KITAB HIDAYATUL WILDAN
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الواحد المنفرد المنزه
عن كل المشركات برمول سكلا فوجى باكى الله يع اسا لاكى توعكل مها سوجى درفد شريك
والصلاة والسلام على سيدنا محمد تالمبعوث بالمعجزات
الواضحات
وعلى
آله وصحبه ذوى الفضل والكرامات
ؤبعد
فيقول العبد الفقير المعترف بالعجز والجهل والتقصير
أحمد ابن عبدالله
قد
سألنى ولدى وبعض الاخوان منى ان اكتب رسالة صغيرة مختصرة متعلقة فى أصول الدين
موضوعة للمبتدين ليسهل لهه خفظها وفهمها فأجبتهم ملقوطة من كتب معتبرات من العلمأ
المحققين ان لم أكن أهلا لذلك راجيا العفو والغفران من رب الغفور الرحيم وسميتها
هداية الولدان فى بيان عقائد الايمان أسال الله أن ينفع بها لى ولسائر المردين ولا
حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم
Bermula
segala puji bagi Allah Taala yang asa lagi tunggal lagi Maha Suci daripada tiap
syirik. Dan rahmat Allah dan salamNya atas penghulu kita Nabi Muhammad yang
dibangkitkan dengan beberapa mukjizat yang amat nyata. Dan atas segala
keluarganya dan segala sahabatnya yang mempunyai kelebihan dan kemuliaan yakni
beberapa amal yang soleh.
Dan
kemudian daripada itu maka lagi akan berkata hamba yang fakir yang mengaku
dengan lemahnya dan jahil dan taksir dari belajar Ahmad bin Abdullah[1],
sesungguhnya telah meminta akan daku anak-anak ku dan setengah saudara daripada
aku akan bahawa menyuratkan aku akan satu risalah yang kecil lagi .........
yang bergantung pada Ilmu Usulluddin hal keadaannya dihantarkan bagi segala
orang yang mubtadi kerana bahawa hendak mudah bagi mereka itu menghafazkan dia
dan memahamkan dia.
Maka ku
perkenankan akan mereka itu hal keadaannya dipungut daripada beberapa kitab
yang muktabar dari ulama yang muhaq’qiqin dan jika aku tiada patut bagi
demikian sekalipun kerana aku harap akan maaf dan ampun daripada tuhan yang
amat pengampun lagi amat pengasihani akan segala hambaNya. Dan aku namai ia :
(( ḤIDAYATUL’WILDAN FI ᾹQA’ID AL-IMAN)).
Dan aku
minta akan Allah Taala bahawa ia memberi manfaat ia dengan dia bagi ku dan bagi
sekalian murid yakni bagi sekalian orang yang berkehendak mereka itu dan tiada
daya dan upaya ku hanyalah dengan tolong Allah Taala yang Maha Tinggi lagi Maha Besar , Amin !!!
مقدمة
قال العلامة الشيخ أحمد ابن محمد السحيمى رحمه الله تعالى ولا بد لمن أراد الخوض
فى علم على وجه الاكمال أن يعرف المبادى العشرة , حده , وموضوعه , وواضعه , واسمه , وغليته , وحكمه ,
ومقصوده , واسمداده , وفائدته , ونسبته .
Ini satu
muqaddimah telah berkata Syeikh Suhaimi
r.h[2]
Allah Taala;
Tidak dapat tidak bagi orang yang
hendak masuk pada ilmu ini atas jalan yang sempurna bahawa mengetahui ia akan
permulaan sepuluh perkara iaitu :
“Hadnya dan Tempat Hantarnya dan Yang
Menghantarkan dia dan Namanya dan Kesudahannya dan Hukumnya dan Maksudnya dan
Tempat Ambilnya dan Faedahnya dan Nasabnya”.
Maka Had Ilmu Usuluddin ini
iaitu ilmu dengan beberapa kaedah-kaedah daripada dalil-dali yang yakin.
Dan tempat hantarannya itu iaitu
Zat Allah Taala dan zat segala nabi.
Dan yang menghantarkan yakni
pertama-tama orang yang menghantarkan Syeikh Abu Hassan Al Asyarie.
Dan namanya ilmu ini Ilmu Tauhid
dan Ilmu Sifat dan Ilmu Ᾱqa’id Al Iman dan Ilmu Usulluddin dan Ilmu Kalam.
Dan Ghayah (الغاية
)ilmu ini membezakan antara berapa kaedah yang sahih dan yang binasa.
Dan hukum ilmu ini Fardhu Ain
atas tiap-tiap mukallaf.
Dan maksudnya iaitu berapa
masalah yang sabit ini dengan dalil seperti kita sabitkan baharu jauhar dan ārad
dan mensabitkan tuhan yang menjadikan alam dan berapa sifat atau dengan dalil
sam’iyyaṭ yakni yang
diambil dari hadis.
Dan Istimdadnya (استمداد ) ertinya
tempat ambilnya daripada Al Quraan dan Hadis Nabi s.w.a.
Dan Faedahnya tercapai bahagia
dua negeri iaitu dunia dan akhirat.
Dan nasabnya ilmu ini Ilmu
Agama.
Ini lah kesudahan Mubadi’ yang
sepuluh perkara sayugia dipelajari dahulu sebelum mengerjakan dia.
****
Ketahui olehmu hai orang yang hendak
bahagia dunia dan akhirat bahawasanya awal-awal yang wajib atas tiap-tiap mukallaf itu (معرفة الله )
mengenal Allah Taala seperti sabda Nabi s.a.w:
اول الدين معرفة
الله
Ertinya:
Pertama-tama yang wajib atas tiap-tiap mukallaf
pada pekerjaan agama itu mengenal akan Allah Taala, dengan idtikad yang
jazam yang maufakat bagi yang sebenarnya iaitu mengikut bagi Al Quraan dan
Hadis Nabi s.w.a iaitu mengangkatkan ia akan hijab syak dan zan dan waham dan
diperolehinya ilmu yakin kerana tiada sah segala ibadat melainkan kemudian
daripada mengenal akan tuhan yang diibadatkan dia dengan idtikad yang jazam.
Dan erti “Agama”
itu Ibarat daripada berapa hukum yang di syariatkan yakni dinyatakan akan dia
oleh Allah Taala atas lidah nabiNya.
Dan bahawasanya
“Hukum” itu iaitu thabit[3]
amar atau nafi ertinya mensabitkan suatu pekerjaan atau menafikan dia seperti
kita kata bermula alam ini baharu pada ithbatnya atau kita kata alam ini bukan
qadim pada nafinya.
Dan yang hukum
dengan thabit atau dengan naïf itu ada kalanya (hukum)syarak dan ada
kalanya(hukum) adat dan ada kalanya (hukum) akal ,maka kerana demikian
terbahagi hukum itu kepada tiga bahagi:
Pertama:
Hukum Syarak
Kedua: Hukum Adat
Ketiga: Hukum Akal.
0 comments