PENGETUA KULLIAH YANG KEDUA 1950-1955 ALLAHYARHAM TUAN HAJI MOHD MOKHTAR BIN AHMAD AL KELANTANI
PENGETUA KULLIAH YANG KEDUA
1950-1955
ALLAHYARHAM TUAN HAJI MOHD
MOKHTAR BIN AHMAD AL KELANTANI
Sambungan daripada kisah pengetua pertama :
PENGETUA TUAN MUFTI SYEIKH ABDUL RAHIM BIN IBRAHIM
Sambungan daripada kisah pengetua pertama :
PENGETUA TUAN MUFTI SYEIKH ABDUL RAHIM BIN IBRAHIM
Lahir Kg Chepa, Kedai Lalat ,
Kota Bahru Kelantan,bapa beliau Haji Ahmad merupakan bekas Imam di Masjid
Langgar . Bapa beliau seorang yang suka kepada pendidikan agama, Semasa
abangnya Tuan Guru Haji Abdullah Tahir berusia 2 tahun,beliau telah dibawa oleh
bapanya ke Mekah bagi mencari tempat untuk belajar agama.Sebagai imam, Haji
Ahmad sendiri menjadi guru kepada anak2 sejak kecil dengan mempastikan mereka
pandai mengaji dan menbaca jawi serta berbahasa Arab pada peringkat asas.Maka
apabila anak2nya sudah remaja, semua anak-anak
beliau dihantar mengaji agama. Dalam awal tahun 1920 apabila Tuk Kenali membuka
pondok pengajian,maka bapa nya terus menghantar anak2 beliau kepada guru agama
yang terkenal pada masa itu . Sesudah habis mengaji dengan Tuk Kenali, beliau
menghantar dua anaknya ke Mekah iaitu Tuan Guru Haji Abdullah Tahir pondok
Benut Payung dan Haji Mokhtar sendiri.Tuan Guru Haji Ahmad Mokhtar berada di
Mekah dalam waktu yang lama, Tuan Guru Haji Mokhtar sempat berguru dengan
bebrapa guru agama yang terkenal di sana seperti Tuan Guru Ahmad Ismail Patani,
Tuan Guru Haji Mokhtar Bogor, Tuan Guru Syeikh Mohd Attar,Tuan Guru Syeikh
Maliki dan Syeikh Said Yamani bapa kepada bekas mufti Terengganu. Oleh itu
beliau alim di dalam mengajar kitab seperti Fath al Wahab, Fath al Jawad,Syarh
al Raudhah,Kitab al Iqna”,Kitab Jamiul al Jawamik dan Muhalli.Kitab-kitab yang
kita sebutkan itu merupakan kitab utama di dalam mazhab al syafiee. Kitab ini
sukar untuk difahami kecuali oleh ahli perundangan dan tuan-tuan guru sahaja.
Di Mekah, tuan guru terdedah dengan pergerakan keagamaan dan
pergerakan menunut kemerdekaan bagi negeri-negeri di Nusantara iaitu
Malaysia,Indoensia,Filpina dan Thailand. Beliau memahami situasi politik pada
masa itu dan sama sama mengerakkan usaha kearah tersebut.Di Mekah pada masa itu
terdapat satu persatuan yang besar iaitu Jam'iyatul Fathaniyah di Mekah adalah
membentuk kesedaran politik Islam, melahirkan semangat menuntut kemerdekaan dan
mempertahankan kekhalifahan Islam yang sedang digugat oleh musuh-musuh Islam.
Kesan dari pergerakan ini, pada 1880, Raja Ali Kelana dan Syed Sheikh al-Hadi
telah menubuhkan Jam'iyatul Rusyidiyah di Pulau Penyengat sebagai organisasi
Islam yang pertama di Nusantara. Dari organisasi inilah lahirnya Jam'iyatul
Khairiyah (1905) dan Sarekat Islam (1906) di Pulau Jawa. Di Kelantan, Tok
Kenali telah menubuhkan Jam'iyatul Asriyah pada 1915, sebelum muridnya, Tuan
Guru Haji Abdullah Tahir menubuhkan Jabhah ad-Diiniyah al-Islamiyah Kelantan
pada 1934. Jam'iyatul Rusidiyah juga turut berpengaruh di Singapura dan Pulau
Pinang sehingga tertubuhnya beberapa organisasi Islam di sana. Sarekat Islam
diketahui umum menjadi induk kepada perkembangan pergerakan politik Islam di
Indonesia dan Malaysia selepas tahun 1900. Di Mekah sendiri, selepas kematian
Sheikh Wan Ahmad al-Fathani pada 14 Januari 1908, telah muncul
pertubuhan-pertubuhan Islam yang dianggotai oleh pelajar-pelajar Islam
termasuklah Gabungan Pelajar-pelajar Tanah Melayu-Indonesia (GAPIS) yang pernah
diketuai oleh Pak Yusof Rawa dalam tahun 1940-an, kemudian ketika di bawah
pimpinan Ustaz Mustafa Afifi, mereka menubuhkan PAS Cawangan Mekah pada 1954.
GAPIS kemudiannya turut bergabung dengan Kesatuan Pelajar Agama Se-Malaya
(KPAS) pada 1954. Para ulamak yang belajar di Masjidil Haram, Madrasah
Shaulatiyah al-Hindiyah, Darul Ulum dan lain-lain di Mekah yang terlibat dengan
pergerakan politik Islam di Mekah telah menjadi nadi utama gerakan politik
Islam di Malaysia selepas Perang Dunia Kedua.Bagi mereka yang menyangka bahawa
gerakan ini dipengeruhi oleh gerakan Sy Mohamad bin Abdul Wahab,ternyata
anggapan itu sangat meleset dan jauh,kerana golongan ini mempunyai fahaman yang
berlawanan dengan faham wahabi.
Kembali dari Mekah, Tuan Guru Haji Mohamad Mokhtar
membantu abangnya Tuan Guru Haji Abdullah Tahir memajukan pondok Benut Payung,
Mereka kemudiannya memubuhkan persatuan ulama Kelantan yang merupakan satu
persatuan ulamak yang terawal di Tanah Melayu. Tuan Guru juga giat mengerakkan
tenaga pemuda Islam bagi melaksanakan syariat dan mengesakan mereka memajukan
diri. Pada tahun 1952, Sultan Pahang berkenan melantik beliau menjadi pengetua
Kulliah mengantikan Sy Abdul Rahim Samanuddi kerana KDYMM Sultan tertarik
dengan peribadi dan kesungguhan tuan guru untuk memajukan Islam di Kelantan.Sultan
Abu Bakar merupakan sultan yang mempunyai hubungan yang rapat dengan para
ulamak dan mengenali mereka secara jelas. Ulama-ulamak yang dilantik menjadi
mufti dan pengetua Kulliah adalah ulamak yang progresif dan berfikiran terbuka.Hubungan
Sultan Abu Bakar dengan ulama sangat akrab bukan sahaja di Tanah Melayu malah
sehingga ke Jawa dan Sumatera. Guru-guru dari Sumatera ramai dibawa ke Pahang
untuk memajukan Kulliah.
Pada tahun 1955, ketika Tanah Melayu yang akan
menyambut kemerdekaan dari British, maka pilihan raya pertama akan di adakan.
Maka Tuan Guru Haji Mohd Mokhtar meletak jawatan dari pengetua Kulliah untuk
bertanding sebagai calon PAS di Kelantan.
Bersambung ke kisah pengetua ke 3 :
PENGETUA TUAN HAJI KIYAI MOHAMAD FADHLULLAH AL-SHUHAIMI
Bersambung ke kisah pengetua ke 3 :
PENGETUA TUAN HAJI KIYAI MOHAMAD FADHLULLAH AL-SHUHAIMI
0 comments