BAHAGIAN KEDUA: SEJARAH RINGKAS SALSILAH ULAMA TERENGGANU DARUL AMAN 1700 -1900
PENDAHULUAN:
Selepas kejatuhan Melaka kepada
penjajah Portugis, kedudukan negeri-negeri di Semenanjung di dalam keadaan
tidak stabil. Sebaliknya pada masa yang sama kerajaan Aceh semakin berkembang
dibawah raja-raja yang soleh seperti Sultan Iskandar Mahkota Alam dan Sultan
Iskandar Sani Mahkota Alam. Kerajaan Aceh Berjaya mengantikan Kerajaan Melaka
dengan menyatukan semua negeri-negeri Melayu di bawah kekuasaan mereka.Maka
kita dapati kegiatan penulisan dan pendakwahan berkembang di Sumatera dan Pulau
Jawa. Di Sumatera lahir tokoh-tokoh seperti Hamzah Fanzuri,Shamsuddin
Sumterani,Rauf Singkel dan di Jawa lahir tokoh-tokoh dari kalangan Wali
Sembilan @ Songgo seperti Sunan Kali Jaga,Sunan Bonang,Sunan Ampel, Syed Ibrahim
al Hadrami.
Sehingga akhir kurun ke 16,
Negeri Pahang telah Berjaya menghasilkan sebuah perlembagaan baru yang diberi
nama Kanun Pahang, Negeri-negeri lain mula stabil seperti
Terengganu,Kelantan,Kedah,Brunei dll.Dalam abad ke 17, kita dapati penulisan
agama kebanyakannya mengunakan medium puisi terutama syair sebagaimana di Aceh,
Hamzah Fansuri menghasilkan syair-syair tasawuff seperti Syair Perahu,Syair
Burung Pingai. Begitu juga Shamsudin Sumaterani ada menulis puisi,di Terengganu
pula Tuk Ku Pulau Manis menterjemahkan puisi Arab yang terkenal ke Bahasa
Melayu. Manakala di Pahang pula, Imam Syahibudin menghasilkan hamper 400
rangkap puisi di dalam bentuk syair seperti Syair Asyikin,Syair Ghafilah,Syair
Sifat Dua Puluh,Syair Tumbuhan.
Pada awal akhir kurun ke 18 dan
awal kurun ke 19, penulis dan pendakwah agama kembali semula menulis buku di
dalam bentuk prosa iaitu kitab-kitab. Pada ketika ini lah lahir tokoh penulis
seperti Syeikh Daud Patani yang menghasilkan lebih dari 66 buah kitab,Syeikh
Abd Samad Palimbang,Syeikh Mohd Arsyad Banjari dll.Kerajaan Pahang selepas
pertengahan abad ke 18 agak stabil,begitu juga di Terangganu,Kelantan.Oleh itu
agak menghairankan kenapa penulisan corak keagamaan di Riau masih mengunakan
medium syair di dalam abad ke 19???
TOKOH-TOKOH ULAMA TERENGGANU
DI ABAD KE 19
a)TUK KU TUAN BESAR, tahun 1795-1878
Semasa kecil belajar ke
ayahndanya Tuk Ku Makam Lama, kemudian mengaji kepada Tuan Guru Sy Abd Kadir
Bukit Bayas, kemudian menyambung pelajaran ke Mekah. Antara guru di Mekah ialah
Syed Abdullah bin Sy Umar bin Syed Yahya. Beliau kembali ke Terengganu dengan
membuka sebuah pusat pengajian agama yang kemudiannya menjadi pusat pengajian
agama yang terbesar di Terengganu. Beliau juga dilantik menjadi penasihat raja
di dalam soal-soal keagamaan. Tuk Ku Tuan Besar banyak menghasilkan kitab-kitab
agama seperti:
1)Kitab Kanzul Ula
2)KItab Jauhar al Saniyah
3)Uqudu Dur retain
4)Tuhfah al Wildan
5)Sirah al Nabawi
6)Sulam al Taufiq
7)Targib al Syibyan
8)Al Ahadis al Nabawiyah
9)Salsilah Ratib al Hadad
10)Kaifiyatul amal Ratib al Hadad.
Beliau mempunyai ramai anak murid di seluruh Terangganu,Keluarga Tuk
Ku Tuan Besar mendapat penghormatan dari keluarga diraja Terengganu dan
masyarakat umumnya.
b)TUAN GURU HAJI ABD MALIK BIN
ISA
c)SYEIKH DUYUNG @ WAN ABDULLAH
BIN MOHAMMAD AMIN.
d)TUAN GURU HAJI WAN HUSIN BIN
WAN ISHAK, tahun 1860
Beliau berasal dari Negeri Patani
Darul Salam dan membuka pondok di kawasan Besut.Keluarga beliau ramai di Besut.
Sejak dari kekalahan perang Kedah-Siam tahun 1828, Kebanyakan ulamak dari
Patani membawa diri ke Kelantan dan Terengganu. Masyarkat Patani banyak
berhimpun di Besut. Semasa kecil belajar di Patani, kemudian pergi melanjutkan
pelajaran ke Mekah. Di sana beliau sempat bersahabat dengan Sy Nawawi al
Bentani yang terkenal itu.Sekembali dari Mekah beliau kembali ke Besut dan
membuka pondok di sana, beliau memiliki anak murid yang ramai. Tuan Guru juga
meninggalkan hasil karya seperti Kitab Ayuhai Wildan dan Kitab Hidayatul
Mukhtasar (1833).
e)TUAN GURU HAJI MAHMUD BIN MOHD
YUSUF
Tuan guru Haji Mahmud adalah tokoh
yang terkenal di Kemaman,semasa kecil beliau belajar ke ayahndanya kemudian
mengaji kepada Tuan Guru Haji Abd Kadir Bukit Bayas. Kemudian ayahnya
menghantar beliau belajar ke Mekah bagi mendalam bahasa Arab. Dari Mekah beliau
kembali ke Patani dan membuka pondok di sana iaitu di Kampung Pusin, Jela.
Setelah berlaku serangan dari kerajaan Siam maka beliau berpindah balik ke
Kemaman dan membuka pondok di sana. Semasa di Patani beliau telah mula
menjalakan aktiviti penyalinan kitab-kitab agama sehingga lah beliau berpindah
ke Kemaman.Pondok beliau di Kemaman di datangi oleh para senteri dari
Terangganu,Pahang dan Kelantan.
Antara kitab yang pernah beliau
salin ialah:Kitab Furuk Masa’il karya Sy Daud Patani, Kitab Miratul Quran karya
Sy Abd Muti’I ,Kitab Tarhib wa targhib karya Sy Abd kadir bin Abd Rahim Bukit
Bayas. Anak cucu beliau mewarisi kerja Islam dari beliau seperti Tuan Guru Haji
Abd Samad bin Haji Mahmud dan Tuan Guru
Haji Daud bin Samad
Tokoh ini merupakan Antara tokoh
yang paling banyak menyalin kitab-kitab bertulisan tangan,samada dari kitab
penulis Arab atau menyalin kitab-kitab dari penulis Melayu.
f)TUK KU PAHANG
g)TUK KU MELAKA BIN TUK KU PAHANG
Semasa kecil beliau belajar
kepada ayahndanya Tuk Ku Pahang, seorang tokoh ulama yang mendapat kepercayaan
keluarga Diraja di Terengganu. Nama beliau sebenar ilah Syed Ahmad bin Syed
Muhamad bin Syed Husin sehingga ke Syed
Ahmad al Muhjir.Semasa remaja beliau kemudian nya belajar kepada Tuan Guru Haji Abd Kadir di
Bukit Bayas,sesudah itu beliau belajar ke Melaka,Di Melaka terdapat beberapa
orang ulamak dari golongan syed di zaman itu membuka pondok pengajian agama.
Golongan syed agak taksub dengan guru-guru dari kalangan keturunan mereka. oleh itu beliau di sebut Tuk Ku Melaka. Di
Melaka,beliau telah mula melakukan kegiatan penulisan. Antara kitab hasil karya
yang beliau tulis sepanjang hayat nya ialah:
1)Kitab al Fawaid fi Solah
2)Kitab Hidayah Awan fi Bayan hukm Sarb al Dukhan
3)Terjemahan Kitab Dalail al Khairat
4)Kitab Tagrib al Rijal fi kasb al Halal
5)Kitab al Khalan fi Tajwid al Quraan
6)Kitab Tanbih al Ikhwan
7)Kitab Majmuk al Wirid wa al Doa’
Sekembali dari Mekah,beliau
membuka pondok di Terengganu dan menjadi penasihat keluarga Diraja Terengganu.Beliau
merupakan Antara ulama yang mula membahaskan mengenai isu pengharaman rokok di
kalangan masyarakat Melayu, oleh itu di dalam kitab tulisan beliau no 2 di
atas, beliau telah membincangkan mengenai keburukan amalan merokok dan dalil
pengharaman nya di dalam al Quran dan Hadis.Ulasan beliau mendapat tentangan
dari beberapa ulama di negeri lain di masa itu yang hanya mengatakan bahawa hokum
merokok hanya makruh sahaja.
h)TUK KU PALUH 1880M
Nama sebenar beliau ialah Syed
Abd Rahman bin Syed Mohamad al Idrusi @ Tuk Ku Tuan Besar, Beliau lahir dalam
tahun 1817 dan meninggal dalam tahun 1917.Beliau terkenal dengan gelaran Tuk Ku
Paloh atau Engku Syed atau Engku Cik juga dipanggil dengan gelaran Syeikhul
Islam Terengganu. Beliau belajar kepada ayahndanya kemudian pergi ke Mekah
belajar dengan Syed Ahamd anak kepada mufti mekah yang terkenal bernama Zaini
Dahlan,Mufti Zaini Dahlan merupakan seorang mufti yang banyak menulis buku
sejarah dan beliau juga menulis mengenai keburukan gerakan wahabi di masa itu .
Tuk Ku juga sempat belajar dengan Syeikh
Muhamad al Makki. Di Mekah beliau berkawan dengan Sy Nawami Bentani,Syed Zain
Patani. Maka sejak dari Mekah lagi beliau telah terdedah dengan kegiatan
politik Islam dan melawan penjajah.Di Mekah beliau telah mendengar mengenai kejahatan
tentera Siam melalui sahabat beliau dari negeri Patani, dan mendengar juga
mengenai kejahatan pedagang Belanda dari rakan-rakan dari Indonesia.Apabila
beliau kembali ke Terangganu, beliau berdepan dengan kemasukan Inggeris ke
Tanah Melayu, oleh kerana itu beliau memulakan gerakan beliau mengajar
anak-anak murid beliau mengenai Jihad dan perjuangan menentang tentera kafir.
Beliau dikatakan oleh Raffels adalah orang yang memberi semangat baru kepada Dato
Bahaman dan Dato Gajah supaya bangkit semula melawan Inggeris, dan juga
dikatakan mendorong pejuang Negara Abd Rahman Limbong menentang penjajah.
Beliau juga mendorong Tuk Janggut melawan Inggeris di Kelantan.
0 comments