BAHAGIAN PERTAMA: MEMAHAMI ISLAM DI PERLIS : KAUM MUDA BUKAN WAHABI.
Latarbelakang
Kaum Muda:
Negeri
Perlis mula di tubuhkan pada pertengahan tahun 1800 bilamana Sultan Kedah
memberi kuasa kepada Raja Syed Hussien Jamalullail(1843-1873) menubuhkan
kerajaan di sana. Pada zaman
Pemerintahan Raja Syed Alwi Jamalullail (1905-1943) termaktub di dalam
perlembagaan Perlis bahawa Negeri Perlis berlainan dengan lain-lain negeri di
Malaysia, mereka menerima pakai empat mazhab di dalam Islam bukan hanya
tertakluk kepada Mazhab Asyafiee semata-mata.Ini menjadikan Negeri Perlis
menjadi negeri pertama yang tidak berpegang dengan Mazhab Assyafie dan menolak
berpegangan kepada Ilmu Tauhid Sifat Dua Puluh. Dari keadaan ini,ramai dari
kalangan rakyat menyangka bahawa Negeri Perlis berpegang kepada fahaman Salafi
dan menghukum mengikut pendapat-pendapat Mohamad Abd Wahab @ Wahabi.Sebenarnya
cubaan beberapa ulama muda menjadikan Negeri Perlis sebagai negeri berasaskan
wahabiyaah ada lah satu percubaan yang menyimpang dari matlamat asal dari apa
yang termaktub di dalam perlembagaan negeri tersebut.
Sejarah
perjuangan Kaum Muda di Perlis telah bermula seawal lebih kurang pada awal tahun
1900. Pada peringkat awal kegiatan ini tidak mendapat sambutan dari penduduk
Perlis kerana Negeri Perlis dilingkungi oleh Negeri Kedah dan Negeri Patani
yang terkenal dengan para ulamak yang sangat kuat memegang akidah Ahli Sunnah
Wal Jamaah dan mengamalkan mazhab fekah Imam Asyafiee.Negeri Perlis di datangi
oleh para pengikut Syeikh Haji Karim Amrullah iaitu bapa kepada Hamka. Sy Abd
Karim ada mendirikan sebuah pasentren bernama Thawalib di Sumatera Barat,
pelajar-pelajar beliau di hantar ke seluruh Nusantara untuk menyampaikan fahaman Kaum Muda
termasuk di Perlis, sementalah pula di Pulau Pinang telah wujud sebuah sekolah
Kaum Muda yang bernama Madrasah al Masyhur.Ramai pelajar-pelajar dari Perlis
datang belajar ke sekolah ini.Sekolah-sekolah yang didirikan oleh Kaum Muda
mendapat sambutan orang ramai kerana sekolah-sekolah ini lebih bersistem dan
kefahaman murid lebih cepat dari system pondok yang lama. Sistem yang di ambil
dari Mesir dan Turki ini seakan-akan sIstem sekolah yang ada pada masa kini.Kaum
Muda bukan lah mengambil perjuangan Wahabi dari Mekah sebalik nya mereka ini
adalah terdiri dari pelajar-pelajar Nusantara yang terpengaruh dengan ajaran
yang disibarkan oleh Syed Qutub,Muhd Abduh, Ahmad Syakir dan Hasan Banna dari
Mesir.Apabila mereka ini pulang ke Nusantara ,golongan ini banyak menceburkan
diri di dalam bidang ekonomi,persuratkabaran,mendirikan persatuan Islam dan
mendirikan sekolah-sekolah modern.Kaum Muda memulakan kegiatan mereka di
Nusantara seawall tahun 1880 sedangkan Kerajaan Saudi yang membawa fahaman
Wahabi hanya baru muncul pada tahun 1920.
Pada
awal abad ke 18 @1700 Masehi, lahir beberapa gerakan pembaharuan di beberapa
Negara Islam seperti di Afghanistan, Mesir,Turkey,Iran dan Saudi Arabia.Di
Afghanistan lahir tokoh terkemuka yang membawa faham Pan Islam ia itu satu
aliran perubahan yang cuba membawa kembali umat Islam ke bentuk pemerintahan
Khalifah Islam bukan nya system raja sebagimana di Saudi Arabia. Bagi
Jamaluddin system beraja banyak membawa keburukan kepada nasib umat Islam. Di
India pula lahir pula tokoh bernama Syed Ali yang membawa fahaman secular
Islam. Bagi beliau, umat Islam tidak akan berjaya kembali ke zaman keagungan
kecuali mereka merubah diri mengikut tamadun barat,mempelajari segala yang ada
dibarat dari segi ilmu,falsafah,sains,sosiolagi,ekonomi dan sebagai nya.Bagi
mereka golongan Sunni dan Syiah hendaklah bersatu semula;masalah bertentangan
antara Sunni dan Syiah hendaklah di selesaikan. Bagi kaum wanita pula hendaklah
diberikan hak-hak untuk maju sebagaimana kaum lelaki seperti mendapat hak
belajar dan berkerja. Sebab itu di dalam
tulisan-tulisan dari Kaum Muda di awal tahun 1900 menekankan kepada emansipasi
wanita. Manakala di Arab Saudi pula lahir seorang tokoh agama yang cuba membawa
umat Islam kembali ke cara fahaman di zaman Rasullulah dan Para Sahabat.Mereka
berpendapat bahawa kemuduran Umat Islam dewasa ini kerana mereka meninggalkan
ajaran asas dari Rasulullah, mencipta perkara-perkara bidaah dan khurafat,
golongan ini sangat menyalahkan golongan Syiah, tawasuff dan tarekat yang
menjadikan umat Islam berpecah dan mundur. Ketiga-tiga idea yang berbeza ini
berlainan method dan cara fikrah mereka tetapi mempunyai hala tuju yang sama
iaitu ingin membawa Umat Islam kepada keagungan dan kemajuan.Patut diingat beberapa idea-idea dari apa yang diperjunagkan seakan-akan yang
sama dari segi pemikiran keagamaan ; seperti hanya pegang kepada hadis yang
sahih sahaja, tidak memakai mazhab tertentu,memakai pendapat kuat di dalam
mazhab empat, membuat tafsiran-tafsiran baru terhadap al Quraan. Mereka cuba melepaskan umat Islam dari ikatan
tasawuff dan amalan sufi.Namun dari segi pemikiran politik dan hak-hak
kemanusiaan sangat berbeza.
Perjuangan
Kaum Muda di Tanah Melayu adalah berubah-ubah mengikut keadaan dan masa, pada
akhir tahun 1800 hingga awal tahun 1920, Kaum Muda di Malaysia banyak di
pengaruhi oleh ulama di Mesir seperti Mohd Abduh dan Rasyid Redha,tokoh-tokoh
ini lahir dari idea Pan Islamik yang di bawa oleh Jamaluddin Al Afghani. Pelajar-pelajar
dari Tanah Melayu yang mengaji di Mesir membawa balik idea-idea baru bagi
tujuan mengubah pemikiran dan sikap Orang Melayu. Mereka bukan sahaja membawa
idea pemikiran baru malah bercampur dengan mazhab yang di terima pakai di Mesir
iaitu Mazhab Hanafi/Maliki yang berbeza dengan Mazhab sedia ada di Nusantara.Perkara
ini menyebabkan pertembungan pendapat dengan golongan ulama yang sedia ada.
Selepas kejayaan Bani Saaud menduduki takhta Kerajaan Arab dengan menguasai
Kota Mekah dan Medinah dengan pertolongan British, cara dan pembawaan Kaum Muda
juga sudah berubah. Mereka banyak merujuk pendapat kepada mazhab dan akidah yang
di bawa oleh Pemerintah Saudi iaitu mengikut Mazhab Hambali dan Akidah Salafi.Hal
ini berlaku dalam tahun 1930 hingga kini, Oleh itu kita dapati pembawaan yang
di bawah oleh Dr Hamka adalah berbeza dengan ayahndanya yang mana Dr Hamka
lebih banyak di pengaruhi oleh Wahabi sedangkan bapanya menerima pendidikan di
zaman kekuasaan Turkey.
Begitu
juga di Perlis, dari zaman Hassan Surabaya hingga ke zaman SyeikhAbu Bakar
Shaari, kefahaman Kaum Muda di sana banyak dipengaruhi oleh konsep Pan Islamik
yang di bawah dari Mesir ,akan tetapi akhir –akhir ini kedudukan kefahaman
Islam di Perlis cuba di bawah kepada Fahaman Wahabi, mungkin dari segi
keagamaan tidak ada beza yang sangat menjolok akan tetapi kesan jangka panjang
dari dua pertembungan ini akan jelas kelihatan, Namun kemungkinan dalam jangka
masa panjang golongan wahabi/salafi akan berjaya mengatasi golongan Pan Islamik
yang semakin di lupakan orang sejarah kewujudan mereka di sana.Tokoh-tokoh dari
Persatuan Islah Perlis semakin lemah pendapat mereka dalam penerimaan
masyarakat.
1 comments
Menarik tuan.. Semoga kita semua kekal di bawah rahmat dan hidayat Allah SWT, dan dijauhi daripada fitnah dunia dan Dajjal.
BalasPadam