SAMBUNGAN AKHIR KITAB RAUDATUL JINAN
Ketahui olehmu
bahawasanya sekalian anggotamu itu akan naik saksi ia atasmu pada hari kiamat
atas barang yang perbuat kamu dalam dunia beroleh nasihatlah di hadapan kalayak
segala mahluk seperti firman Allah:
يوم تشهد عليهم
ألسنتهم وأيديهم بما كانوا يعملون
Yakni: Pada hari kiamat naik saksilah
atas lidah mereka itu dan tangan mereka itu dan kaki mereka itu
dengan barang yang ada diperbuat mereka itu dalam dunia.
Maka
pelihara akan oleh mu segala anggota mu daripada berbuat durhaka atasm u
pula segala anggotamu yang tujuh itu iaitu mata dan telinga dan lidah dan perut
dan faraj dan kaki dan tangan, dek kerana bahawasanya neraka jahanam itu
baginya tujuh pintu bagi tiap-tiap pintu itu bahagianya yang tertentu maka
tiada ditentukan bagi segala pintu itu melainkan barang siapa yang berbuat
durhaka dengan tujuh angggota itu. Ada
pun mata peliharakan oleh mu dari tiga perkara pertama menilik yang
haram dan menlik rupa yang elok dengan sahwat, kedua menilik orang islam dengan
tilik kehinaan,ketiga menilik kepada aib orang islam.Ada pun telinga
maka pelihara olehmu daripada mendengarkan bidaah atau mengumpat atau
klata-kata keji atau cerita yang sia-sia atau sebutan kejahatan manusia,sabda
Nabi s.w.a
ان المستمع شريك القائل
وان المستمع احد المغتا بين
Yakni : Bahawasanya orang yang
mendengar itu bersekutu dengan orang yang mengata dan bahawasanya orang yang
mendengar itu salah seorang dari dua orang yang mengumpat.
Ada pun lidah
maka pelihara olehmu daripada lapan perkara:
Pertama:
berkata-kata dusta jika sekalipun bergurau senda sekalipun.
Kedua: Menyalahi
janji melainkan kerana darurat sabda Nabi s.w.a:
للمنافق ثلاث علامات اذا حدث كذب واذا وعد خلف واذا اتمن خان
Yakni bagi golongan munafik itu tiga
alamat apabila ia berkata dusta lah ia dan apabila berjanji menyalahi dan
apabila berpetaruh khianatilah ia.
Ketiga: Mengumpat iaitu akan seorang
manusia dengan barang kebenciannya jikalau mendengar akan dia ,firman Allah:
ولا يغتب بعضكم بعضا
Yakni jangan kamu mengumpat setengah kamu
setengahnya.
Keempat: Berbantah dan berkelahi dengan
manusia.
Kelima:Menyucikan ( mendakwa )diri
baik,
Keenam:Memberi laknat akan sesaorang.
Ketujuh: Doa akan kebinasaan makhluk
jikalau ia menginaya akan dikau sekalipun serahkan pekerjaan itu kepada Allah.
Kelapan:Bersenda dan bergurau dan
berjenaka maka pelihara olehmu akan lidahmu daripadanya maka bahawasanya ia
menghilangkan airmukamu dan mengurangkan kehibatan pada hati sekalian makhluk.
Ada pun perut itu pelihara oleh
mu daripada mencapai haram dan syubhah dan loba atas yang halal maka sayugia
hendaklah kurang kan kenyangnya maka bahawasanya perut yang kenyang itu
mengeraskan hati dan membinasakan akal dan mengsia-siakan hafazan,dan
memberatkan anggota daripada ibadat dan ilmu dan menguatkan syahwat dan
menolongi tentera syaitan dan adalah kenyang daripada halal itu permulaan
kejahatan maka tiada pula yang haram dan menuntut yang halal itu fardhu ataus
tiap-tiap Islam.
Adapun dua tangan maka pelihara
oleh mu daripada memalukan orang Islam atau mencapai yang diharamkan atau
menyakitkan seorang dari makhluk atau khianat ajab orang Islam pada amanah atau
pertaruh atau menyurat barang yang tiada harus mengata akan dia maka
bahawasanya adalah kalam itu dalam satu lidah maka pelihara olehmu kalam
seperti kamu memelihara lidah jua.
* * *
Ketahui olehmu bahawasanya Sifat Kecelaan
pada hati itu amat banyak dan
jalan mensucikan dia itu amat lanjut dan jalan mengubati dai itu amat sukar
sesungguhnya telah hapuslah sekalian ilmu dan amal kerana lalai segala makhluk
daripada diri mereka itu dan memperbanyakkan mereka itu dengan segala perhiasan
dunia. Sebermula pohon segala kejahatan hati itu tiga perkara:
Pertama: Dengki
Kedua: Ria’
Ketiga: Ujub(bangga diri).
Sabda Rasullulah
s.w.a:
ثلاث مهلكات شخ مطاع وهوى متبع واعجاب المرؤ بنفسه
Yakni tiga perkara
merusakkan engkau;pertama, kikir (kedekut)kedua,hawanafsu yang kau
turuti,ketiga ujub manusia akan dirinya. Maka dengki itu terbit dari kedekut
dan ria itu terbit dari hawa nafsu.
Ada pun dengki
itu kesudahan kejahatan yang membinasakan kebajikan,seperti sabda Nabi s.w.a:
الحسد يأكل الحسنات كما تأكل النار الحطب
Yakni :Orang yang dengki itu memakan ia
segala kebajikanya sebagaimana memakan api akan kayu. Maka dikehendaki dengan
dengki itu; bahawa kasih seorang itu akan hilang nikmat daripada seorang hamba
Allah seperti harta dan ilmu dan dikasihi orang banyak dan barang jikalau tiada
hasil baginya sekalipun dinamai dengki jua maka sekali-kali tiada sampai
seorang hamba kepada hakikat imam selama belum ia mengasihani segala (orang
)Islam seperti ia mengasihani akan dirinya.
Demikian itulah firman Allah taala:
من كان يريد حرث
الاخرة نزدله فى حرثه ومن كان يريد حرث الدنيا نؤته منها وماله فى الاخرة من نصيب
Yakni:Barang siapa yang berbuat amal
yang menghendaki pahal akhirat nescaya dianugerahi akan Allah Taala akan dia
berganda-ganda baginya pahala padda amalnya dan barang siapa berbuat amal
kerana menghendaki dunia nescaya di anugerahi dia Allah taala dalam dunia jua
dan tiadalah baginya untung pahala dalam negeri akhirat sesuatu jua pun.
Ada pun ujud dan takbur itu maka itulah penyakit yang tiada baginya
ubat,Maka yakni ujub itu iaitu menilik seorang akan dirinya dengan tilik
kemuliaan dan kelebihan dan kebesaran dan makna takbur itu bahawa menilik
seorang itu kepada dirinya dengan tilik kemuliaan dan kelebihan dan kebesaran
serta menilik ia akan lainnya dengan tilik kehinaan dan kekurangan,Maka barang
siapa melihat dirinya terlebih dari sesaorang maka itu dinamai Takbur, sabda
Rasullulah s.w.a:
لا تدحل الجنة من فى
قلبه مثقال ذرة من كبر
Yakni:Sekali-kali
tidak masuk syurgabagi barang siapa yang ada pada hatinya seberat zarah
sekalipun daripada takbur.
Firman Allah dalam Hadis Qudsi:
الكبرى رداءى فمن
نازعنى ادحله نارى
Yakni: Takbur itu sifatKu,maka barang
siapa merampas ia dariKu maka Ku Masukkan ia kedalam nerakaKu.
Tanbih !!! Wahai segala saudara ku
dengarkan oleh mu segala nasihat yang telah disebutkan fakir di dalam risalah
ini,maka tanamkan oleh mu dalam hatimu dan berpaling lah engkau daripada
duniamu kepada akhiratmu,dan peliharalah olehmu zahirmu dan batinmu daripada
menyalahi keredhaan Allah,dan membawa taubatlah engkau dengan sebenar-benar
taubat dari segala dosamu dan sentiasalah engkau menilik kecelaanmu dan taksir
dengan سلم dan
takutmu akan Allah taala dan berlawanlah engkau dengan hawanafsumu dan
berperanglah dengan Iblis dan Syaitan dan bergantunglah engaku dengan syariat
Rasullulah s.w.a maka tuntulah oleh mu ilmu yang memberi manufaat akan dikau
dalamnya. Dan jauhkan olehmu kaum yang bidaah dan sesat dan daripada sahabat
dengan segala ulama yang jahat mudah-mudahan terpeliharalah engkau daripada
segala bahaya dalam dunia dan dalam akhirat,Wal hamdulillahi rabul
alamin,wassalatuwasalamu ala saidina Muhammad wa ala alhi wa sahbihi ajmain.
Tamat risalah ini pada waktu Duha,hari
Isnin pada tigabelas haribulan Syakban atasa hijrah nabi s.w.a seribu dua ratus
lapan belas(1218H @ ),pada tahun Jim bilangan Khamis ,Walhamdulliah Rabul
alamin,telah selesai Fakir yang daif menyurat risalah ini kepada sembilan hari
bulan Syaban kepada hari Sabtu hampir waktu zohor kepada hijrah nabi seribu dua
ratus tujuh puluh tiga tahun(1273H) pada tahun ha Amin! Dan sudah fakir
menyurat kepada tulisan rumi pada duapuluh lima jamadil awal tahun satu ribu
empat ratus duapuluh lapan pada waktu asar, dan tamat lah menyalin dia oleh
hamba yang daif lagi asi Zainal Abidin
bin Lebai Hassan , Amin!!!
0 comments