LATAR BELAKANG SYAIR ASYIKIN
Syair
Asyikin mula diperkenalkan oleh Dato Dr
Ariffin Said dari Universiti Pertanian Malaysia dan pernah diterbitkan oleh
Kementerian Kebudayaan & Warisan Malaysia pada tahun 2004.Syair ini ditulis
oleh Imam Shahibudin bin Zainal Abidin seorang ulamak di Pahang yang hidup di
antara tahun 1700 hingga 1800 masehi. Syair Asyikin terdiri dari 240 rangkap.
Syair ini ditulis sebelum tahun 1790 masehi. Syair yang dihasilkan oleh Imam
Shahibudin ini merupakan syair yang paling
popular di Pahang satu ketika dahulu. Kajian Syair Asyikin oleh Dato Dr Ariffin
Said adalah berdasarkan naskhah yang diperolehi dari Puan Sharifah binti Ahmad
seorang pendakwah wanita di Kg Berhala Gantang lewat tahun 60an. Puan Sharifah
merupakan cucu cicit keturunan dari Imam Shahibudin sendiri.Terdapat beberapa
naskhah Syair Asyikin di Pahang seperti naskhah kepunyaan Puan Saadiah Imam
Yaakub (naskhah ini sudah tiada dalam simpanan anak cucu beliau) Naskhah Dato
Shahibudin bin Imam Mohammad. Penulis berharap ditemukan beberapa naskhah lagi
di luar Pahang seperti di Sumatera dan di perpustakaan barat.
Dalam
kurun ke 18, Agama Islam sudah berkembang luas di Nusantara dengan membawa
pelbagai fahaman dan mazhab, terutama di dalam bidang akidah dan ilmu
tasawuff. Di Aceh tersebar luas fahaman
Martabat Tujuh yang di asaskan oleh Hamzah Fansuri, di Jawa terdapat aliran yang berlawanan yang di bawa
oleh Syeikh Yusuf Makasar.Di Jawa juga tersibar ajaran Syekih Siti Jenar
walaupun tidak mendapat izin para pemerintah.
Di Terengganu pula lahir pengikut Tuk Ku Pulau Manis yang membawa aliran
tasawuff yang menggunakan kitab Hikam yang di karang oleh Ibnu Athiualllah
,kitab ini diterjemahkan ke Bahasa Melayu oleh Tuk Ku bagi memudahkan mereka
yang tidak pandai berbahasa Arab menggunakannya. Ada di kalangan anak murid Tuk
yang kembali ke Pahang juga membawa
Ajaran Bersufi sufi Diri. Di samping itu ada golongan sederhana seperti yang di
bawa oleh Syeikh Abdul Rauf Sengkel dari Aceh.Golongan sederhana ini cuba
membawa kembali akidah umat Islam di Nusantara kepada Aliran Ahli Sunnah Wal
Jemaah yang sebenar. Mereka menterjemahkan kitab Tafsir Al Baidawi ke Bahasa
Melayu disamping menterjemahkan kitab Ummu Barahim di dalam bidang akidah.
Di
negeri Pahang dalam kurun ke 18, terdapat pelbagai aliran agama di amalkan oleh
penduduk setempat berdasarkan perkembangan yang berlaku di negeri negeri
berhampiran. Pelajar agama dari Pahang mengunjungi pusat pusat pengajian di
Jawa seperti Dato Suji Bilang dan Imam Besar, disamping itu ada juga yang pergi
ke Aceh seperti Imam Zul Bayan dan anaknya Imam Nur Qadim. Bagi pelajar yang
kurang berkemampuan mereka pergi ke Terengganu, berguru kepada Tuk Ku Pulau Manis,
ulamak terkenal di Terengganu dari kalangan keluarga “shariff” yang turun dari
Negeri Iraq. di masa itu golongan syed dari timur tengah telah sampai ke sana dan
membuka pusat pusat pengajian agama.Mereka yang belajar kepada Tuk Ku Pulau
Manis dan anak anak muridnya seperti Nahkoda Abdullah dari Pekan dan Maulana Sofi di
Cenor.
Apabila
para pelajar ini kembali ke Pahang, mereka membuka pondok pengjian agama di
tempat masing dengan membawa aliran yang mereka pelajari semasa di luar Negara.
Maka hasilnya di Pahang di dalam kurun ke 18 terdapat pelbagai aliran
kepercyaan dan pegangan akidah di kalangan penduduk setempat. Di Antara ajaran
yang mendominasi kepercayaan penduduk Pahang di dalam bidang akidah ialah
Ajaran Martabat Tujuh Hamzah Fansuri dari Aceh. Ajaran ini berjaya bertapak di
Pahang dengan kuat kerana Pahang pernah di taaluki oleh Aceh, di samping itu
juga raja Aceh yang berkuasa sesudah Sultan Mahkota Alam adalah Sultan Iskandar
Thani yang merupakan anak raja Pahang. Sultan Ahamd adalah anak raja Pahang yang
ditawan oleh Sultan Iskandar Mahkota Alam dalam tahun 1617 di bawa ke Aceh lalu
dijadikan putera mahkota Aceh kerana Sultan Iskandar tidak ada anak
lelaki..Oleh kerana Raja Pahang mempunyai hubungan kerabat dengan Raja Aceh
secara tidak langsung Raja Pahang menerima Ajaran Mertabat Tujuh dan menjadikan
ia sebagai mazhab rasmi di Pahang ketika itu. Maka ramailah anak anak muda
Pahang pergi belajar ke Aceh ketika itu yang subur dengan Ajaran Mertabat
Tujuh. Anak anak pelajar ini apabila kembali mereka dilantik menjadi pembesar
agama seperti Imam Zul Bayan dan anaknya Imam Nur Qadim. Jika kita membaca
syair ini sepintas lalu maka kita akan dapati bawah Imam Zul Bayan adalah
merupakan “Mufti Pahang” ketika itu:
Apabila
Imam Shahibudin kembali ke Pahang dalam tahun 1750an, beliau melihat akidah
umat Islam di Pahang di dalam keadaan berpecah belah dan di antaranya merupakan
ajaran sesat. Umat Islam di Pahang kebanyakannya di dalam keadaan jahil, mereka
berpegang kepada Ajaran Martabat Tujuh sedangkan Mereka tidak mampu untuk
beramal dengan ilmu tersebut, di samping beraneka amalan agama yang berasaskan
amalan bersufi sufi diri. Bagi mereka yang suka kepada persilatan dan
perbomohan pula, mereka mengamalkan amalan yang pelik pelik dan ilmu ilmu yang
di saluti dengan amalan perbomohan yang bertentangan dengan Islam dan bersalut
dengan amalam khurafat. Merujuk kepada Fatwa Rasmi kerajaan Pahang yang
dikeluarkan oleh Tuan Teh anak kepada Imam Shahibudin di dalam nota
memperingati hari jadi KDYMM Sultan Pahang pada tahun 2014, dalam tahun 1790 terdapat pelbagai ilmu dan ajaran
sesat di Pahang ketika itu. Kesan dari ajaran ini membawa sebahagian penduduk
beramal dengan perkara bidaah dan khurafat yang bertentangan dengan Islam.
Melihat
keadaan ini maka Imam Shahibudin bertekad untuk mengubah keadaan ini supaya
umat Islam di Pahang kembali kepada ajaran akidah Ahli Sunnah yang sebenar
berasaskan Aliran Imam Abu Hassan Al Asyarie dan Al Maturidi, disamping
mengembangkan mazhab Asyafiee di dalam bidang syariah.Beliau telah membuka
sebuah pusat pengajian agama di Temerloh Pahang. Di situ beliau memperkenalkan
kitab tauhid yang bernama “Ummu Barahim”
dan kitab fekah seperti “Siratul
Mustaqim” yang kesemuanya di dalam bahasa Melayu bagi kajian para penuntut di
pondok beliau.Beliau juga telah mengarang banyak syair syair berkaitan dengan
Ilmu akidah bagi panduan penduduk Pahang seperti Syair Asyikin,Syair
Ghafilah,Syair Sifat Duapuluh dan Syair
Tumbuhan.Isi kandungan syair Asyikin contohnya merupakan nasihat dan peringatan
dari Imam Shahibudin kepada penuntut ilmu agama dan juga semua orang Islam di
Negeri Pahang. Nasihat ini diberikan supaya penuntut agama ini tidak tersesat
jalan dan mengamalkan amalan yang berlawanan dengan tuntutan agama Islam yang
sebenar.Tema syair Asyikin adalah berkaitan dengan ajaran sesat yang terdapat
di Pahang dalam pertengahan abad ke 18. Beliau mengalakan para penuntut mempelajari
ilmu yang berasaskan Al Quran dan Sunah.
Beliau sedaya upaya memujuk setiap muslim memahami Islam melalui tafsiran
ulamak yang muktabar dan ulama yang terkenal seperti Imam Nawawi,Imam
Ghazali,Imam Ibnu Hajar dll.Maka para pelajar juga di sarankan mempelajari ilmu
Makrifat dan ilmu Syairat dengan betul dan bersungguh-sungguh.
Imam
Shahibudin di dalam syair beliau menceritakan bahawa semua usaha beliau ini
mendapat tentangan hebat dari golongan ulama tua di Pahang seperti Imam Zul
Bayan, Imam Nur Qadim,Tuk Malim Lebai Panjang, Keramat Sulong dll. Hasil dari
penentangan ini Imam Shahibudin dipulaukan oleh penduduk Pahang sehingga beliau
membawa diri ke satu kawasan pendalaman yang agak jauh dari Sungai Pahang.Kalau
kita lihat di dalam sejarah perkembangan Islam di Nusantara, berlaku perubahan
dari segi pemikiran Islam pada akhir kurun ke 18, di mana kesan dari penjajahan
barat terhadap umat Islam di seluruh dunia, kejatuhan kerajaan Patani di
Selatan Thailand,kejatuhan kerajaan Monghul kepada British maka para ulamak
mula berusaha mengubah pemikiran masyarakat Islam kepada pemikiran yang lebih
progresif. Lahir tokoh ulama seperti Syeikh Waliullah Dahlwi di India,Habib
Alawi di Yaman yang mendorong ummah kembali kepada ajaran Islam yang sebenar,
maka kita dapati seruan yang di bawah oleh Imam Shahibudin di Pahang mula
diterima masyarakat.Maka pada tahun 1780hingga 1800, idea-idea Imam Shahibudin
mendapat sambutan dari masyarakat Islam Pahang, Pasentren yang beliau bina di
Temerloh telah mendapat sambutan yang mengalakkan dari penduduk setempat,
anak-anak beliau di lantik menjadi kadi & kadi besar Pahang.Kemasukan golongan
Habib ke Pahang pada awal kurun ke 19 juga banyak membantu usaha permurnian
akidah di kalangan penduduk Pahang pada masa itu.Syair-syair hasil karya Imam
Shahibudin dijadikan bahan oleh para pelajar beliau di dalam ceramah-ceramah
Mereka semasa Mereka berdakwah di seluruh Pahang
1 comments
TERBAIK MAKLUMAT SANGAT BERGUNA KEPADA GENERASI BAHARU..PERKEMBANGAN SYIAR ISLAM DI PAHANG PENUH LIKU..AL FATIHAH BUAT IMAN SHAHIBUDDIN..TAHNIAH BUAT PROF DATUK DR. ARIPIN SAID yang ` mendahului zaman` membuat kajian mendalam dan menjadi rujukan kini.
BalasPadam