Lensa Sejarah Islam Pahang

Lensa Sejarah Islam Pahang
Lensa Sejarah Islam Pahang (Klik di Gambar)

Pilih Bahasa

Jumaat, 2 Mac 2018

TAREKAT TUK SYAHIBUDIN @ IMAM SYAHIBUDIN?????




Semasa singgah di kedai kopi dipinggir jalan dari Temerloh ke rumah. Ana bertemu dengan seorang lelaki tua yang bercakap benda-benda yang pelik. Dia berkata bahawa beramal dengan TAREKAT TUK SYAHIBUDIN selama setahun beliau memperolehi hikmat dan ilmu ladduni sehingga boleh melihat benda-benda yang ghaib seperti dia mendakwa pernah bertemu dengan Malaikat Maut, Mungkar Nakir dsb nya.Sepanjang saya mengkaji tokoh ini, saya tidak pernah bertemu walau seorang dari tokoh lama yang menyebutkan Imam Syahibudin memiliki atau mengasaskan satu tarekat.

Imam Syahibudin mula mengaji kepada Kadi Ismail Bangau Tanjung Temerluh Pahang. Kemudian beliau pergi ke Betawi mengaji kepada Syekih Abdullah seorang alim yang datang dari Yaman. Kemudian beliau di percayai menyambung pelajaran ke Yaman di bawah pimpinan tuan-tuan guru anak cucu kepada Imam Al Hadad yang terkenal dengan Ratib Al Hadad. Sesudah beliau tamat pengajian beliau di Yaman, Imam Syahibudin telah menunaikan haji ke Mekah dan menyambung perjalanan ke Afrika Selatan. Tujuan utama perjalanan beliau ke Afrika Selatan adalah untuk menjejaki tuan guru kepada guru beliau di Temerloh ia itu Syeikh Yusuf Makassar.Dalam perjalanan pulang dari Afrika Selatan, Imam Syahibudin telah mengambil sebutir buah Kelapa Laut Afrika untuk di bawa balik ke Pahang. Buah kelapa tersebut masih di simpan oleh anak cucu beliau sebagai kenang kenangan.

Dari sejak Pahang di taaluki oleh Melaka 1470 sehingga ke zaman Imam Syahibudin 1760 , kegiatan terekat mendominasi kehidupan beragama di Nusantara. Pegangan para ulama terhadap tarekat begitu kuat dan menjadi amalan yang sebati di dalam jiwa raga mereka. Amalan Tarekat digunakan juga sebagai alat perjungan untuk menyibarkan Islam dan juga untuk melawan penjajah Kristian dari barat.Latihan-latihan keras di dalam amalan tarekat menjadikan para ulama ini kuat di dalam kelembutan. Jiwa mereka keras,semangat mereka tinggi, kekuatan mereka menyerlah. Di zaman Wali Songgo para pendokong tarekat ini berjaya mengalahkan raja-raja Jawa dan menyibarkan Islam di sana. Di zaman kesultanan Aceh pula ulamak tarekat seperti Hamzah Fansuri,Shamsuddin Sumaterani dilantik menjadi Perdana Menteri. Mereka juga bertanjjung jawab memerangi negeri-negeri Melayu yang masih kafir dan mereka juga yang Berjaya mengalahkan tentera Kristian dari Barat sama ada dari pasukan Belanda , Portugis dan Spanyol.Jajahan takluk Negara Islam di bawah pimpinan ulamak tarekat ini melebar ke seluruh ASEAN. Apabila ulamak baru mempersoalkan tarekat dan mengajak ummah meninggalkan tarekat maka jiwa ummah jadi lemah,cenderong pada dunia dan mudah tewas kepada orang kafir.

Pusat tarekat pertama di Semenanjung Tanah Melayu di jumpai di Pahang ia itu di Lubuk Pelang,Kuala Krau Temerloh Pahang.Di sebut di dalam Kitab Sejarah Melayu, Sultan Pahang mahzul dari takhta kerana baginda ingin menumpukan hidupnya untuk beribadat kepada Allah. Di zaman Aceh pula,Negeri Pahang mempunyai hubungan rapat dengan ulamak di sana. Pengaruh Hamzah Fansuri dan tarekatnya berkembang di Pahang, manakala di zaman Syeikh Nuruddin al Raniri pula, tarekat beliau juga turut berkembang di Pahang. Di zaman Imam Syahibudin pula pengaruh Syeikh Rauf Sengkel dengan Tarekat Syatarriah juga mempengaruhi ulama-ulama Pahang di dalam pegangan mereka. Sementelah pula di zaman itu lahirnya tokoh di Terengganu iaitu Tuk Ku Pulau Manis anak murid kepada Sy Abd Rauf Sengkel yang mengembangkan ajaran beliau di sana. Maka ramailah murid-murid dari Pahang pergi mencari ilmu di Terengganu.Imam Syahibudin adalah anak murid dari Kadi Ismail , Kadi Ismail pula di percayai anak murid kepada Sy Yusuf Makkasar, maka kita dapati Imam Syahibudin pada masa awal nya beramal dengan Tarekat Khalwatiyyah. Ini bertepatan dengan sindiran Imam Zul Bayan yang mengatakan bahawa kelakuan ibadat Imam Syahibudin seperti orang mencuri;yakni berlawanan dengan cara tarekat amalan Imam Zul Bayan yang mengamalkan Tarekat Naqsabandiyyah yang berzikir secara kuat.

Setelah Imam Syahibudin menyambung pelajaran ke Yaman beliau telah mengambil jalan tarekat al Hadad dan dikembangkan ke Pahang. Sebab itu zikir al Hadad di amalkan setiap selepas solat di Pahang.Beliau juga membawa zikir rebana dari sana dan di kembangkan di Pahang; zikir itu disebut sebagai Dikir Tuk Syahibudin. Selawat ini @ Dikir Tuk Syahibudin dibaca pada malam kenduri kawin . Menurut Tuan Guru Lebai Hassan, sebelum perang Jepun, amalan dari tarekat al Hadad ini diamalkan dengan bersungguh2 di pasentern di Berhala Gantang. Pada masa bulan Ramadhan, masa diambil untuk Solat Tarawikh sehingga pukul 2-3 pagi. Ini kerana di antara solat-solat itu mereka membaca ratib al hadad dan selawat 25 rasul. Selepas perang Jepun, kegiatan ini terhenti.Amalan tarekat al Hadad tidak lagi di amalkan kecuali ratib panjang selesai solat Subuh.

Kesimpulan nya,Tarekat yang di dakwa sebagai Tarekat Imam Syahibudin sukar di percayai, ini kerana Imam Syahibudin sendiri tidak ada mengasaskan sebarang tarekat yang khusus kecuali tarekat al Hadad dan Tarekat Khalwatiyyah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Arkib Blog

Mengenai Penulis

Foto saya
Mengkaji dan mengenali sejarah Islam khususnya di Negeri Pahang