MEMORI 60’s : KAJIAN PENULISAN KITAB-KITAB AGAMA DI PAHANG
Pendahuluan
Tahun ini usia aku menjangkau 60
tahun, aku dilahirkan di tahun kemerdekaan Tanah Melayu 1957. Sekarang aku
dalam masa kecederaan, ibarat dua pasukan bola yang sedang bertarung,bila-bila
masa sahaja pengadil akan meniupkan wisel penamat. Perjalanan hidup aku
bukanlah menghairankan sangat cuma aku banyak masa lapang maka sewajarnya aku
menulis dan mencorit sedikit sebanyak apa yang aku lalui. Mengimbau kenangan
lama bersama kawan-kawan semoga ia jadi satu ingatan yang sentiasa mesra sebab
aku sayang kamu semua. Semoga memori ini menjadi dorongan pada para pemuda
untuk berbakti untuk bangsa dan agama.
MEMORI 60’s
KAJIAN PENULISAN KITAB-KITAB DI
PAHANG
Tahun 1983 merupakan tahun terakhir
aku belajar di UKM. Bagi pelajar yang mengambil ijazah sarjana muda kami
dikehendaki membuat kajian @thesis ringkas berkenaan tajuk berkaitan dengan
matapelajaran kami khususnya Pengajian Islam. Aku memilih untuk membuat kajian
mengenai penulisan kitab2 agama di Pahang, kerana terkesan dengan Prof Dato Dr
Ariffin Said yang selalu aku jumpa di rumah ayah di kampung. Pada masa itu Prof
Dato membuat kajian mengenai puisi lama
di Pahang, di kampong aku beliau memberi tumpuan kepada Tuk Shahibudin yang banyak
mengarang syair2;antara tumpuan beliau ialah Syair Asyikin. Penyelia aku pada
masa itulah Dr Mahmud Saedon dari Jabatan Al Quraan dan Sunah,beliau berasal
dari Berunai dari keluarga yang pernah berjuang menuntut kemerdekaan dari
British secara kekerasan sehingga keluarga ini terbuang ke Malaysia dan
Singapura. Beliau sangat tegas tetapi baik hati kerana hasil kerja aku yang
sangat buruk itu di beri pangkat “A”. Aku memulakan pengkajian aku menerusi
Syair Asyikin yang diberi Salinan oleh Prof Dato Dr Ariffin Said. Dari karya
tersebut aku baca berkali2 maka aku dapati bahawa pada abad ke 18,terdapat
ramai tokoh agama di Pahang. Dan di dalam syair itu ada menyebut nama seperti
Imam Zul Bayan, Imam Nur Qadim, Tuk Malim Lebai Panjang,Nahkoda Abdullah,Tuk Uban
. Di samping nama2 itu disebutkan juga nama2 tempat alim ulama itu berada. Di antara
nama kampong yang disebutkan ialah Kampung Makasar di Pekan, Kampung Mengkarak
di Bera,Kampung Baduk di Temerloh. Maka ini memudahkan kerja aku untuk membuat
kajian.
Apabila sampai cuti semester yang
agak lama,maka aku mengumpul wang biasiswa dan pergi ke tempat-tempat tersebut.
Di Mengkarak aku tinggal dirumah Ustaz Ahmad pelawat iaitu di kampong Tuk
Langit, selain ada bau2 bacang dengan aku, aku juga berkawan baik dengan anak
beliau. Di sana aku tak dapat banyak cerita berkaitan dengan Imam Zul Bayan
secara ilmiah Cuma cerita2 mitos yang tentu nya akan dicampak oleh Dr Saedon
dalam tong sampah beliau yang agak besar jika aku tulis cerita2 semacam itu.
Namun di Kg Tuk Langit aku bernasib baik dapat melihat pusaka peninggalan tuan
guru haji majid. Beberapa tulisan tangan tuan guru haji Ismail Mat Akil yang
beliau simpan, senjata lama,jubah dan kopiah….entah2 benda ni ada lagi atau
tidak aku tak tahu lah,biasanya anak cucu akan bakar benda ni bila tuk nenek meninggal
dunia.
Pada awal tahun 80an bila aku
berulang alik dari Bangi ke Temerloh,kami menaiki bas dari bangi ke KL kemudian
ke Bentong dari sana ke Temerloh. Biasanya perjalanan mengambil masa sehari
suntuk,zaman belum ada bas express yang banyak. Aku selalu tidur di rumah aki
siwi;bapa kepada Tuk 4 Harmaini di Kampung Raja Songsang, sebab bas kami sampai
ke Temerloh ,hari sudah gelap.Kami berjalan kaki dari simpan Bt 3 ke rumah aki
siwi. Rumah yang didiami oleh KDYMM Sultan Abu Bakar masih ada di sebelah rumah
aki siwi. Aku Begitu bernasib baik, bila aku ceritakan kepada Wan Saadiah yang
aku hendak mencari syair2 lama,maka beliau mengeluarkan dari simpanan beliau
beberapa buah syair lama.Syair ini di ambil dari bapa nya yang juga seorang
Imam terkenal di Kg Bintang,anak cucu Tuk Shahibudin juga.Dari Kampung Bintang
aku pergi ke Kampung Sanggang Seberang,untuk bertemu dengan Imam Mat Yassin
anak kepada Imam Yaakub. Imam Yaakub seorang tuan guru berasal dari Kelantan
yang mahir tajwid, beliau merantau ke Pahang dan membuka pondok di sana. Dari
Imam Mat Yassin aku memperolehi dua naskah syair dan salah satunya syair
Ghafilah karya Tuk Shahibudin yang di warisi dari ayah nya yang mungkin
mengambil dari anak cucu Kadi Besar Pahang,Kadi Abu Bakar Sanggang iaitu bapa
kepada Imam Perang Teh Sanggang. Aku rasa untuk kajian penulisan puisi sudah
ada beberapa naskah,maka aku rasa sudah memadai bagi kajian thesis aku,kemudian
aku mula mencari bahan penulisan prosa pula. Negeri Pahang mempunyai sungai
yang besar oleh itu banjir yang sangat besar berlaku setiap tahun,segala harta
benda habis musnah.
Menurut cerita lisan dari ayah ku, masa beliau remaja
beliau masih sempat membaca karya2 prosa tulisan tangan Tuk Shahibudin tetapi
semuanya sudah hilang di telan banjir. Aku bernasib baik juga dalam masa aku
sibuk menulis sebahagian thesis itu aku menerima satu bungkusan dari Tengku
Abdul Aziz di Kuantan,di dalam nya ada beberapa naskah kepunyaan Tuan Teh.
Kemudian aku berjumpa dengan Pak We Salleh Kerdau anak kepada Guru pelawaat
Haji Yaakub ,beliau ada menyimpan beberapa naskah tulisan Kadi Iberahim, dan
aku dapat juga sebuah kitab ilmu tauhid karangan Kadi Ahmad Bangau.Dari Dato
Taarif b Abd Rahman @ bekas DO Temerloh,aku menerima sebuah buka bertajuk Lunas
Pengetahuan hasil susunan Kadi Lepih, Tuan Kadi Haji Ismail Mat Akil. Ini
bermakna aku sudah ada 4 naskah tulisan prosa hasil karya anak Pahang. Maka aku
mula menulsi thesis aku sambil menghabiskan pengajian ku di tahun empat di UKM.
Setelah tamat pengajian aku di UKM, aku bertugas di Pekan Pahang. Di sana aku
masih meneruskan pengkajian aku berkaitan dengan Sejarah Islam Pahang, aku
membantu kawan-kawan yang meminta bantuan bagi membuat kajian berkaitan dengan
Islam dan Istana, di samping itu aku dapat menambah koleksi catatan aku. Aku
sempat bertemu beberapa orang tokoh besar di Pahang seperti Tengku Panglima
Perang Tengku Jaafar, Mualiam Arif dll. Tapi sayang kajian aku ni tidak di
iktiraf oleh sesetengah pihak kerana mereka iri hati dengan apa yang aku dapati,
inilah masalah orang kita. Mereka malas mengkaji tetapi tak malas mengkritik
sedangkan mereka tak tahu apa pun.Akhirnya aku mengucapkan terima kasih kepada
semua kawan-kawan yang memberi sokongan dan memberi pandangan juga yang memberi
kritikan, kalau tidak ada kritikan semua yang salah menjadi benar,Cuma aku terkilan
bila sesuatu perkara sudah jelas tapi ada pihak masih membantah….ehmmm…susah
nak cakap
0 comments