SYAIR USUL
Syair ini terdapat di dalam salah satu salinan karya-karya Imam Syahibudin akan tetapi salah seorang pengkaji sastera Melayu lama mengatakan karya ini adalah dari tulisan tokoh penyair dari Riau. Saya cuba bertanyakan kepada beberapa orang pakar puisi lama mengenai syair ini sehingga ini saya masih belum mendapat jawapan yang sahih. Dari kajian saya, syair ini adalah karya Imam Syahibudin. Dalam catatan salinan pertama karya Imam Syahibudin, pencatat cuma mengatakan ada 4 karya sahaja yang di akui sebagai karya Imam Syahibudin ia itu Syair Asyikin,Syiar Orang Yang Lalali,Syair Tumbuhan @ pernah di terbitkan dlm jurnal mazium Pahang, dan Syair Sifat Dua Puluh.
1 Bismillah[1]
itu pertama bacaan
A’uzubillah[2]
menjauhkan syaitan
Alhamdulliah[3]
permulaan al Quraan
Selawat dan salam Sahibul Adnan[4]
2 Amma ba’du kemudiannya
Suatu risalah[5] Usul namanya
Wajiblah kita mengetahuinya[6]
Hilanglah kafir,mukmin jadinya
3 Pertama makrifat mengenal tuhan
Barang yang wajib kita wajibkan
Mustahil atasNya kita nafikan
Barang yang harus kita haruskan[7]
4 Erti makrifat itulah ilmu
Pengetahuan hati sudahlah tentu
Jangan mengikut kata si anu
Meninggalkan akal jadilah dungu[8]
5 Akal itu hati yang terang
Mertabatnya banyak,lebih dan kurang
Jikalau ia sudahlah hilang
Sedikit tak beza dari binatang[9]
6 Pertama makrifat mengetahui wujudNya[10]
Kejadian alam itu tandaNya
Sifat dan Afaal serta NamaNya
Sekaliannya itu kesempurnaan zatNya[11]
7 Umpama misal mustahil padaNya[12]
Laisa ka mislihi itulah firman Nya
Menjadikan mumkin harus padaNya[13]
Pada jalan syarak tafsil nama nya
8 Keputusan makrifah kepada Allah
Tiada umpamaNya kelulah lidah
Jikalau lampau barang sepatah
Jadilah murtad nauzubillah[14]
9 Inilah dia ilmu Hakikat
Asalnya itu dari Makrifat[15]
Suruh dan tegah jalan Syariat
Mengerjakan dia nama Tarekat[16]
10 Erti Hakikat ilmu yang benar
Barang dikata jangan bertukar
Erti Syariat jalan yang besar
Itulah perintah Wahidul Qahar[17]
11 Erti Tarekat jalan ibadat[18]
Mengikut nabi segala sahabat
Ikut mengikut mengerjakan taat
Sehingga sampai hari kiamat
12 Demikianlah idtikad segala Islam
Sehingga sampai kepada Adam
Mengetahuinya itu jikalau tak faham
Ke laut ilmu pergilah selam[19]
13 Adapun makhluk yang bernyawa
Bilangan tidak dapat dihingga
Yang berakal dilebihkan Nya
Malaikat dan jin dan manusia nya[20]
14 Kejadian malaikat dari cahaya
Iblis,syaitan daripada neraka
Kemudian Adam dari tanah yang mulia
Daripada nutfah anak cucunya[21]
15 Asal disini kesempurnaan takdir
Supaya tetap hukum yang zahir
Umpama perahu berdayung hilir
Air pun lazim sudah mengalir
16 Demikianlah misal segala kaainat
Dikatalah asal anasir yang empat
Jikalau ditilik pihak hakikat
Keempatnya itu di mana didapat?[22]
17 Inilah najis berkata-kata
Jikalau tak tahu tidak mengapa
Jikalau tahu jadi celaka
Jikalau berbantah bertambah duka
18 Allah taala yang menjadikan
Daripada makhluk sekalian
Tiada asal tiada tauladan[23]
Inilah umpama Asma’aul Sultan
19 Segala yang hidup berakal tiada
Dinamai orang haiwan Sahil[24]
20 Segala yang tidak bersifat Hayat[26]
Barang yang tumbuh bernama Nabatat
Barang yang beku bernama Jamadat
Sekalian makhluk bernama Mumkinat[27]
21 Segala yang wujud dua perkara
Pertama Tuhan kedua hamba
Mumkinat dan Alam , makhluk namanya
Menjadikan makhluk hak Taala
22 Hakikat alam wujud hakiki
Dari mumkin wujud majazi
Dahulunya tidak sekali-kali
Dinamai orang A’dam Sarfi[28]
23 Perintah syarak ditangguhkan
Kepada manusia,jin dan syaitan
Beberapa suhuf[29]
diturunkan
Taurad & Injil,Zabur & Quraan
24 Disampaikan oleh rasul yang mulia
Adam & Nuh,Ibrahim dan Musa
Demikian lagi Uzai[30]
dan Isa
Khatimul Ambia Khairul Wara’[31]
25 Turunnya itu beberapa masa
Seperti aturan segala ambia
Di dalamnya itu menyatakan agama
Serta membalas dosa dan pahala
26 Pertama-tama di dalam perintah
Disuruhkan kita mengenal Allah
Kemudianya mengenal Rasullulah
Serta dijunjung sabda dan titah
27 Yang menanggung segala perintah
Pertamanya hati keduanya lidah
Anggota yang zahir termasuk setengah
Tetapi tanggungan badan dan arwah[32]
28 Perkataan ini hendaklah ingat
Iman dan Islam,Tauhid,Makrifat
Himpun berhimpun kepada yang empat
Kepadanya itu dua kalimah Syahadat
29 Erti Imam percayakan Allah[33]
Kepada esaNya jangan tersalah
Erti Islam menjunjung titah[34]
KeesaanNya jangan berubah-ubah
30 Erti Tauhid mengesakan Tuhan
KeesaanNya juga di esakan
Erti Makrifat mengenal Tuhan
Kepada esanya diputuskan
31 Erti Makrifat terlalu am
Ketiadaannya dia sekaliannya padam
Makrifat Allah hendaklah faham
Makrifat Imam,makrifat Islam[35]
32 Imam dan Islam beberapa rukun
Bercawang-cawang,bersusun-susun
Beberapa jenis asal dan pohon
Kepada Syahadat habis terhimpun
33 Pertama Syahadah rukun Islam
Kedua sembahyang serta Ihram
Puasa dan Zakat janganlah waham[36]
Kelima Haji ke Baitul Haram
34 Adapun Imam segala rukunnya
Percayakan Allah serta kitabNya
Akan Malaikat benar adanya
Kemudian pula segala rasulNya
35 Hari yang kemudian hari Kiamat
Berhimpun terlalu dahsyat
Wajib percaya berbuat taat
Serta untung baik dan jahat[37]
36 Pertama Syahadat La ilaha illlah
Kedua Syahadat Muhamad Rasullulah
Keduanya dihukum satu kalimah
Ditinggalkan satu tiada faedah
37 Jikalau kafir lagi celaka
Jikalau Islam tiada cedera
Meninggalkan satu kurang pahala
Kepada mafhum tidak mengapa[38]
38 Kalimah tauhid yang pertama
Kalimah Islam lafaz kedua
Mengikrarkan dia keduanya sama
Tasdiknya wajib sentiasa
39 Empat perkara rukun syahadah
Mengisbatkan Zat serta Sifat
Mengisbatkan Afa’al serta Qudrah[39]
Membenarkan rasul genaplah empat
0 comments