BHG KE 2 MEMAHAMI ISLAM DI PERLIS : KAUM MUDA BUKAN WAHABI.
Tokoh-Tokoh
Kaum Muda Terawal di Perlis.
Ulama
pertama yang mula membawa ajaran Kaum Muda di Perlis adalah Syeikh Hassan bin
Ahmad. Di dalam kajian sejarah Kaum Muda di Perlis, Syeikh Hassan atau di
kenali juga dengan nama Hassan Surabaya adalah pengasas perjuangan Kaum Muda di
Perlis. Beliau berasal dari Surabaya dan di percayai datang ke Perlis lebih
kurang pada tahun 1915. Ada pula pendapat yang mengatakan beliau turun dari
Mekah datang ke Pulau Pinang seterusnya pegi ke Perlis. Apa yang meragukan
tokoh ini pernah pergi ke Bangkok dan tinggal di sana beberapa lama. Untuk
pengetahun Hasan Surabaya ini bukan lah tokoh yang sama dengan Hassan Bandung ,
Walaupun beliau berasal dari Singapura namun Hassan Bandung tidak pernah datang
ke Perlis sebalik nya banyak kegiatan beliau tertumpu di Pulau Jawa. Namum
buku-buku Hassan Bandung menjadi bahan bacaan Kaum Muda di Tanah Melayu termasuk di Perlis.Kejayaan Hasan Bandung di
dalam memperjuangkan pendapat Kaum Muda berhadapan dengan Kaum Tua menjadi
“idola’ kepada Kaum Muda di Tanah Melayu. Hasan Bandung banyak menghasilkan
karya-karya penulisan bagi mempejuangkan fahaman & pendapat Kaum Muda.
Hassan
Surabaya mengembangkan ajaran Islam menurut Kaum Muda pada peringkat awal di
kawasan Arau, Perlis. Di antara anak murid beliau adalah Yang Mulia Tengku
Adnan bin Tengku Yahya, Haji Mat Hakim, Pak Pilus, Haji Dahaman, Arshad Leh,
Pak Wan Ahmad dan banyak lagi nama-nama lain, yang menerima fahaman Kaum Muda.
Syeikh Hassan Surabaya, menghadapi berbagai tentangan di dalam menyampai Manhaj
Kaum Muda di Perlis, beliau pernah diusir dari Perlis dan membawa diri serta
keluarganya ke Pulau Pinang dan berusaha mengembangkan Kaum Muda di sana.
Beliau tidak patah semangat untuk berjuang menegak kebenaran Kaum Muda dan
lebih kurang pada tahun 1928, beliau kembali ke Perlis dan menetap di kampung
Paya untuk meneruskan perjuangan Kaum Muda di Perlis. Di antara ajaran Kaum
Muda yang dibawa oleh Hassan Surabaya adalah tidak ada talkin untuk orang mati,
tidak ada bacaan 'usalli' di permulaan niat , Menolak ilmu sifat dua puluh,
menentang amalan azan untuk mendirikan rumah, membasmi kepercayaan kurafat dan
bid’ah, menentang kenduri arwah dan lain-lain amalan yang kononnya tidak
bersumberkan dari Al-Quran dan sunnah Rasulullah saw. Pada lebih kurang tahun 1937
maka terbinalah madrasah Kaum Muda yang pertama yang di beri nama Madrasah Alor
Sena.Pusat Pendidikan yang mengutamakan sunnah ini adalah hasil usaha pengikut pengikut Kaum Muda di
kawasan kampung Paya dan di bantu oleh salah seorang pembesar kepada Raja Syed Alwi yang bernama Datuk Wan Ahmad
atau di kenali sebagai Pak Wan Ahmad. Datuk Wan Ahmad adalah salah seorang anak
murid Syeikh Hassan Surabaya. Beliau merupakan seorang yang mempunyai pendirian
dan semangat juang yang kukuh untuk mengembangkan Kaum Muda di Perlis.
Keazamannya adalah sangat cekal malah beliau merupakan salah seorang yang
terlibat secara langsung di dalam menyemarakkan semangat pengikut fahaman Kaum
Muda di Perlis, agar terus berjuang menghadapi tentangan golongan kaum tua yang
pada ketika itu memulau malah ada yang mengkafirkan perjuangan Kaum Muda.
Syeikh
Hassan Surabaya kemudiannya meluaskan perjuangan Kaum Muda ke Bangkok,
Thailand. Dari Thailand beliau ke Pulau Pinang dan meneruskan perjuangannya di
sana. Beliau meninggal dunia di Pulau Pinang. Seorang pengkaji yang bernama Shukor bin Mat yang telah membuat penyelidikan
tentang sejarah Kaum Muda di Perlis sehingga beliau menerbitkan sebuah buku
yang sangat bernilai kepada generasi muda kini, tentang betapa pahit maung
perjuangan generasi lampau untuk menegakkan Kaum Muda di Perlis. Semoga Allah
memberkati usaha murninya itu, di antara penemuan dari kajian beliau adalah
pengikut Kaum Muda pertama yang meninggal dunia di Perlis bernama Pak Mat
Biola. Jenazahnya dikebumikan dengan menggunakan papan sekeping dan tidak
ditalkinkan. Peristiwa ini telah menjadi cemuhan dari Kaum Tua; mereka mengatakan orang yang mengikuti
fahaman Kaum Muda menguruskan jenazah sebagaimana menanam bangkai lembu iaitu
tidak di talkinkan.
Diantara
tokoh Kaum Muda di peringkat awal perjuangan Kaum Muda di Perlis adalah Abdul
Manaf bin Abdullah atau di kenali juga sebagai Lebai Kecik. Beliau juga adalah
perantau dari tanah seberang iaitu dari kampung Kemantan Darat, Padang
Sumatera. Beliau di percayai datang ke Perlis lebih kurang pada tahun 1930.
Beliau pada awalnya adalah dari kalangan golongan Kaum Tua , setelah beliau
belajar di Madrasah Tawalib dan menerima asuhan dari bapa kpd Dr Hamka, beliau
kemudiannya telah menjadi penentang kepada Kaum Tua dan menjadi seorang pejuang
Kaum Muda. Di antara rujukan yang selalu beliau gunakan ada lah sebuah kitab tulisan Hasan Bandung
yang bernama “Al-Fatwa” . Beliau di katakan tokoh Kaum Muda kedua selepas
Syeikh Hassan Surabaya. Beliau meninggal dunia dalam usia 60 tahun iaitu lebih
kurang tahun 1946. Jasanya di dalam memperjuangkan Kaum Muda di Perlis tidak
sedikit sehingga berjaya menambah bilangan pelajar yang bermanhaj Kaum Muda dan
mengukuhkan lagi pergerakan menentang kurafat, syirik dan bid’ah di Perlis. Di
antara muridnya yang terkenal adalah bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Jaafar
Hassan. Semoga Allah mencucuri rahmat keatasnya.
Tokoh
sezaman dengan Lebai Kecik adalah Haji Abdul Ghani bin Datuk Sakti, beliau juga
adalah anak murid kepada Syeikh Hassan Surabaya. Anak kelahiran Kampung Rumbai,
Bukit Tinggi Sumatera dan biasa mendapat pendidikan agama di Sumatera Barat.
Beliau aktif mengajar agama di madrasah-madrasah, baik di kampung mahupun di
bandar di sekitar Perlis. Beliau memegang berbagai jawatan semasa hidupnya
seperti imam dan amir zakat di kawasan kariah Masjid Abi, Perlis, Ahli
Jawatankuasa Zakat dan Fitrah Perlis dan Ahli Majlis Agama Islam dan Adat
Istiadat Melayu Perlis. Beliau adalah seorang ulama Kaum Muda yang sangat kukuh
pendiriannya di dalam memperjuangkan kebenaran Al-Quran dan Sunnah. Beliau juga
telah menganti tempat Syeikh Hassan Surabaya mengajar di Madrasah Alor Sena
apabila Syeikh Hassan pulang ke Pulau Pinang dan Haji Abdul Ghani juga
berganding bahu bersama Datuk Wan Ahmad dan berhubung rapat dengan tokoh Kaum
Muda terkenal Syeikh Tahir Jamaluddin dan A.Hassan Bandung. Beliau telah
meninggal dunia di dalam usia lebih kurang 75 tahun.
Kaum Muda Zaman Pasca Merdeka.
Nama
Syeikh Abu Bakar As-Shaari adalah di antara tokoh ulama Kaum Muda yang tidak
dapat dipisahkan di dalam perjuangan Kaum Muda di Perlis. Beliau antara ulama
yang berpendidikan tinggi, bermula dari Sekolah Melayu, Sekolah Anglo Chinese
School Pulau Pinang, Madrasah Al-Mashur sehinggalah ke Universiti Al-Azhar,
Mesir pada tahun 1925-1932. Beliau turut memegang jawatan penting di Perlis
seperti Imam Besar Masjid Alwi (1939), Ahli Jawatankuasa Zakat dan Fitrah
Perlis, ketokohan beliau di dalam mengarang amat menonjol. Di antara sumbangan
beliau di dalam bidang penulisan adalah menjadi pengarang Majalah “Seruan Azhar” , menulis untuk akhbar
‘SAUDARA’, mengarang beberapa buah buku yg menjelaskan perjuangan dan fahaman
Kaum Muda seperti Kitab Intisari Taksir
Juzuk Amma, Sejarah Al-Anbiya, Pedoman Ibadat Rasulullah dan lain-lainnya.
Perjuangan beliau menegakkan fahaman Kaum Muda tidak sunyi dari tentangan dan
fitnah. Tetapi Syeikh Abu Bakar adalah seorang ulama Kaum Muda yang cekal dan
tegas pendiriannya. Perjuangan murninya telah berjaya menyemarakkan lagi
kebangkitanKaum Muda di Perlis dan gandingan beliau bersama tokoh-tokoh Kaum
Muda sezaman dengannya menyebabkan golongan ‘kaum tua’ menjadi gerun dan
terhimpit dengan kebangkitan golongan As-Kaum Muda. Syeikh Abu Bakar As-Shaari
lahir pada tahun 1903 di Bayan Lepas, Pulau Pinang dan telah meninggal dunia di
Port Dickson semasa dalam perjalanan ke Madrasah Kaum Muda Kuala Pilah pada
tahun 1970. Di masa ini di asaskan Persatuan al Islah Negeri Perlis.
Kemasukan
Fahaman Wahabi
Setelah
kejayaan dan kegemilangannya, perjuangan As-Kaum Muda di Perlis sekali lagi di
gegarkan dengan kemasukkan tokoh-tokoh muda yang cuba menyampaikan dakwah ala As-Sunnah
seperti Kaum Muda di Perlis, kebanyakan mereka dari luar Perlis seperti Pulau
Pinang, Perak dan Kedah. Tetapi kerana kurang pengalaman dan tidak memahami
sejarah perjuangan Kaum Muda di Perlis, perjuangan mereka selain dari
menyampaikan As-Sunnah telah juga
menyebabkan perpecahan yang besar di kalangan jemaah Kaum Muda terutamanya bagi
yang baru berjinak dengan fahaman Kaum Muda di sana . Sebenarnya masalah agama
yang diperselisehkan antara kaum muda dan kaum tua telah selesai di bincangkan dengan bijaksana
oleh golongan Kaum Muda terdahulu,tetapi kini telah di ungkit semula oleh puak-puak ala wahabi
yang baru tiba . Maka terjadilah perselisihan sesama golongan Kaum Muda dan
sebahagian Jemaah yang lain. Pihak Kaum
Muda@ Persatuan Islah Perlis telah
mengambil pendirian memencil diri dengan cara membuka kelas kelas pengajian
sendiri yang pelajarnya adakalanya keluarga sendiri atau kawan rapatnya. Mereka
bertindak demikian kerana tidak mahu keliru dan tidak dapat menerima
hujah-hujah dari ulama muda yang agak longgar dan adakalanya hujah tersebut
lebih berpihak kepada mazhab dari kekuatan dalil berdasarkan Al-Quran dan
hadits.Asas perjuangan Kaum Muda di Perlis adalah Mazhab Empat bukan hanya
terbatas kepada Mazhab Hambali yang banyak tertumpu kepada Ibnu Taimiyyah dan
Mohamad Abd Wahab semata-mata.Oleh kerana zaman ini ilmu di kira dari sudut
persijilan ,sarjana,pangkat & gelaran yang di perolehi,maka mereka yang
memiliki ijazah yang lebih tinggi lebih di geruni walaupun ilmu di dada tidak
seberapa. Oleh itu golongan yang baru ini boleh memacu Kaum Muda di Perlis ke
arah yang berlawanan dengan matlamat Kaum Muda yang asal.
0 comments