Lensa Sejarah Islam Pahang

Lensa Sejarah Islam Pahang
Lensa Sejarah Islam Pahang (Klik di Gambar)

Pilih Bahasa

Khamis, 30 November 2017

SYAIR USUL






Syair ini terdapat di dalam salah satu salinan karya-karya Imam Syahibudin akan tetapi salah seorang pengkaji sastera Melayu lama mengatakan karya ini adalah dari tulisan tokoh penyair dari Riau. Saya cuba bertanyakan kepada beberapa orang pakar puisi lama mengenai syair ini sehingga ini saya masih belum mendapat jawapan yang sahih. Dari kajian saya, syair ini adalah karya Imam Syahibudin. Dalam catatan salinan pertama karya Imam Syahibudin, pencatat cuma mengatakan ada  4 karya sahaja yang di akui sebagai karya Imam Syahibudin ia itu Syair Asyikin,Syiar Orang Yang Lalali,Syair Tumbuhan @ pernah di terbitkan dlm jurnal mazium Pahang, dan Syair Sifat Dua Puluh.


1          Bismillah[1] itu pertama bacaan

A’uzubillah[2] menjauhkan syaitan

Alhamdulliah[3] permulaan al Quraan

Selawat dan salam Sahibul Adnan[4]



2        Amma ba’du kemudiannya

Suatu risalah[5] Usul namanya

Wajiblah kita mengetahuinya[6]

Hilanglah kafir,mukmin jadinya



3        Pertama makrifat mengenal tuhan

Barang yang wajib kita wajibkan

Mustahil atasNya kita nafikan

Barang yang harus kita haruskan[7]



4        Erti makrifat itulah ilmu

Pengetahuan hati sudahlah tentu

Jangan mengikut kata si anu

Meninggalkan akal jadilah dungu[8]



5        Akal itu hati yang terang

Mertabatnya banyak,lebih dan kurang

Jikalau ia sudahlah hilang

Sedikit tak beza dari binatang[9]



6        Pertama makrifat mengetahui wujudNya[10]

Kejadian alam itu tandaNya

Sifat dan Afaal serta NamaNya

Sekaliannya itu kesempurnaan zatNya[11]



7        Umpama misal mustahil padaNya[12]

Laisa ka mislihi itulah firman Nya

Menjadikan mumkin harus padaNya[13]

Pada jalan syarak tafsil nama nya



8        Keputusan makrifah kepada Allah

Tiada umpamaNya kelulah lidah

Jikalau lampau barang sepatah

Jadilah murtad nauzubillah[14]



9        Inilah dia ilmu Hakikat

Asalnya itu dari Makrifat[15]

Suruh dan tegah jalan Syariat

Mengerjakan dia nama Tarekat[16]



10      Erti Hakikat ilmu yang benar

Barang dikata jangan bertukar

Erti Syariat jalan yang besar

Itulah perintah Wahidul Qahar[17]



11      Erti Tarekat jalan ibadat[18]

Mengikut nabi segala sahabat

Ikut mengikut mengerjakan taat

Sehingga sampai hari kiamat



12      Demikianlah idtikad segala Islam

Sehingga sampai kepada Adam

Mengetahuinya itu  jikalau tak faham

Ke laut ilmu pergilah selam[19]



13      Adapun makhluk yang bernyawa

Bilangan tidak dapat dihingga

Yang berakal dilebihkan Nya

Malaikat dan jin dan manusia nya[20]



14      Kejadian malaikat dari cahaya

Iblis,syaitan daripada neraka

Kemudian Adam dari tanah yang mulia

Daripada nutfah anak cucunya[21]



15      Asal disini kesempurnaan takdir

Supaya tetap hukum yang zahir

Umpama perahu berdayung hilir

Air pun lazim sudah mengalir



16      Demikianlah misal segala kaainat

Dikatalah asal anasir yang empat

Jikalau ditilik pihak hakikat

Keempatnya itu di mana didapat?[22]



17      Inilah najis berkata-kata

Jikalau tak tahu tidak mengapa

Jikalau tahu jadi celaka

Jikalau berbantah bertambah duka



18      Allah taala yang menjadikan

Daripada makhluk sekalian

Tiada asal tiada tauladan[23]

Inilah umpama Asma’aul Sultan



19      Segala yang hidup berakal tiada

Dinamai orang haiwan Sahil[24]

Ada yang besar ada yang kecil

Ada yang nyata ada yang muskil[25]



20      Segala yang tidak bersifat Hayat[26]

Barang yang tumbuh bernama Nabatat

Barang yang beku bernama Jamadat

Sekalian makhluk bernama Mumkinat[27]



21      Segala yang wujud dua perkara

Pertama Tuhan kedua hamba

Mumkinat dan Alam , makhluk namanya

Menjadikan makhluk hak Taala



22      Hakikat alam wujud hakiki

Dari mumkin wujud majazi

Dahulunya tidak sekali-kali

Dinamai orang A’dam Sarfi[28]



23      Perintah syarak ditangguhkan

Kepada manusia,jin dan syaitan

Beberapa suhuf[29] diturunkan

Taurad & Injil,Zabur & Quraan



24      Disampaikan oleh rasul yang mulia

Adam & Nuh,Ibrahim dan Musa

Demikian lagi Uzai[30] dan Isa

Khatimul Ambia Khairul Wara’[31]



25      Turunnya itu beberapa masa

Seperti aturan segala ambia

Di dalamnya itu menyatakan agama

Serta membalas dosa dan pahala



26      Pertama-tama di dalam perintah

Disuruhkan kita mengenal Allah

Kemudianya mengenal Rasullulah

Serta dijunjung sabda dan titah



27      Yang menanggung segala perintah

Pertamanya hati keduanya lidah

Anggota yang zahir termasuk setengah

Tetapi tanggungan badan dan arwah[32]



28      Perkataan ini hendaklah ingat

Iman dan Islam,Tauhid,Makrifat

Himpun berhimpun kepada yang empat

Kepadanya itu dua kalimah Syahadat



29      Erti Imam percayakan Allah[33]

Kepada esaNya jangan tersalah

Erti Islam menjunjung titah[34]

KeesaanNya jangan berubah-ubah



30      Erti Tauhid mengesakan Tuhan

KeesaanNya juga di esakan

Erti Makrifat mengenal Tuhan

Kepada esanya diputuskan



31      Erti Makrifat terlalu am

Ketiadaannya dia sekaliannya padam

Makrifat Allah hendaklah faham

Makrifat Imam,makrifat Islam[35]



32      Imam dan Islam beberapa rukun

Bercawang-cawang,bersusun-susun

Beberapa jenis asal dan pohon

Kepada Syahadat habis terhimpun



33      Pertama Syahadah rukun Islam

Kedua sembahyang serta Ihram

Puasa dan Zakat janganlah waham[36]

Kelima Haji ke Baitul Haram



34      Adapun Imam segala rukunnya

Percayakan Allah serta kitabNya

Akan Malaikat benar adanya

Kemudian pula segala rasulNya



35      Hari yang kemudian hari Kiamat

Berhimpun terlalu dahsyat

Wajib percaya berbuat taat

Serta untung baik dan jahat[37]





36      Pertama Syahadat La ilaha illlah

Kedua Syahadat Muhamad Rasullulah

Keduanya dihukum satu kalimah

Ditinggalkan satu tiada faedah



37      Jikalau kafir lagi celaka

Jikalau Islam tiada cedera

Meninggalkan satu kurang pahala

Kepada mafhum tidak mengapa[38]



38      Kalimah tauhid yang pertama

Kalimah Islam lafaz kedua

Mengikrarkan dia keduanya sama

Tasdiknya wajib sentiasa



39      Empat perkara rukun syahadah

Mengisbatkan Zat serta Sifat

Mengisbatkan Afa’al serta Qudrah[39]

Membenarkan rasul genaplah empat



[

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog

Mengenai Penulis

Foto saya
Mengkaji dan mengenali sejarah Islam khususnya di Negeri Pahang