayah aku memindahkan aku belajar di SMA Al Ihsan Kuantan, maka sejak itu hubungan aku dengan pekan sari temerloh semakin renggang.

SUSUNAN PESURUHJAYA PAS PAHANG DULU HINGGA SEKARANG.


ALLAHYARHAM MOHAMED YASSIN BIN SALLEH (1958 – 1963 )
TEMERLOH

Tokoh ini berasal dari Kampung Kerdau Temerloh Pahang, sebahagian tanah milik beliau di wakafkan kepada PAS, masa kini tanah tersebut dibina markas terbesar PAS Pahang. Pihak PAS berharap setiap ahli PAS dan penyokong memberi derma sebanyak RM10.00 seorang bagi menyaipkan kompleks tersebut yang mengandungi dewan utama dan pejabat urusan harian PAS Pahang.Sentuhan politik beliau terlalu amat bernilai. Pengasas politik Pas Negeri Pahang ini sebenarnya bertanggungjawab membentuk pemikiran rakyat Pahang untuk tunduk patuh kepada sistem politik Islam yang diperjuangkan PAS. Pemergian beliau ke rahmatullah pada tahun 1963 mengakhiri tanggungjawab perjuangan. Ia harus menjadi sejarah penting dan mesti menjadi kayu ukuran perjuangan kepada generasi terkemudian. Semoga Allah s.w.t. mencucuri rahmat ke atas rohnya.

ALLAHYARHAM YANG MULIA TENGKU ABDUL HAMID SULTAN ABDULLAH ( 1963 – 1965 )
PEKAN
Allahyarham merupakan satu-satunya tokoh istana yang telah menempatkan dirinya untuk berjuang secara langsung bagi menegakkan daulah Islam melalui perjuangan politik Pas. Mungkinkah ada lagi tokoh besar seperti beliau untuk memimpin perjuangan Islam ? Apa yang pasti beliau telah berjaya menempatkan ramai kaum kerabat Pahang ke dalam politik Pas dan kesannya berterusan hingga ke hari. Sebahagian keluarga istana Pahang memiliki semangat Islam yang kuat,Mereka sangat mencintai ulamak dan suka kepada pendidikan agama. Mereka juga ahli tarekat yang mengambil sanad tarekat dari tokoh tokoh yang terkenal di asia Tenggara.

ALLAHYARHAM USTAZ ISHAK BIN ABDULLAH ( 1964-1965)
TEMERLOH

Tokoh ini merupakan anak murid kepada Tuan Guru Haji Hasanuddin Mohammad, beliau mendapat pendidikan di Madrasah Al Wosto,Madrasah al Junied Singapuran dan IAIN Surabaya Indonesia. Allahyarham merupakan Pesuruhjaya Pas Negeri Pahang yang pertama dilantik dari kalangan tokoh berpendidikan agama. Perwatakannya yang sederhana membuatkan beliau sentiasa disenangi oleh kawan dan lawan. Keperibadiannya patut dijadikan contoh kalangan pejuang Islam di negeri ini. Allahyarham telah mengorbankan kehidupan dunianya bagi kepentingan perjuangan.Beliau juga pengasas SRA Lurah Bilut .  Lulusan BA Syariah Islam Universiti  Indonesia ini, menghembuskan nafasnya yang terakhir pada malam 13 Mei 1993, selepas pulang dari memberikan kuliah terakhirnya di Darul Islah Kg Paya Kecik, Temerloh.

ALLAHYARHAM DATO' ABU SAMAH HAJI ALI ( 1965-1969 )
TEMERLOH
Allahyarham Dato Abu Samah Hj Ali, adalah tokoh penting dalam memperkukuh dan memperkembangkan pengaruh perjuangan Pas di Negeri Pahang peringkat awalan. Kehadirannya dalam perjuangan Islam sebenarnya memberikan imej penting terhadap penerimaan golongan atasan terhadap Pas. Ayah kepada Menteri popular Datuk Hamzah Abu Samah ini telah mengorban banyak kepentingannya dalam menjayakan perjuangan Pas. Rumahnya yang terletak di atas bukit di persimpangan jalan Triang berhadapan jambatan Temerloh itu pernah menjadi pusat perjumpaan penting parti. Semoga amalnya mendapat keberkatan Allah.

USTAZ JAMAHIR IDRIS (1969 – 1977)
KUANTAN
Ust. Jamahir Idris merupakan salah seorang tokoh pengasas PAS Negeri Pahang, beliau yang dilahirkan di Indonesia dan mendapat pendidikan di Institiut Pengajian Islam, Bandung, pernah menjadi Setiausaha Hizbul Muslimin. Sejarah penglibatan tokoh ini kedalam perjuangan Islam di negara ini bermula apabila beliau berhijrah ke Malaya bersama bapanya pada tahun 1958. Ust. Jamahir Idris, telah melibatkan dirinya dalam perjuangan Islam sejak di Indonesia lagi di bawah Jamaah Masyumi. Pejuang Islam yang gigih ini adalah juga pengasas kepada kewujudan Sekolah Menengah Agama Rakyat Kg Selamat, Tanjung Api, Kuantan, yang kini dikenali sebagai Sekolah Menengah Agama Al-Ihsan.

ENCIK MOHD RUSDI ARIFF ( 1977-1982 )
PEKAN
Encik Mohd Rusdi Ariff, merupakan satu-satunya pimpinan Pas negeri Pahang yang bergelar Yang Berhormat ( YB ), beliau telah memenangi pilihanraya umum 1974 bagi kerusi Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) Bukit Ibam. Beliau dilahirkan dikalangan keluarga yang terlibat secara aktif dalam parti.Bapa beliau Mualim Ariff merupakan di antara pengasas kepada PAS Cawangan Pekan,Bapa mertua beliau juga orang kuat PAS Pekan. Encik Mohd Rusdi Ariff mendapat pendidikan di Universiti Malaya, pernah menjadi Penolong Pegawai Tadbir Felda sebelum meletakkan jawatannyauntuk berkecimpung dalam Pas secara lebih efective. Beliau masih meneruskan khidmatnya hingga ke hari ini.

TUAN HAJI SYED IBRAHIM (1982-1984)

ENCIK MOHD RUSDI ARIF ( 1984-1987 )

TUAN GURU HAJI ALWI ABDUL HAMID ( 1987-1993 )
MARAN
Tuan Guru Hj Alwi Abdul Hamid,dilahirkan pada tahun 1939 di Kg Paya Pasir Chenor. Bapa beliau merupakan tokoh agama terkenal di Maran,Beliau mendapat pendidik di Universiti Al Azhar, Mesir. Seorang tokoh yang sentiasa menyumbang kepada pembangunan pendidikan Islam .Beliau merupakan pengasas kepada Madrasah Darul Al Hijrah Maran yang ramai melahirkan agamawan di negeri Pahang.Sebelum itu beliau merupakan guru agama di Kulliah Sultan Abu Bakar PekanDi dalam parti , selain daripada pernah menjadi Persuruhjaya PAS Pahang, beliau juga adalah Ahli Jawatan Kuasa Dewan Ulamak PAS Pusat..

TUAN GURU HAJI MOHD BAQI OSMAN (1993 – 1999)
CENOR
Tuan Guru Hj Mohd Baqi Osman, merupakan tokoh yang sentiasa menyumbangkan ilmu Islam yang dimilikinya kepada masyarakat melalui kuliah-kuliahnya yang cukup terkenal dan melalui ceramah-ceramah yang sentiasa diadakan dari masa ke semasa.Beliau mula mendapat pendidikan agama dari Tuan Guru Haji Jaafar Kg Sentang,Kemudian melanjutkan pelajaran ke Kelantan dan Mekah.Komitmen dalam perjuangan memperlihatkan perkembangan PAS yang sangat baik, selain daripada memikul amanah sebagai Persuruhjaya, beliau juga adalah Ketua Dewan Ulamak PAS Pahang dan juga Ahli Jawatan Kuasa Dewan Ulamak PAS Pusat.Beliau merupakan pengasas kepada Madrasah Saadatul Darain di Sg Gau dan Kg Lating Cenor. Juga pengasas kepada air mineral Gau.

USTAZ IDRIS BIN OMAR (1999 - 2004 )
TEMERLOH
Berasal dari Kg Tebal Temerloh Pahang, mendapat pendidikan agama awal di bawah bimbingan Tuan Guru Haji Majid Buyung di Pondok Kg Guai Bera Pahang, menyambung pengajian di Kolej Islam Kelang dan Melanjutkan pelajara ke Mesir sehingga peringkat tertinggi. Sekembali dari mesir beliau menjadi tenaga pengajar di UKM, di sana beliau mengasaskan rumah anak yatim Darul Izzah di Bangi. Kemudian beliau membuka beberapa buah cawangan Darul Izzah di seluruh negara. Beliau dilantik menjadi pesuruh jaya PAS Pahang dalam tahun 1999.

USTAZ DATO' TUAN IBRAHIM BIN TUAN MAN (2004 - 2015)
JERANTUT & JENGKA.
Tokoh ini berasal dari kampong Batu Balai Jerantut, Beliau merupakan anak saudara kepada Tuan Guru Haji Nik Aziz. Keluarga ini berpindah ke Pahang dan membuka perkampungan di Jerantut. Memulakan persekolahan di SMA Padang Tengku, Kemudian menyambung di Kulliah Sultan Abu Bakar seterusnya di UKM Bangi, sehabis belajar beliau menjadi tenaga pengajar di ITM, kemudian melibatkan diri secara aktif di dalam Forum Perdana anjuran RTM. Pada tahun 1999,beliau mula menyertai Pilihan raya umum Malaysia ke-10 dan bertanding di Dun Jengka dan memperoleh kemenangan setelah menewaskan calon Umno, Dato' Zainal Hassan dengan majoriti 319 undi. 

USTAZ ROSLI BIN ABDUL JABAR (2015 - kini)

KUANTAN

Rabu, 22 Mac 2017

MEMORI 60’s : KAJIAN PENULISAN KITAB-KITAB AGAMA DI PAHANG


Pendahuluan
Tahun ini usia aku menjangkau 60 tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab aku sayang kamu semua. Semoga memori ini menjadi dorongan pada para pemuda untuk berbakti untuk bangsa dan agama.

MEMORI 60’s
KAJIAN PENULISAN KITAB-KITAB DI PAHANG
Tahun 1983 merupakan tahun terakhir aku belajar di UKM. Bagi pelajar yang mengambil ijazah sarjana muda kami dikehendaki membuat kajian @thesis ringkas berkenaan tajuk berkaitan dengan matapelajaran kami khususnya Pengajian Islam. Aku memilih untuk membuat kajian mengenai penulisan kitab2 agama di Pahang, kerana terkesan dengan Prof Dato Dr Ariffin Said yang selalu aku jumpa di rumah ayah di kampung. Pada masa itu Prof Dato  membuat kajian mengenai puisi lama di Pahang, di kampong aku beliau memberi tumpuan kepada Tuk Shahibudin yang banyak mengarang syair2;antara tumpuan beliau ialah Syair Asyikin. Penyelia aku pada masa itulah Dr Mahmud Saedon dari Jabatan Al Quraan dan Sunah,beliau berasal dari Berunai dari keluarga yang pernah berjuang menuntut kemerdekaan dari British secara kekerasan sehingga keluarga ini terbuang ke Malaysia dan Singapura. Beliau sangat tegas tetapi baik hati kerana hasil kerja aku yang sangat buruk itu di beri pangkat “A”. Aku memulakan pengkajian aku menerusi Syair Asyikin yang diberi Salinan oleh Prof Dato Dr Ariffin Said. Dari karya tersebut aku baca berkali2 maka aku dapati bahawa pada abad ke 18,terdapat ramai tokoh agama di Pahang. Dan di dalam syair itu ada menyebut nama seperti Imam Zul Bayan, Imam Nur Qadim, Tuk Malim Lebai Panjang,Nahkoda Abdullah,Tuk Uban . Di samping nama2 itu disebutkan juga nama2 tempat alim ulama itu berada. Di antara nama kampong yang disebutkan ialah Kampung Makasar di Pekan, Kampung Mengkarak di Bera,Kampung Baduk di Temerloh. Maka ini memudahkan kerja aku untuk membuat kajian.


Apabila sampai cuti semester yang agak lama,maka aku mengumpul wang biasiswa dan pergi ke tempat-tempat tersebut. Di Mengkarak aku tinggal dirumah Ustaz Ahmad pelawat iaitu di kampong Tuk Langit, selain ada bau2 bacang dengan aku, aku juga berkawan baik dengan anak beliau. Di sana aku tak dapat banyak cerita berkaitan dengan Imam Zul Bayan secara ilmiah Cuma cerita2 mitos yang tentu nya akan dicampak oleh Dr Saedon dalam tong sampah beliau yang agak besar jika aku tulis cerita2 semacam itu. Namun di Kg Tuk Langit aku bernasib baik dapat melihat pusaka peninggalan tuan guru haji majid. Beberapa tulisan tangan tuan guru haji Ismail Mat Akil yang beliau simpan, senjata lama,jubah dan kopiah….entah2 benda ni ada lagi atau tidak aku tak tahu lah,biasanya anak cucu akan bakar benda ni bila tuk nenek meninggal dunia. 

Pada awal tahun 80an  bila aku berulang alik dari Bangi ke Temerloh,kami menaiki bas dari bangi ke KL kemudian ke Bentong dari sana ke Temerloh. Biasanya perjalanan mengambil masa sehari suntuk,zaman belum ada bas express yang banyak. Aku selalu tidur di rumah aki siwi;bapa kepada Tuk 4 Harmaini di Kampung Raja Songsang, sebab bas kami sampai ke Temerloh ,hari sudah gelap.Kami berjalan kaki dari simpan Bt 3 ke rumah aki siwi. Rumah yang didiami oleh KDYMM Sultan Abu Bakar masih ada di sebelah rumah aki siwi. Aku Begitu bernasib baik, bila aku ceritakan kepada Wan Saadiah yang aku hendak mencari syair2 lama,maka beliau mengeluarkan dari simpanan beliau beberapa buah syair lama.Syair ini di ambil dari bapa nya yang juga seorang Imam terkenal di Kg Bintang,anak cucu Tuk Shahibudin juga.Dari Kampung Bintang aku pergi ke Kampung Sanggang Seberang,untuk bertemu dengan Imam Mat Yassin anak kepada Imam Yaakub. Imam Yaakub seorang tuan guru berasal dari Kelantan yang mahir tajwid, beliau merantau ke Pahang dan membuka pondok di sana. Dari Imam Mat Yassin aku memperolehi dua naskah syair dan salah satunya syair Ghafilah karya Tuk Shahibudin yang di warisi dari ayah nya yang mungkin mengambil dari anak cucu Kadi Besar Pahang,Kadi Abu Bakar Sanggang iaitu bapa kepada Imam Perang Teh Sanggang. Aku rasa untuk kajian penulisan puisi sudah ada beberapa naskah,maka aku rasa sudah memadai bagi kajian thesis aku,kemudian aku mula mencari bahan penulisan prosa pula. Negeri Pahang mempunyai sungai yang besar oleh itu banjir yang sangat besar berlaku setiap tahun,segala harta benda habis musnah. 

Menurut cerita lisan dari ayah ku, masa beliau remaja beliau masih sempat membaca karya2 prosa tulisan tangan Tuk Shahibudin tetapi semuanya sudah hilang di telan banjir. Aku bernasib baik juga dalam masa aku sibuk menulis sebahagian thesis itu aku menerima satu bungkusan dari Tengku Abdul Aziz di Kuantan,di dalam nya ada beberapa naskah kepunyaan Tuan Teh. Kemudian aku berjumpa dengan Pak We Salleh Kerdau anak kepada Guru pelawaat Haji Yaakub ,beliau ada menyimpan beberapa naskah tulisan Kadi Iberahim, dan aku dapat juga sebuah kitab ilmu tauhid karangan Kadi Ahmad Bangau.Dari Dato Taarif b Abd Rahman @ bekas DO Temerloh,aku menerima sebuah buka bertajuk Lunas Pengetahuan hasil susunan Kadi Lepih, Tuan Kadi Haji Ismail Mat Akil. Ini bermakna aku sudah ada 4 naskah tulisan prosa hasil karya anak Pahang. Maka aku mula menulsi thesis aku sambil menghabiskan pengajian ku di tahun empat di UKM. 

Setelah tamat pengajian aku di UKM, aku bertugas di Pekan Pahang. Di sana aku masih meneruskan pengkajian aku berkaitan dengan Sejarah Islam Pahang, aku membantu kawan-kawan yang meminta bantuan bagi membuat kajian berkaitan dengan Islam dan Istana, di samping itu aku dapat menambah koleksi catatan aku. Aku sempat bertemu beberapa orang tokoh besar di Pahang seperti Tengku Panglima Perang Tengku Jaafar, Mualiam Arif dll. Tapi sayang kajian aku ni tidak di iktiraf oleh sesetengah pihak kerana mereka iri hati dengan apa yang aku dapati, inilah masalah orang kita. Mereka malas mengkaji tetapi tak malas mengkritik sedangkan mereka tak tahu apa pun.Akhirnya aku mengucapkan terima kasih kepada semua kawan-kawan yang memberi sokongan dan memberi pandangan juga yang memberi kritikan, kalau tidak ada kritikan semua yang salah menjadi benar,Cuma aku terkilan bila sesuatu perkara sudah jelas tapi ada pihak masih membantah….ehmmm…susah nak cakap

Sabtu, 18 Mac 2017

TOKOH ULAMAK PAS TEMERLOH :TUAN GURU HAJI HASANUDDIN BIN MOHAMMAD (1914-2005 )



Latarbelakang:
Nama beliau ialah Haji Hasanuddin bin Mohammad,nama bapanya Mohammad bin Jamaluddin ,meninggal ketika beliau masih kecil. Susur keturunan ini berasal dari Perak yang merupakan anak cucu Dato Matang. Seorang dari anak cucunya bernama Panglima Bagus berpindah ke Pahang dan menetap di Kuala Temerloh. Nama ibu beliau ialah Sopiah binti  Janal,merupakan anakcucu kepada Tuk Shahibudin, ulamak terkenal di Pahang sekitar awal abad ke 18.Melalui Janal anak kepada Imam Mat Ali anak kepada Imam Shamsuddin anak kepada Imam Baada anak kepada Tuk Shahibudin. Datuk beliau  Tuan Guru Haji Mohammad Ali juga merupakan seorang guru pondok yang terkenal di kampong Berhala Gantang sekitar awal 1900. Di atas usaha datuknya,beliau di hantar mengaji agama. Pada asal nya beliau sangat meminati bidang pertukangan. Walaubagaimana pun sebelum beliau memohon kerja sebagai mekanik,beliu telah meminta nasihat dari seorang kawan baiknya yang bernama Lebai Said bin Hassan (anak murid Tuk Kenali)mengenai hasrat beliau untuk memasuki bidang mekanik. Lebai Said menasihatkan belaiu supaya memilih bidang agama. Menurut Lebai Said kerja di bidang pertukangan akan menyebabkan pakaian dan anggot badan kita kotor sukar hendak menunaikan solat. Nasihat ini sangat di terima oleh Tuan Guru,oleh kerana cintanya pada agama dan kesukaannya melakukan ibadat.
Apabila habis sekolah rendah,Tuan Guru telah dipilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang mekanik,tetapi atas nasihat kawan baiknya beliau telah menukar fikiran maka menyambung pelajaran di Pondok Tuan Haji Man Lubuk Kawah. Di sini Tuan Guru mempelajari asas agama seperti membaca Al Quraan secara berlagu dan bertajwid,asas Fikah,asas Ilmu Tauhid. Tuan Guru sangat berbakat di dalam Ilmu Tajwid dan Lagu, Kebolehan ini di iktiraf oleh masyarakat kerana pada masa itu apabila dia dakan pertandingan Musabaqah Al Quraan peringkat negeri Pahang,maka Tuan Guru adalah di antara para hakim yang akan di panggil untuk mengadili pertandingan.  Apabila datuknya melihatkan bakat dan kebolehan yang ditunjjukan oleh Tuan Guru,maka datuknya berhasrat untuk menghantar Tuan Guru ke peringkat yang lebih tinggi.
        Pada tahun 1936,Datuknya telah menghantar Tuan Guru belajar agama ke Kuala Lipis Pahang, di bawah bimbingan Tuan Guru Haji Ismail Mat Akil. Pada masa itu nama Tuan Guru Haji Ismail begitu popular di Pahang kerana beliau baru balik dari Mekah dan di dapati sangat alim. Ramai pelajar-pelajar dari Pahang datang ke Kuala Lipis kerana itu mereka tidak perlua lagi bersusah payah keluar negeri seperti Kedah dan Kelantan untuk mendapat ilmu agama.
Kemudian Tuan Guru menyambung pelajaran ke Benut Payung Kelantan. Selama belajar di Madrasah Bunut Payung, Tuan Guru berupaya membaca kitab fikah seperti  Iqna, Kalyubi wa Umairah serta al Taj, kitab tauhid seperti Syarah al Hamidiyyah, kitab usul al hadis seperti Syarah Ibn Silah. Dari kitab-kitab tinggalan Tuan Guru di dapati pengajaran yang dilakukan oleh beliau sama setaraf dengan kolej atau universiti ketika ini.Semasa di Kelantan, Tuan Guru telah menunjjukkan yang beliau akan menjadi seorang tokoh agama di antara jasanya ialah beliau dilantik menjadi ketua bagi pembangunan pejabat baru bagi Madrasah Tuan Haji Abdullah Tahir, membuka sekolah agama petang di Kampung Sireh,mengajar dibeberapa buah surau dan masjid di sekitar Bunut Payung Kelantan.
Pondok Benut Payung memainkan peranan yang penting terhadap kesedaran politik bagi Tuan Guru Haji Hasanuddin. Tuan Guru Haji Abdullah Tahir dan adiknya Tuan Guru Haji Mohd Mokhtar merupakan ulamak yang prograsif dan aktif sejak di Mekah lagi. Sebelum tahun 1900, kota mekah merupakan pusat pertemuan para ulamak Islam dan di sana mereka menubuhkan pelbagai persatuan dan syarikat bagi memajukan umat Islam.Di sana mereka bukan saja diajarkan dengan ilmu agama tetapi juga semangat melawan penjajahan dan kesedaran politik. Apabila tuan guru Haji Abdullah Tahir balik ke Kelantan,beliau terus menubuhkan persatuan ulamak, begitu juga mereka begitu aktif melawan penjajah British dengan mendidik anak murid agar jangan bekerja dengan kerjaan British.Apabila orang melayu bangkit melawan Malayan Union,para ulama ini berkerjasama dengan tokoh2 pemuda yang melawan penjajah. Misalnya pada tahun 1955 apabila di adakan pilihanraya pertama, Tuan Guru Haji Ahmad Mokhtar telah melepaskan jawatan beliau sebagai pengetua Kulliah Sultan Abu Bakar semata-mata untuk bertanding pilihanraya bagi calon pas. Maka Tuan Guru Haji Hasanuddin juga telah mengambil langkah yang sama bertanding sebagai calon pas dalam tahun 1959. Tuan Guru bersama beberapa orang pimpinan pas kawasan temerloh telah menubuhkan cawanagan pas kawasan temerloh dan berusaha memajukan parti ini dari masa ke semasa. Aktiviti pas terus berjalan dari masa ke masa dengan menubuhkan cawangan dari kampong ke kampong, sehingga kedudukan ini mengancam parti umno dan sekutunya. Tuan Guru sangat besar pengaruhnya di kawasan Temerloh,jika tidak ada permainan silap mata nescaya kita boleh melihat satu kerusi pas telah wujud di temerloh sejak awal lagi.Walaupun menghadapi pelbagai dugaan dan ancaman dari pihak2 lain, usaha utk menhidupkan pas terus berjalan, selepas pilihanraya 1959, pihak yang ada kuasa telah menyekat bantuan perkapita kepada sekolah agama al wosto dan lain2 peruntukan spt peruntukan zakat tetapi tuan guru tidak lemah semangat dengan sekatan2 tersebut. Pelbagai cara dilakukan untuk menghidupkan sekolah dan pengajaran agama di daerah Temerloh walaupun di dalam keadaan yang sukar.Sehingga akhir hayat tuan guru terus berusaha menghidupkan pas,apabila wujud idea mengadakan balai islam pas di kerdau,maka tuan guru adalah anatara tokoh yang kuat menyokong usaha tersebut.Tuan Guru juga telah memberi dorongan kepada anak murid beliau iaitu Tuan Guru Haji Ishak Abdullah untuk memperjuangkan pas sehingga titisan darah terakhir.,boleh dikatakan hampir semua ahli ajk pas tahun 1970 dan 80 an adalah anak murid beliau di kawasan Temerloh. Begitu lah peranan yang di mainkan tuan guru di dalam usaha politik beliau.
Sumbangan:
1.Mendirikan Sekolah Menengah Agama Al Wosto,Berhala Gantang  1948.
2.Menyertai  piliharaya bagi wakil calon PAS 1959
3.Membuat Takwin Solat bagi negeri Pahang
4.Hakim Musabaqah Al Quraan Peringkat Negeri Pahang 1960an dan 70 an
5.Pengerusi Jemaah Pengelola Sek Keb Bintang 1960-1975
6.Yang Di Pertua Persatuan Peladang Daerah Temerloh 1975-1980
7.Pengerusi Kilang Padi Kampung Berhala Gantang
8.Pengerusi Pekan Pelajar (Masisupa) Sekolah-sekolah Agama Negeri Pahang 1964
9.Imam Masjid Kampung Berhala Gantang 1950-1995
10.Penasihat Maahad Tahfiz Al Amin Kg Berhala Gantang & Tahfiz Kerdau
11.Penasihat AJK Falak Negeri Pahang (1997-2003)

Keistimewaan:
1-Puasa pada hari Isnin dan Khamis sejak dari muda
2-Solat Tahajjud setiap malam
3-Khatam al Quraan setiap bulan
4-Menguasai bahasa Arab & Pelbagai ilmu Fiqh,Tafsir,Sirah
5-Mulazamah kitab-kitab asas spt Ghayatul Taqrib,Khusun Hamidiyyah dll

6-Kuat berzairah terutama orang alim & orang tua-tua.



Jumaat, 17 Mac 2017

MEMORI 60’s : PENGAKAP KELANA

MEMORI 60’s : PENGAKAP ISLAM @SUKARELAWAN PEMUDA ISLAM

Pendahuluan

Tahun ini usia aku menjangkau 60 tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab aku sayang kamu semua.

MOMEIR 60’s : PENGAKAP KELANA

Semasa aku masih bujang, aku menumpang tinggal di rumah kakak ku bernama Hamidah. Isteri kepada Ustaz Alias Sichik. Aku tinggal disitu bagi memudahkan aku datang ke sekolah kerana rumah Ust Alias hanya bersebelah dengan Kulliah Sultan Abu Bakar, di samping aku boleh makan dan minum tanpa perlu memasak dan pergi ke kedai, mentelah rumah sewa itu agak besar sekali pun kakak ku mempunyai ramai anak yang kecil tapi masih selesa. Aku agak baik dengan pelajar2 ku, bukan sahaja kami berkawan malah aku juga datang kerumah sewa pelajar yang tinggal di luar seperti rumah sewa Tuan Kadi Lepih ketika ini. Kawan baik aku masa itu ialah Cikgu Salleh Harun yang mengajar di SMA  Al Attas, Cikgu  Nazaruddin,Cikgu Mokhtar,Ustaz Haji Sulaiman,Cikgu Nasir yg sekarang pengetua SMA Bukit Ibam, Cikgu Tee Ah Wang seorang guru cina berasal dari Kelantan. Di antara ramai-ramai ni kawan yg agak rapat dgn aku ialah Cikgu Salleh Harun yang berasal dari Kg Bukit Nyalas Melaka dan Cikgu Te Ah Wang yang berasal dari Kelantan.Cikgu Te Ah Wang boleh berbahasa melayu dengan baik malah selalu melanggang surat kabar jawi Utusan.Oleh kerana aku tinggal bersama kakak ku maka soal makan minum bukan menjadi masalah bagi orang bujang spt aku. Masa  disebelah petang dihabiskan dengan pelajar ku yang sudah besar panjang.Aku menyokong pelajar2 dlm kegiatan kurikulum, masa itu pasukan bola kami agak kuat, di pekan dalam tahun 70an,80an ada liga bola sepak antara kampung2, semua kampong ada pasukan bola sepak yg kemas tersusun, kami sekalipun mewakili sekolah tapi dengan kebenaran KDYMM, maka kulliah boleh sama bertanding.  Kami selalu menduduki tempat naib johan, ini kerana bila ke final kami bertemu dengan pasukan mahkota Alam, pengetua selalu berpesan:”buat2 kalah”……Sebagai orang suruhan setiap petang rabu aku menjaga dan mempastikan semua pelajar asrama lelaki dan perempuan menghadiri kegiatan kelab ilmiah bemula pukul tiga petang hingga waktu asar. Aku merrancang kegiatan ilmiah sepanjang tahun, pelbagai pertandingan ilmiah di adakan dalam tiga Bahasa, kami selalu menjuarai pertandingan syarahan dan Bahas Bahasa inggeris untuk daerah pekan. Klau pengadil tak main silap mata, ada sekali tu kami hampir jadi juara Bahasa Bahasa inggeris untuk negeri Pahang.

Pada sebelah malam biasanya aku ke sekolah SMA Al Attas bertemu kawan2 terutama Cikgu Salleh Harun,kadang bermain badminton dengan cikgu te ah wang di dewan sekolah.Hari cuti sabtu dan Ahad merupakan hari yang ditunggu, ini disebebkan kami masih muda dan bujang banyak masa lapang pada hari tersebut, tidak seperti sekarang cikgu dipaksa datang ke sekolah pada hari cuti.Kami merancang pelbagai kegiatan untuk mengisi masa lapang dua hari tersbut, salah satu acara kegemaran kami ialah pergi berkelah . Cikgu Te selalu membawa bersama beliau beberapa orang amoi dari bandar pekan utk jadi teman berbual dan memasak untk kami sepanjang perkelahan.ini menambahkan lagi kekuatan semangat kami untuk pergi setiap minggu berkelah.  Tempat yang menjadi tumpuan kami ialah kawasan2 terpencil seperti Sungai Miang.Batu 12 nenasi,Tasik Cini, Kuala Pahang Tua,Padang Rumbia,berkayak di pulau enjin, pantai air lilih di Kuala Pahang.Cikgu Te Ah Wang adalah cina Kelantan dia tak berapa pandai cakap cina maka dia kesunyian ketika di pekan, manakala Cikgu Salleh Harun pula pada masa itu gila nak dapatkan “Manik Kayu” sebeb dia aktif di dalam pengakap. Maka Cikgu Salleh menubuhkan kelab pengakap kelana, pasukan yg beliau susun itu pelajarnya di ambil  dari Institute Kemahiran Mara Pekan bagi pelajar remaja dan beberapa sekolah rendah spt Sekolah Rendah Kebangsaan Kg Langgar bagi pelajar peringkat awal. Aku Selalu juga mengikuti beliau pergi membuat latihan ke sekolah2 itu. Pernah Cikgu Salleh membawa kami pergi mendaki gunung ledang bersama dengan pelajar2 dari IKM bagi menjayakan usaha beliau untuk mendapatkan manik kayu yang sangat beliau impikan itu.Kami naik dari Asahan dan turun ke air terjun di sebelah negeri Johor. Perjalanan itu tidak dirancang,kami berjalan dari pukul 7 pagi dan tidur dalam pukul 2 pagi, besoknya kami bangun pukul 10.00 pagi.


Hasil dari kerja keras untuk mendapatkan manik kayu, Cikgu Salleh Harun mengsyorkan supaya di tubuhkan satu pasukan pengakap Islam. Aku rasa idea itu baik dan meminta beliau membuat satu kertas kerja lengkap.  beberapa bulan kemudian beliau datang membawa kertas kerja tersebut dengan lengkap,betul2 lengkap setiap peringkat dan lengkap dengan uniform untuk lelaki dan perempuan. Aku katakan pada dia bawa proposal itu pada pengetua dan satu Salinan untuk JAIP. Aku juga memberi cadangan supaya beliau tubuhkan satu pasukan contoh di SMA Al Attas. Pasukan yang beliau raancang itu mempunyai asas yang sama dengan pasukan pengakap biasa Cuma dari segi aktiviti kami ubah spt duduk keliling unggun api diubah kepada duduk santai sambil berusrah, lagu2 pengakap yang pelbagai jenis itu kami ubah kepada lagu2 dan zikir keagamaan. Begitu juga dari segi sijil kepandaian memasak,memasang kemah dll kami tambah dengan sijil azan,sijil imam,sijil mencari arah kiblat.Apabila kertas kerja ini dibawa pada pengetua….biasalah kertas ini di tolak dan JAIP pun buat tak tahu saja sebeb benda ini memerlukan perbelanjaan yg besar….tak lama kemudian Cikgu Salleh di tukarkan ke tempat lain, Cikgu Te Ah Wang berkahwin dan tukar ke Perak, 

aku yang tinggal seorang mula berbaik2 dengan puak2 ABIM pulak…….habislah zaman muda  aku,tahun 1984 aku kawin dan mula sibuk dengan keluarga….

Khamis, 16 Mac 2017

Haji Abas Taha : Mufti Pahang yang progresif dan proaktif.

Mufti Pahang yang progresif dan proaktif.


Tokoh ini memainkan peranan yang besar dalam perkembangan pemikiran pembaharuan Islam di Nusantara ini. Tiada banyak maklumat tentang tokoh ini yang diketahui umum , hanya maklumat yang ada seperti beliau merupakan salah seorang tokoh pengasas majalah Al-Imam yang terkenal itu pada tahun 1906. Juga terlibat aktif dalam perbincangan perkara khilaf di Tanah Melayu.Seorang tokoh utama Kaum Muda di Nusantara sepertimana rakan-rakan beliau Syeikh Tahir Jalaluddin,Mufti Haji Wan Musa,Syeikh Abu Bakar Ashaari.Haji Abdul Karim Amrullah (Bapa Buya Hamka) dan lain-lain lagi. Berasal dari Aceh mendapat pendidikan agama di sana hingga peringkat tertinggi kemudian  menyambung  ke Mekah kemudian menyambung pelajaran ke Mesir . Di Mekah beliau belajar bukan hanya kepada ulama yang bermazhab Syafei tetapi kepada ulama mazhab yang lain seperti Syeikh Sulaiman Hasbullah AlMakki , Syeikh Ali Almaliki, Syeikh Muhammad Amin Ridwan AlMadani,Syeikh Abdullah Dagestani, Syeikh Ubaidullah Al Sindi dan lain-lain lagi.  Beliau berada di Mekah sebelum kaum wahabi mendapat kuasa di sana dan kembali ke Tanah Jawi sebelum tahun 1900 masehi . Di Mesir beliau amat terpengaruh kepada gerakan aliran baru yang menyeru kepada pengislahan di dalam perkara keagamaan. Mesir sebagai mana lain-lain negara Islam telah dijajah oleh barat bermula dari penjajahan Perancis,British,Italy dll. Penjajahan ini membuka ruang pemikiran baru kepada sebahagian ulamak yang berfikiran terbuka. Mereka melihat kelemahan umat Islam bukan berpunca dari Islam tetapi berpunca dari masalah pemahaman yang salah umat Islam terhadap Al Quraan dan Hadis. Oleh itu mereka menyeru supaya umat Islam mengubah cara berfikir dan bertindak. Apabila selesai pengajian beliau di Timur Tengah beliau kembali ke Nusantara . Bersama - sama rakan, beliau  menerbitkan Majalah Al Imam dan juga menerbitkan majalah / suratkhabar Neraca. Di samping itu beliau juga giat mengajar dan berdakwah . Puncak pencapaian beliau ialah ketika menjadi Qadhi Besar Singapura awal tahun 1930an.


Sejak dari kematian Tuan Haji Montok, jawatan mufti tidak di isi hanya di pangku oleh Tuan Haji Daud sahaja sebagai Kadi Besar. Oleh kerana Negeri Pahang telah begitu lama tidak mempunyai mufti maka Baginda Sultan telah berusaha mencari seorang tokoh yang layak bagi jawatan tersebut. Setelah beberpa kali di perhatikan beberapa orang tokoh agama samada di Negeri Pahang atau di luar negeri maka pihak Baginda Sultan memperkenankan Haji Abbas Taha dari Singapura  di lantik sebagai mufti Pahang kedua.Beliau merupakan seorang tokoh kaum muda yang sangat rajin menyuarakan pendapat baru di dalam Majalah dan Surat Kabar yang sarat dengan isu2 keislaman. Beliau tinggal di Singapura beberapa lama,banyak menulis di dalam majalah dan akhbar seperti Al Imam di sana. Oleh kerana baginda Sultan Pahang sering ke Singapura dan membaca tulisan beliau,maka baginda Sultan tertarik dengan pandangan dan pendapat beliau dan mencadangkan supaya menjadi mufti di Pahang yang ketika itu sudah lama kekosongan.Mufti Haji Abbas telah menasihati Baginda Sultan membuat perubahan di dalam pentadbiran Islam,maka kita dapati banyak perubahan yang dilakukan oleh Sultan Pahang ketika itu di dalam Hal Ehwal Islam di Pahang seperti menubuhkan pusat kutipan zakat, perlantikan majlis agama Islam dan banyak sekolah-sekolah agama moden di bina pada masa tersebut,malah kedudukan mufti pada masa itu sama dengan ecxo kerajaan negeri.Sesudah itu jawatan exco itu ditarik balik oleh mereka yang tidak suka kepada Islam. 

Semasa beliau berada di Pahang, kegiatan kaum muda juga berkembang sama di kawasan Pekan. Maka sebagaimana di Kelantan, di Pahang isu kaum muda menjadi satu polimik di kalangan masyarakat setempat. Puak kaum muda menolak tahlil arwahyang mengadakan perjamuan pada malam ketiga,ketujuh,ke empat puluh dll , bacaan talkin, bertahlil selepas solat lima waktu,kumpulan kaum muda ini akhirnya menubuhkan parti islam  di Pekan.Di samping itu juga menaikkan semangat orang muda di Pahang bagi melawan penjajah. Maka di Pahang tertubuh banyak persatuan2 dari kalangan orang Melayu yang mengajak mereka supaya melawan British. Semangat inginkan kemerdekaan dan semangat memajukan orang Melayu berkembang baik di Pahang dalam tahun 1930 dan 1940 an.

 Dalam tahun 1942, Tanah Melayu di serang oleh tentera Jepun, ini menyebabkan semua kerja tergendala, kemudian sesudah Jepun mengaku kalah,pada tahun 1948 berlaku pula pemberontakan oleh golongan militant kiri yang bangkit melawan British sehingga awal tahun 1950an. Usaha Tuan Mufti Haji Abas untuk mengubah pemikiran umat Islam Pahang terbantut oleh perang dan darurat.KDYMM pun tidak lagi tinggal di Pekan sebalik nya berpindah keRaub dan Temerloh. Maka tuan haji balik ke Singapura setelah Jepun kalah dan tinggal di sana. 

Selasa, 14 Mac 2017

MEMORI 60’s : Pantai Sepat Dua Kuantan Pahang……

MEMORI 60’s : PANTAI SEPAT

Pendahuluan

Tahun ini usia aku menjangkau 60 tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab aku sayang kamu semua.

MOMEIR 60’s



Pantai Sepat Dua Kuantan Pahang……

Pada tahun 1974, selesai mengambil peperiksaan SRP @ Sijil Rendah Pelajaran aku dihantar oleh ayahnda ku menyambung pengajian di Sekolah Agama Al Ihsan Kuantan. Di sana aku akan mengambil Sijil Menengah Agama bagi melayakkan aku masuk ke Kulliah Sultan Abu Bakar. Ayahnda sangat berhajat untuk menjadikan aku seorang ulamak walaupun hajat itu tidak berjaya tetapi aku ada sedikit sebanyak ilmu agama untuk kegunaan ku sendiri.Di SMA Al Ihsan aku bertemu dengan ramai kawan-kawan baru dari Kuantan, Pelangai,Kuala Lipis dan Maran. Di sini aku mula mendengar nama Kampung Pantai Sepat Dua. Kawan-kawan dari kampong tersebut antaranya ialah En Razali @pegawai LKPP , Allahyarham Mohktar dan Ustaz Sarifuddin seorang pengamal perubatan Islam yang terkenal di Kuantan. Kekawan selalu mengejek mereka ini kerana nama kampong itu agak sentimental. Kemungkinan nama ini diambil dari sejenis ikan paya tetapi oleh kerana ada perkataan dua, ia memberi erti lain. Selalu nya selepas mengejek kawan2 dari kampong tersbut kami berlarian di sekeliling asrama.

Pada tahun 1983 aku mula mengajar di Kulliah Sultan Abu Bakar, asalnya aku hendak menjadi DO tetapi bila ada tawaran dari JAIP aku tidak menolak, ayahnda pula mengalakkan aku menjadi guru; tak ambik rasuah katanya. Aku bermula kerjaya sebagai Cikgu bukan Ustaz. Aku mengajar mata pelajaran tingkatan 6 bawah seperti Kertas Am, Kesusasteraan Melayu,Sejarah Islam. Oleh kerana aku bujang,maka akulah menjadi guru suruhan di sana. Bersama Ustaz Rahim Ismail,beliau selalu mengajak aku menemai dia membuat Mukayyham Pelajar di merata masjid dan surau di daerah Pekan dan Kuantan spt kampong Padang Rumbia,Kuala Pahang,Padang Polo,Sungai Miang,Tanjung Batu dll . Antara tempat kesukaan kami ialah Pantai Sepat. Kami biasanya membawa 40-80 pelajar lelaki dan perempuan untuk berkemah dan membuat beberapa aktiviti keagamaan. Aku cuma tukang pandang aje dan menjaga bahagian makanan. Setiap pagi di Pantai Sepat selepas selesai solat subuh,dalam hari masih gelap kami sudah terjun ke laut, alangkah seronok mandi laut di awal pagi, airnya panas….kemudian duduk-duduk ditepi pantai sambal menikmati cahaya matahari yang sedang memancar naik…..indahnya…..
Sekali peristiwa, kami membawa pelajar2 ke masjid kg sepat bagi membuat aktiviti dakwah tahunan, pada masa yang sama ramai kedapatan pelajar2 dari sekolah lain juga membuat program yang sama tetapi mereka membawa khemah masing2. Bagi pelajar perempuan kami mendirikan dua buah khemah dan bagi pelajar lelaki pula memadai tidur di dalam masjid sahaja.Sejak pagi aktviti berjalan lancer, cuaca pun agak elok dan baik. Kami tidur agak lewat kerana aktiviti mukhayamm tahunan mengambil masa yang agak lama, setelah selesai acara aku berbaring kemudian terlelap. Tiba2 aku dikejutkan dengan bunyi dentuman petir yang kuat dan deruan angina yang kencang disertai hujan yang sangat lebat.terasa nak tercabut masjid kg sepat dek kerana kuatnya deruan angin yang melanda, kemudian kedengaran bunyi bising para pelajar masuk ke masjid kerana khemah masing2 sudah ranap di bawa angin kencang. Para guru sibuk memindahkan pelajar2 mereka ke masjid. Salah seorang guru perempuan di gigit lipan bara. Maka sibuklah kami menyusun barang2 dan para pelajar yang tadi tinggal dikhemah kini memenuhi ruang masjid.Setelah selesai kami tidur semula di dalam keadaan ribut masih kuat melanda. Pada awal subuh aku hanya seorang guru yang ada di atas masjid mengarahkan semua pelajar bangun untuk solat subuh. Kemudian aku pergi membersihkan badan,ketika aku naik semula kedalam masjid masih ada sebilangan pelajar dari sekolah lain yang masih tidur tanpa menghiraukan arahan aku. Kemudian aku mengerakkan mereka agar bangun solat subuh. Maka jawab salah seorang pelajar:”itu cina macam mana nak solat subuh!!” patutlah..dalam kesibukan dan kekalutan suasana ribut yang melanda,tak sedar ramai pelajar non muslim tumpeng sama tidur di dalam masjid…….

Sebenarnya aku ada kawan baik di kampong Sepat ini ia itu Allahyarham En Mokhtar, rumah beliau ditepi pantai, sehingga kini aku menyesal kerana tidak mengambil sekeping dua tanah di sana,masa itu harganya murah.Masa itu jambatan masih belum ada, untuk ke kampong sepat jika menaiki kereta terpaksa pergi ke Kolej Islam Pahang dari bandar Kuantan kemudian ke Kampung Soi,Kempadang kemudian baru masuk ke simpang Kg Sepat, masa ni tempat ni dah jadi bandar. Sebb itu ingatan aku pada orang muda2, beli lah tanah di mana saja jika harga nya murah dan berpatutan nanti jadi menyesal macam aku.Aku selalu ke kg sepat untuk menzairahi keluarga En Mukhtar  bersama kekawan terutama dari kelab pengakap kelana, bersama Cikgu Salleh Harun dari Kg Nyalas Melaka. Biasanya kami menaiki motor sambil berjalan2 di sepanjang pantai di kawasan Kuantan dan Pekan.Jika ikut jalan pantai dari Pekan ke Kuantan sangat menarik,dari bandar pekan masuk ke simpang kampong Ubai terus ke Kuala Selangor, di situ sangat cantik kerana terdapat tempat namanya Kuala Sungai Pahang tua. Tempat ini juga sangat sesuai untuk memancing dan menjala ikan, bila air pasang banyak ikan masuk . Tempat ini disebut di dalam Kitab Sejarah Melayu, malah di Kampung Pahang Tua masih terdapat kesan rumah raja Melaka yang mula sampai ke Pahang.Kemudian kami menerusakan perjalanan ke kawasan pondok al Nur dan ke kampong sepat. Sekarang dari kampong sepat boleh terus ke Bandar Kuantan melalui Komplekas Yayasan Pahang, Kampung Tanjung Api, di situ sebelah petang banyak terdapat restoran makanan laut yang sedap2. Biasanya kami singgah di situ apabila ada kekawan belanja,klu sendiri biasa nya tak singgah…kalu tak bawak RM200-300 jangan cuba nak rapat.

Pantai Sepat sangat indah kerena dari sini kita boleh melihat bandar Kuantan dan Teluk Cempedak,jangan lupa bawa teropong yang agak baik untuk menikmati pemandangan yang indah. Jika dulu kawasan ini banyak terdapat tahi lembu, masa sekarang semua itu sudah tiada, pantainya bersih dan luas. Terdapat pula restoran yang menyediakan makanan untuk aktiviti berkumpulan samada hari keluarga atau pejabat.Semoga Allah masih memberi aku kesihatan,kekuatan,rezeki yang banyak,masa nan lapang dapat lagi aku ke sana….melihat kebesaran mu Ya Allah.

Rabu, 8 Mac 2017

PENGETUA KULLIAH YANG KEDUA 1950-1955 ALLAHYARHAM TUAN HAJI MOHD MOKHTAR BIN AHMAD AL KELANTANI

PENGETUA KULLIAH YANG KEDUA 1950-1955
ALLAHYARHAM TUAN HAJI MOHD MOKHTAR BIN AHMAD AL KELANTANI

Sambungan daripada kisah pengetua pertama :
PENGETUA TUAN MUFTI SYEIKH ABDUL RAHIM BIN IBRAHIM

Lahir  Kg Chepa, Kedai Lalat , Kota Bahru Kelantan,bapa beliau Haji Ahmad merupakan bekas Imam di Masjid Langgar . Bapa beliau seorang yang suka kepada pendidikan agama, Semasa abangnya Tuan Guru Haji Abdullah Tahir berusia 2 tahun,beliau telah dibawa oleh bapanya ke Mekah bagi mencari tempat untuk belajar agama.Sebagai imam, Haji Ahmad sendiri menjadi guru kepada anak2 sejak kecil dengan mempastikan mereka pandai mengaji dan menbaca jawi serta berbahasa Arab pada peringkat asas.Maka apabila anak2nya sudah remaja,  semua anak-anak beliau dihantar mengaji agama. Dalam awal tahun 1920 apabila Tuk Kenali membuka pondok pengajian,maka bapa nya terus menghantar anak2 beliau kepada guru agama yang terkenal pada masa itu . Sesudah habis mengaji dengan Tuk Kenali, beliau menghantar dua anaknya ke Mekah iaitu Tuan Guru Haji Abdullah Tahir pondok Benut Payung dan Haji Mokhtar sendiri.Tuan Guru Haji Ahmad Mokhtar berada di Mekah dalam waktu yang lama, Tuan Guru Haji Mokhtar sempat berguru dengan bebrapa guru agama yang terkenal di sana seperti Tuan Guru Ahmad Ismail Patani, Tuan Guru Haji Mokhtar Bogor, Tuan Guru Syeikh Mohd Attar,Tuan Guru Syeikh Maliki dan Syeikh Said Yamani bapa kepada bekas mufti Terengganu. Oleh itu beliau alim di dalam mengajar kitab seperti Fath al Wahab, Fath al Jawad,Syarh al Raudhah,Kitab al Iqna”,Kitab Jamiul al Jawamik dan Muhalli.Kitab-kitab yang kita sebutkan itu merupakan kitab utama di dalam mazhab al syafiee. Kitab ini sukar untuk difahami kecuali oleh ahli perundangan dan tuan-tuan guru sahaja.
Di Mekah, tuan guru terdedah dengan pergerakan keagamaan dan pergerakan menunut kemerdekaan bagi negeri-negeri di Nusantara iaitu Malaysia,Indoensia,Filpina dan Thailand. Beliau memahami situasi politik pada masa itu dan sama sama mengerakkan usaha kearah tersebut.Di Mekah pada masa itu terdapat satu persatuan yang besar iaitu  Jam'iyatul Fathaniyah di Mekah adalah membentuk kesedaran politik Islam, melahirkan semangat menuntut kemerdekaan dan mempertahankan kekhalifahan Islam yang sedang digugat oleh musuh-musuh Islam. Kesan dari pergerakan ini, pada 1880, Raja Ali Kelana dan Syed Sheikh al-Hadi telah menubuhkan Jam'iyatul Rusyidiyah di Pulau Penyengat sebagai organisasi Islam yang pertama di Nusantara. Dari organisasi inilah lahirnya Jam'iyatul Khairiyah (1905) dan Sarekat Islam (1906) di Pulau Jawa. Di Kelantan, Tok Kenali telah menubuhkan Jam'iyatul Asriyah pada 1915, sebelum muridnya, Tuan Guru Haji Abdullah Tahir menubuhkan Jabhah ad-Diiniyah al-Islamiyah Kelantan pada 1934. Jam'iyatul Rusidiyah juga turut berpengaruh di Singapura dan Pulau Pinang sehingga tertubuhnya beberapa organisasi Islam di sana. Sarekat Islam diketahui umum menjadi induk kepada perkembangan pergerakan politik Islam di Indonesia dan Malaysia selepas tahun 1900. Di Mekah sendiri, selepas kematian Sheikh Wan Ahmad al-Fathani pada 14 Januari 1908, telah muncul pertubuhan-pertubuhan Islam yang dianggotai oleh pelajar-pelajar Islam termasuklah Gabungan Pelajar-pelajar Tanah Melayu-Indonesia (GAPIS) yang pernah diketuai oleh Pak Yusof Rawa dalam tahun 1940-an, kemudian ketika di bawah pimpinan Ustaz Mustafa Afifi, mereka menubuhkan PAS Cawangan Mekah pada 1954. GAPIS kemudiannya turut bergabung dengan Kesatuan Pelajar Agama Se-Malaya (KPAS) pada 1954. Para ulamak yang belajar di Masjidil Haram, Madrasah Shaulatiyah al-Hindiyah, Darul Ulum dan lain-lain di Mekah yang terlibat dengan pergerakan politik Islam di Mekah telah menjadi nadi utama gerakan politik Islam di Malaysia selepas Perang Dunia Kedua.Bagi mereka yang menyangka bahawa gerakan ini dipengeruhi oleh gerakan Sy Mohamad bin Abdul Wahab,ternyata anggapan itu sangat meleset dan jauh,kerana golongan ini mempunyai fahaman yang berlawanan dengan faham wahabi.
Kembali dari Mekah, Tuan Guru Haji Mohamad Mokhtar membantu abangnya Tuan Guru Haji Abdullah Tahir memajukan pondok Benut Payung, Mereka kemudiannya memubuhkan persatuan ulama Kelantan yang merupakan satu persatuan ulamak yang terawal di Tanah Melayu. Tuan Guru juga giat mengerakkan tenaga pemuda Islam bagi melaksanakan syariat dan mengesakan mereka memajukan diri. Pada tahun 1952, Sultan Pahang berkenan melantik beliau menjadi pengetua Kulliah mengantikan Sy Abdul Rahim Samanuddi kerana KDYMM Sultan tertarik dengan peribadi dan kesungguhan tuan guru untuk memajukan Islam di Kelantan.Sultan Abu Bakar merupakan sultan yang mempunyai hubungan yang rapat dengan para ulamak dan mengenali mereka secara jelas. Ulama-ulamak yang dilantik menjadi mufti dan pengetua Kulliah adalah ulamak yang progresif dan berfikiran terbuka.Hubungan Sultan Abu Bakar dengan ulama sangat akrab bukan sahaja di Tanah Melayu malah sehingga ke Jawa dan Sumatera. Guru-guru dari Sumatera ramai dibawa ke Pahang untuk memajukan Kulliah.

Pada tahun 1955, ketika Tanah Melayu yang akan menyambut kemerdekaan dari British, maka pilihan raya pertama akan di adakan. Maka Tuan Guru Haji Mohd Mokhtar meletak jawatan dari pengetua Kulliah untuk bertanding sebagai calon PAS di Kelantan.

Bersambung ke kisah pengetua ke 3 :

PENGETUA TUAN HAJI KIYAI MOHAMAD FADHLULLAH AL-SHUHAIMI

Selasa, 7 Mac 2017

SHAHIBUL SAMAHAH MUFTI TUAN SYEIKH ABDUL RAHIM BIN IBRAHIM SAMANUDDI AL AZHARI

PENGETUA KULLIAH YANG PERTAMA (1941-1949)
SHAHIBUL SAMAHAH MUFTI TUAN SYEIKH ABDUL RAHIM BIN IBRAHIM SAMANUDDI AL AZHARI.

            Tuan Syeikh Abd Rahim al Samanuddin merupakan tokoh agama yang terkenal di Singapura. Beliau berasal dari Mesir,mendapat pendidikan agama di sana hingga berjaya menamatkan pengajian beliau di Univesiti al Azhar.   Kemudian beliau datang ke Singapura dan mengajar di beberapa buah sekolah seperti sekolah al Junid  dan mengajar sambilan di beberapa buah  masjid di sana seperti Masjid Sultan .Nama beliau menjadi sebutan penduduk tempatan kerana kebolehan beliau di dalam Bahasa Arab dan bidang Syariah. Tuan Sheikh sempat berkenalan dengan Sultan Pahang ketika diSingapura. Baginda KDYMM Sultan Abu Bakar sering ke Singapura bagi urusan kerja dan juga berehat di sana.  Hasil dari perkenalan dan kekaguman baginda kepada Tuan Syeikh Abdul Rahim,Sultan Abu Bakar sangat mencintai ulamak dan mempunyai hubungan yang baik dengan para ulamak terutama para ulama yang mempunyai pemikiran yang kritis dan berdaya maju . Maka  baginda menjemput beliau untuk menjadi pengetua di Kulliah Sultan Abu Bakar yang pada masa itu kekurangan guru yang mahir di dalam bahasa Arab.  Pada tahun 1941 setelah Kulliah didirikan maka Baginda Sultan telah menjemput Shiekh Abdu Rahim menjadi pengetua Kulliah yang pertama.Jasa tuan syeikh terhadap Kulliah sangat besar, selama 8 tahun beliau berada di sana dan menghadapi dua kali dugaan yang besar, pertama sebaik sahaja Kulliah di tubuhkan,maka berlaku perang dunia yang pertama di mana Negeri Pahang turut terlibat sama sehingga memaksa KDYMM Sultan berpindah randah ke seluruh daerah sehingga menetap agak lama Kg Raja,Temerloh Pahang. Kemudian Tuan Syeikh pula terpaksa berhadapan dengan gangguan dari Militan Melayu yang gigih untuk menuntut kemerdekaan dari British.Peristiharan Darurat oleh British menyebabkan kesukaran kepada ibubapa dan murid untuk datang ke sekolah. Pada masa beliau mentadbir sekolah ini didirikan sebuah pejabat dan juga rumah guru untuk kemudahan pentadbiran. Rumah guru dibuat berkembar kerana Tuan Syeikh berkahwin dengan dua wanita tempatan. Namun perkahwinan itu tidak mendapat zuriat.

            Setelah beberapa tahun menjadi pengetua di Kulliah Sultan Abu Bakar,maka Tuan Haji  Abbas Taha meninggal dunia, maka KDYMM  Sultan berkenan pula melantik Tuan Syeikh Abdul Rahim sebagai mufti Pahang ketika itu mengantikan Tuan Haji Abbas Taha. Tawaran itu diterima dengan baik oleh Al Fadilat al Sheikh, akan tetapi jawatan itu tidak lama di pegang oleh Tuan Syeikh ini  kerana Tuan Sheikh sudah berumur dan selalu uzur, maka Tuan Sheikh meminta kebenaran dari Tuauku Sultan untuk balik ke Mesir.Beliau kembali ke Mesir dan meninggal di sana.

Bersambung ke kisah Pengetua Ke- 2 : PENGETUA TUAN HAJI MOHD MOKHTAR BIN AHMAD

Ahad, 5 Mac 2017

JALAN-JALAN KE PEKAN SEHARI TEMERLOH 3 1/2 (MAKANAN)


 Antara gerai makanan yang terdapat di Pekan Sehari Temerloh

 Sambungan daripada JALAN-JALAN KE PEKAN SEHARI TEMERLOH 3

Sememangnya Pekan Sehari Temerloh amat terkenal dengan kepelbagaian makanan, sayuran , hasil tanaman penduduk kampung , kraftangan, kuih-muih dan banyak lagi.

Kali ini pihak Sejarah Islam Pahang ingin mengajak anda ke Pekan Sehari Temerloh yang merupakan pusat tumpuan pada hujung minggu. Bagi anda yang ingin merasai keenakan makanan, kami ingin berkongsi beberapa tarikan makanan yang enak dan menarik untuk tatapan pembaca.


(GERAI YANG BOLEH ANDA KUNJUNGI BILA ANDA BERKUNJUNG KE PEKAN SEHARI)


(KEPELBAGAIAN LAUK PAUK MENARIK)


(NASI KERABU, NASI DAGANG DAN HIDANGAN BERASASKAN MEE)



(MEE SUP DAN MEE KARI)


(SUP YANG MENJADI TARIKAN PENGUNJUNG)


 (NASI LEMAK DAUN PISANG)


 (NASI MINYAK DENGAN PILIHAN LAUK YANG MENARIK)






                                                       


(KUIH TRADISIONAL PUN ADA)



(MURTABAK PUN ADA)



(SUASANA GERAI DI PEKAN SEHARI) 


(GERAI SATAY ) 

 Sebut sahaja hidangan yang anda inginkan . Segalanya ada di Pekan Sehari Ahad Temerloh.    Selamat berkunjung ke Temerloh. Sebarang komen, cadangan, kritikan dan penambahbaikan sangat dialukan. Sila email kepada penulis sekiranya ada sebarang kemuskilan. Selamat membaca !

Rabu, 1 Mac 2017

PENGETUA KULLIAH KEENAM TUAN HAJI MOHD JAMLI BIN AWANG LIRAI

SEJARAH RINGKAS PENGETUA KULLIAH SULTAN ABU BAKAR SEJAK DARI TAHUN 1941 HINGGA 1990.

Sambungan daripada Pengetua ke - 5 :
PENGETUA DATO HJ MOHD TAIB BIN HASSAN

PENGETUA KULLIAH KEENAM
TUAN HAJI MOHD JAMLI BIN AWANG LIRAI
Beliau dilahirkan di Kampung Bolok,Mempatih Lanchang Pahang. Kampung ini terletak berhampiran dengan pusat pemuliharaan Gajah di Ulu Gandah. Beliau mendapat pendidikan di SRK Kampung Bolok sehingga darjah enam, Pada tahun 1953 beliau pergi ke Kelantan untuk menyambung pengajian di dalam bidang agama yang beliau sangat minati. Beliau memulakan pengajian di Pondok Benut Payung di bawah bimbingan Tuan Guru Haji Abdullah Tahir, kemudian beliau menyambung pengajian di Maahad Muhammadi di Kota Baru hingga tahun 1958. Oleh sebab beliau seorang yang cerdas pada tahun 1958 beliau mendapat kelayakan untuk memasuki Kolej Islam Malaya,Kelang Selangor. Beliau berjaya menghabiskan pelajaran serta mendapat Diploma Pendidikan pada tahun 1963.
Setelah tamat pengajian di Kolej Islam Malay, beliau menjadi pendidik di Sekolah Menengah Sultan Abdul Aziz Kajang Selangor hingga tahun 1965.Pada tahun 1966 dengan semangat yang gigih beliau menyambung semula pengajian di Universiti al Azhar sehingga mencapai Ijazah Sarjana di dalam bidang Perundangan Islam dan Perbandingan Agama. Setelah tamat mengaji di Mesir beliau kembali ke Pahang. Oleh sebab pada masa itu Negeri Pahang dahagakan tenaga pengajar dari anak tempatan,maka beliau telah ditawarkan bertugas di Kulliah Sultan Abu Bakar pada tahun 1968. Memandangkan beliau mempunyai ijazah sarjana maka Jabatan Agama Islam terus menawarkan jawatan Guru Penolong Kanan kepada YBG Ustaz Jamli.Pada tahun 1974 beliau ditawarkan jawatan Pengetua Kulliah sehingga tahun 1982. Ustaz Jamli seorang pengetua yang suka membantu muridnya untuk mencapai matlamat hidup. Beliau memberikan pertolongan yang sangat luar biasa kepada murid-muridnya dan sering mengalakan murid-muridnya melanjutkan pelajaran ke peringkat tertin ggi. Sebab itu pada zaman beliau menjadi pengetua, peratus kemasukan pelajar ke pusat pengajian tinggi adalah sangat luar biasa. Beliau juga mengalakkan murid-murid di dalam bidang kurikulum, aktiviti sukan bukan hanya terhad kepada kegiatan seperti bola sepak,bola jaring,badminton dan takraw sahaja malah beliau juga menyediakan pelbagai kemudahan sukan seperti di dalam olahraga. Pada masa beliau di Kulliah,sekolah ini juga memiliki pasukan pancaragam nya sendiri.

Pada tahun 1982 beliau ditawarkan jawatan pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia,oleh sebab minat di dalam bidang pendidikan Ustaz Jamli menerima tawaran tersebut. Pada tahun 1983 beliau dilantik menjadi dekan di Fakulti Pengajian Islam sehingga tahun 1986. Di UKM beliau banyak menulis buku-buku ilmiah;antara karangan beliau ialah “Hak Asasi Manusia di dalam Islam”,”Nasihat & Teladan” dll. Setelah beliau bersara dari UKM, Ustaz Jamli telah ditawarkan menjadi pensyarah di Universiti Islam Berunai. Beliau bertugas di sana beberapa tahun sehingga kesihatan beliau tidak mengizinkan. Beliau meninggal di Kajang dan dikebumikan di sana.

Bersambung ke Pengetua ke -7 :
PENGETUA TUAN HAJI MOHAMMAD BIN ABU

PENGETUA KULLIAH KE LAPAN USTAZ ABDUL RAHIM SAID

Sambungan daripada Pengetua ke -7
PENGETUA TUAN HAJI MOHAMMAD BIN ABU

AL FADHIL USTAZ ABDUL RAHIM SAID (1940 –

Beliau dilahirkan di Kampung Tanjung Pasir,Songsang Temerloh Pahang. Ayahnya bernama Lebai Said bin Hassan. Ustaz Abdul Rahim merupakan keturunan dari Imam Syahibudin bin Zainal Abidin disebelah keturunan bapa. Bapa beliau sempat berguru kepada Tuk Kenali dan semasa di sana beliau telah mencetak buku ilmu tauhid karangan Kadi Ahmad Bangau yang bertajuk “Hidayatul Sibyan”. Buku ini ditashihkan oleh Tuk Kenali sendiri.
Beliau memulakan persekolahan di Sek Kebangasan Gantuk,Catin Mentakab. Semasa darurat bapanya berpindah ke Bentong, maka beliau menyambung persekolahannya di SRK Bentong.Setelah tamat darjah enam,bapa nya berpindah balik ke Temerloh,Pada tahun 1953, beliau memulakan sekolah menengah di Sekolah Menengah Agama Al Wosto di bawah bimbingan Tuan Guru Haji Hasanuddin bin Mohammad. Setelah habis darjah empat beliau menyambung pengajian ke Sekolah Al Junied di Singapura dalam tahun 1957. Pemergian beliau ke Singapura adalah kerana galakkan dari Tuan Guru Haji Hasanuddin sendiri,beliau ke sana bersma dengan kawan baik beliau Ustaz Abdul Wahab Zakaria yang akhirnya menjadi abang ipar beliau. Pada tahun 1966 beliau menyambung pengajian ke Universiti al Azhar Mesir dan mengambil diploma pendidikan di sana sehingga tahun 1972. Beliau sangat berkebolehan di dalam Bahasa Arab,ini kerana semasa di Singapura beliau pernah berkhidamt secara sambilan dengan pejabat keduataan Saudi Arabia sebagai perterjemah surat-surat kedalam bahasa Melayu.
Pada tahun 1973,beliau memulakan kerjaya sebagai guru penolong Bahasa Arab di Kulliah Sultan Abu Bakar. Pada tahun 1987 beliau telah dilantik menjadi pengetua di Sekolah Menengah Agama Rompin.Pada tahun 1991 setelah Ustaz Mohammad Abu bersara beliau telah dilantik menjadi pengetua di Kulliah Lughah wa Al Din.
Semasa beliau berada di Kulliah, beberapa jasa yang agak besar telah dapat di lakasanakan antara nya dengan usaha beliau, Sijil Tinggi Agama Pahang telah di iktiraf oleh Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Islam Antara Bangsa bagi kemasukan tahun pertama. Ekoran dari itu pihak Jakim telah mengubah kurikulum pendidikan agama dengan meletakan Sijil Tinggi Agama (STAM) setaraf dengan sijil STPM. Beliau juga sentiasa berusaha meningatkan taraf Kulliah agar ia menjadi sebuah kolej sesuai dengan hasrat KDYMM Sultan Abu Bakar, beliau telah berusaha berjumpa dengan pelbagai pihak pengajian tinggi bagi tujuan tersebut seperti Universiti Kebangsaan Malaysia,Universiti Teknoloji Malaysia dsb.
Beliau seorang yang berfikiran terbuka, sedia menrima pandangan dan cadangan dari mana-mana guru dan kakitangan untuk mencapai sesuatu kejayaan.Beliau sentiasa berusaha mencari sumber dana bagi memajukan Kulliah sehingga pernah beliau dianugerahkan oleh Menteri Pelajaran pada masa itu satu geran kewangan sebanyak RM100,000.00.

Beliau meninggal dunia di Putera Jaya kerana sakit tua  dan dikebumikan di Kg Berhala Gantang berhampiran dengan Sek Men Agama Al Wosto. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau dan dikumpulkan bersama para syuhada dan solihin.

Arkib Blog

Mengenai Penulis

Foto saya
Mengkaji dan mengenali sejarah Islam khususnya di Negeri Pahang