KARYA IMAM YAAKUB SANGGANG SEBERANG : NAZAM AZAB KUBUR
Bismillah’rahman nir’rahim,
NAZAM AZAB KUBUR
Kepunyaan Imam
Yaakub bin Lebai Muji bin Imam Derajat (1926M)
Kg Sanggang Seberang,Temerloh Pahang.
Pengenalan diri Imam Yaakub
bin Lebai Muji
Dilahirkan di Kg Sanggang
Seberang,Mukim Sanggang ,Temerloh Pahang.Datuk Imam Yaakub bernama Imam Derajat
berasal dari Negeri Kelantan Darul Naim, dari rumpun keluarga Kenali. Oleh itu
Imam Yaakub mempunyai hubungan yang sangat rapat dengan Tuk Kenali. Tuk Kenali
beberapa kali datang ke Pahang, khusus untuk bertemu dengan saudara dan sahabat
nya yang sangat erat hubungan dengan beliau.Mereka berdua sama-sama duduk di
Mekah,belajar dengan guru yang sama,tinggal dan bermukim di Mekah dalam masa
yang lama. Jika di Kelantan,Tuk Kenali
jarang mengenakan baju yang lengkap akan tetapi bila berkunjung ke Pahang, Tuk
Kenali berpakaian lengkap dengan semutar,berbaju melayu dan kain pulikat
baru.Penghormatan Tuk Kenali kepada Imam Yaakub ini mungkin kerana sahabat dan
saudaranya ini seoang yang pakar di dalam ilmu tajwid dan Qiraah Sabaah. Di
dalam bahagian lain saya telah menerbitkan satu syair kepunyaan Imam Yaakub
yang di beri nama “Syair Tajwid”, manakala di bahagian ini pula saya kemukakan
satu lagi nazam yang diberi judul Nazam Azab Kubur. Tujuan saya mengemukakan
kedua-dua puisi ini kerana saya hendak mengetahui sama kedua-dua puisi ini
hasil karya Imam Yaakub atau hanya beliau salin dari kitab lain. Ini di
sebabkan hubungan beliau agak rapat dengan Tuk Kenali yang terkenal sebagai
ahli sastera negeri Kelantan pada awal abad ke 20.Imam Yaakub selain dari
seorang ulamak yang alim di Pahang ketika itu beliau juga seorang yang meminati
puisi lama seperti syair,gurindam dan nazam. Dari koleksi anak beliau banyak
salinan syair Imam Syahibudin telah di salin oleh Imam Yaakub.Anak cucu beliau
menjadi orang yang penting di Kg Sanggang Seberang seperti Imam Mat Yassin bin
Imam Yaakub, Lebai Siwok bin Imam Yaakub, begitu juga cucu-cucu beliau seperti
Tok Empat Abdul Aziz, Imam Tan Taha, Bilal Wahid.
Nazam Azab Kubur.
1. Perkataan ini
sungguh pun betul,melihatkan akal tajam dan tumpul,
manusia
berubah kebanyakan simpul,betapa lagi fiqah dan usul.
2. Alhamdulliah
Qadim kita puji,sebab Dia boleh beri taufik kami,
hai saudara
ini satu nasihat fakir,faham kamu baik-baik ambil fakir.
3. Kita ini
akan mati sudahnya,tiada tahu bila datang ajalnya,
ambil bekal
kamu pergi negeri orang,kalau tidak kamu hina pada orang.
4. Kalau
sungguh kamu yakin pada mati,jangan kamu lalai pada nafsu hati,
benar tiada
bila ada bekal kamu,puas hati tiada lagi
sesal kamu.
5. Sabda Nabi,
hiru biru di dalam kubur,masuk rantai pada mulut sampai dubur,
rantai itu
merah pula dengan api,hangus perut,hangus otak,hangus hati.
6. Hairan kami
akan kamu punya fakir,kamu kata kamu mati tapi mungkir,
pahit mati
itu bukan macam jadam,bukan pula macam hati boleh padam.
7. Lagi pula
huru hara hari akhirat,tiada dapat kamu
kabar dengan loghat,
tinggal
lagi kita ini buat taat,dengan belajar,dengan tuntut,dengan ingat.
8. Hairan kami,
akal kita ini sudah,kita makan hak Allah dengan mudah,
fakir-fikir,baik-baik
ada patut,tiada taat akan suruh tiada ikut.
9. Allah, Allah
hai saudara apabila,sampai nyawa batang leher tahu le!
Allah,Allah
hai saudara masa itubaru tahu akan diri baru tentu,
10. tempat naik
tempat kita pandang,syurga, atau neraka ia kalau malang ,
huru hara
Padang Mahsyar pula lagi,tiada dapat hendak bilang dengan baki.
11. Barang siapa ingkar hadis inijadi kafir sama cina dan nasrani,
kalau kita ambil fakir dengan
benar,apa payah sembahyang itu dengan belajar.
12. Muka kita
boleh cantik, boleh suci,tidak payah dengan basuh dengan mandi,
lagi pula
jadi senang badan kita,,Allah, Allah buat kita dengan nyata.
13. Muka orang tiada sembahyang tiada cahaya,pandang
kamu kalau kamu tiada percaya,
serupa bangkai
orang tiada sembahyang,lima
belas bala lebih lagi tiada kurang.
14. Pendek rezeki
,pendek umur tinggal Islam,pada dahi ghalib pula macam malam,
habis pula
nama Islam dalam daftar,tiada terima doa kamu.
15. Kenduri kamu
pula lagi tiada kabul,……………………………………
enam siksa
itu datang dalam dunia,,kalau tidak di dalam akhirat lebih bias.
16. tiga lagi waktu
mati datangnya,yang pertama sangat hina padanya,
yang kedua
mati kamu dengan lapar,yang ketiga waktu dahaga sangat mungkar.
17. Dahaga itu
kadar dia Allah,Allah,tiada puas minum dia seribu kolah,
apabila
masuk kubur tiga lagi,himpit kubur,gelap kubur,pukul lagi.
18. Patah tulang,remok
tulang, pecah dagu,masuk tanah ,korek pula dengan kuku,
lagi tiga
hari kiamat datangnya,diwakil Allah malaikat mengazabnya.
19. Satu rantai
pada tangan malaikat,hujung rantai batang leher kena ikat,
hujung satu
lagi masuk mulut,sampai pula pada jubur[1]
keluar perut.
20. Sudah itu
heret pula malaikat,dengan songsang,dengan bentang,dengan ikat,
yang kedua
tiada menilik akan Allah,yang ketiga dengan azab pedih,rasalah!!
21. telah khatam lima belas bilangannya,fakir
kamu baik-baik maksudnya,
rahmat
Allah,Salam Allah atas nabi,pula harapkan sangat baik kami.
Setengah dari sabda Nabi s.a.w: “Bermula fakir itu
satu saat terlebih baik daripada beribadat tujuh puluh tahun”,
dan pada satu
riwayat:” terlebih baik daripada ibadat tujuh puluh ribu tahun.
Dan sabda
Rasullulah lagi:” Bermula fikir itu pelita hati”.
22. Fikir itu
pelita bagi hati,yang mendapat kita ingat akan mati,
ingat-ingat
serta fikir sehari-hari,di dalam kubur kita duduk seorang diri.
23. Jikalau hidup
kita dapat harta jenuh,itu akhir kita tinggal masuk dalam tanah,
ghalib
ikutkan nafsu dan hawa,daripada masa tubuh muda sampai tua.
24. Dari petang
nanti pula akan pagi,lama-lama hingga sampai tanggal gigi,
rumah
besar,kampong luas ada ia,itu akhir tinggal jua akan dia.
25. Hai segala anak aku sekaliannya,sungguh-sungguh
jangan tinggal akan sembahyang,
demikian
lagi zakat dan puasa,itu buat oleh mu sentiasa,
dengan
susah yang sedikit kamu dapat,akan senang lama kamu dapat di akhirat.
26. Tamatlah
syair di Kampung Sanggang,hari Selasa sudahlah petang,
kertas
putih dakwat pun hitam,jari yang tiga memegang kalam.
27. Sudah tulis
hari pun petang,pukul empat tengok jam,
selagi
hidup beredar siang dan malam,sehabis umur baru lah tamam
28. kiri dan
kanan nafas berpindah,kepala bergerak tunduk mengadah,
tangan
mencapai mulut mengunyah,sehingga mati barulah sudah.
29. habis menulis
kalam pun patah,serta pula dakwat pun tumpah,
tulisan
buruk maklum sudah patah,sekadar sahaya hidup penyudah.
Disalin semula oleh Zainal Lebai pada 19 Safar 1430
Hijrah ,Hari Sabtu bersamaan 14hb Feb 2009 jam 9.25 pagi yang redup tetapi
merimaskan.
0 comments