PERANAN ORANG SYED DI PAHANG SELEPAS ABAD KE 18 M.
PRAKATA:
Dalam abad ke 14 dan 15 yakni
selepas Pahang jatuh ke tangan Melaka, pedagang asing mula berani masuk ke
kawasan pendalaman Pahang, sebelum ini kawasan pendalaman Pahang merupakan
kawasa yang bahaya. Ini kerana penduduk pendalaman Pahang sangat benci kepada
orangasing yang merompak hasil mahsul ditempat mereka. Para Pedagang asing mula
memasuk kawasan Temerloh,Jerantut,Raub dan Kuala Lipis. Mereka membuka pusat
perlombongan baru dan meneroka hutan bagi mendapatkan hasil dari alam semula
jadi sama daripada pokok-pokok hutan atau dari bintang seperti gajah dan badak.
Pedagang ini tidak terbatas kepada Orang Melayu dan Arab sahaja,malah termasuk
juga pedangan dari Portugis,Belanda,Perancis dan Inggeris. Bahagian pendalaman
Pahang sejak itu juga mula sesak dengan manusia pelbagai bangsa di tambah pula
dengan kemasukan beramai-ramai orang Bugis dan Minangkabau dari seberang.Orang
Arab di perlukan di Pahang kerana mereka mempunyai pertalian dengan saudagar
Arab yang datang dari barat seperti Tanah Arab dan India. Penduduk Pahang
memerlukan golongan ini untuk memasarkan barang mereka yang di perolehi
daripada hutan di Pahang atau juga memasarkan hasil perlombongan bijih,emas dan
batu permata. Hasil hutan seperti kemeyan,gaharu mendapat sambutan hangat dari
pedagang Inda dan Arab begitu juga lada hitam yang mendapat sambutan dari
saudagar eropah. Urusan perdagangan ini tidak akan berjalan lancer tanpa
bantuan Orang Arab yang ada di Pahang ketika itu.Dalam abad ke 17 ,Orang Arab
mengambil peranan yang lebih aktif di dalam segi politik, mereka bukan sahaja
menjadi saudagar ,guru agama ,kadi dan mufti semata tetapi juga mereka mula
mencampuri urusan politik, dengan kelebihan mereka sebagai saudagar dan juga
sebahagiannya merupakan cucu Rasullulah mereka mempunyai kelebihan tertentu dan
keistemewaan di kalangan Orang Melayu. Mereka telah dilantik menjadi penasihat
raja dan berkahwin dengan puteri-puteri raja pada masa itu. Sebahagian mereka
dilantik menjadi pembesar-pembesar di dalam istana dan mempunyai kuasa
sebagaimana pembesar dan kerabat yang lain.
PERANAN GOLONGAN SYED DI PAHANG.
Pada tahun 1803, Syed Abdul
Rahman bin Syed Abdullah telah tiba ke Pahang pada masa pemerintahan Bendahara
Tun Koris. Setbanya di Pahang ,rombongan ini memdapat sambutan hangat dari
keluarga diraja ketika itu. Syed Abd Rahman sendiri di kahwinkan dngan adik
Bendahara Tun Koris yang bernama Cik Tuan Mah Dewi. Perkahwinan ini mengukuhkan
kedudukan golongan syed di Pahang setaraf dengan kerabat diraja, mereka di beri
kurnia dengan pelbagai gelaran dan juga di beri tanah sebagai penempatan.
Keluarga diraja Pahang sangat menghormati golongan ilmuan agama khususnya jika
dari keturunan Arab.
Peranan Orang Arab juga pernah di sebutkan oleh Sheikh Abdullah bin Sheikh Muhammad Riau
dalam risalahnya yang bertajuk “Bayan al Syirik”. Beliau menyatakan bahawa
tujuan beliau mengarang risalah itu untuk dikirim kepada Mufti Pahang sekitar
tahun 1810 yang bernama Habib Muhsin bin Habib Abdul Rahman yang meminta beliau
menulis mengenai ajaran Mertabat Tujuh. Pernyataan di sini menjelaskan bahawa
golongan syed telah bergitu berperanan di dalam urusan agama sehingga mereka
menguasai jawatan mufti di dalam Kerajaan Pahang ketika itu. Selepas penalukaan
Acheh ke atas Pahang oleh Sultan Iskandar Mahkota Alam,pengaruh Hamzah Fansuri
telah masuk dengan cepat ke Pahang. Para ulamak di Pahang menyambut baik aliran
ini dan mengajarnya kepada masyarakat setempat. Mereka membuka pondok pengajin
diseluruh negeri Pahang sebagaimana di ceritakan oleh Tuk Shahibudin di dalam
syairnya. Apabila golongan Wihdatul Syuhud yang diketuai oleh Kadi Ismail
Bangau tidak berpuas hati dengan keadaan ini maka timbul lah polimik yang
panjang mengenai keharusan mempelajari Ajaran Mertabat Tujuh. Adakah ajaranini
bersesuaian dengan kehendak Mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah?Maka terjadilah
perdebatan yang mengambil masa bertahun-tahun,sehingga kembalinya Tuk
Shahibudin dari luar negera barulah isu ini agak reda,tambahan lagi fatwa yang
dikeluarkan oleh Mufti Acheh menyatakan bahawa ia merupakan satu dari ajaran
sesat.
Pada
tahun 1838, Munshi Abdullah di dalam bukunya “Pelayaran Abdullah” telah
menyebutkan bahawa terdapat perkampungan orang Arab di Kuala Pahang yang
dikenali dengan nama Kampung Maulana, beliau menyebutkan bahwa Orang Melayu
sangat menghormati golongan itu . Kebanyakan mereka adalah pedagangan dan
menjadi ketua upacara keagamaan. Kampung Maulana tidak jauh dari Kuala Pahang
dan Kampung Beruas.Sebenarnya banyak kampung di Pekan menjadi kampung yang
khusus untuk golongan syed dan mereka yang beketurunan Arab yang mewakili
suku-suku mereka seperti golongan Syed
Al Habsi,golongan Syed Al Khudri, golongan
Syed Al Attas dan lain-lain. Di Pahang banyak perkampungan di buka oleh
Orang Arab seperti Kampung Parit,Kampung Ketapang Tengah, Kampung Kuala
Tekal,Kampung Jenderak, Kampung Ulu Gali dsb.
Pada tahun 1857, Syed Idrus
berkahwin dengan anak Tun Mutahir dengan diberi gelaran “Engku Syed”
dengan gelaran ini bererti Syed Idrus boleh mengantikan raja apabila baginda
tidak ada di dalam negeri. Dengan kedudukan ini telah mengangkat kedudukan
golongan syed setaraf dengan kerabat diraja,maka rakyat jelata Pahang mula
memanggi golongan ini dengan gelaran “Engku” dan berpatik dengan mereka.
Kedudukan ini membuka jalan kepada segolongan mereka membuka penenpatan baru
seperti Syed Ali Al Khird 1835 ke
Jenderak membuka perkampungan di sana dan di lantik menjadi Orang Kaya
Jenderak. Sekitar tahun 1850 seorang syed pernah di lantik menjadi Menteri
Besar di Negeri Pahang yang dikenali dengan nama Syed Umar.
Pada
tahun 1854 hingga tahun 1863 apabila berlaku “civil war” di antara Tun Mutahir
dengan Sultan Ahmad Shah 1, golongan syed terbahagi kepada dua
golongan,sebahagian menjadi penyokong kuat Tun Mutahir dan segolongan lagi
menyokong Sultan Ahmad 1,mereka memberi sumbangan yang besar di dalam perjungan
ini sama ada dari segi semangat, lojistik dan tenaga. Sultan Ahmad Shah 1
mendapat bantuan dari syed-syed dari Johor dan Singapura dengan memberi bantuan
senjata dan kewangan. Manakala Tun Mutahir mendapat bantuan dari kaum kerabat
Syed Idrus dan syed yang ada di Pahang ketika itu. Sumbagan golongan syed ini
di dalam mengukuhkan politik Pahang berterusan sehingga ke Perang Kelang dan
Pemberontakan Bahaman. Dengan jasa ini sebahagian mereka menerima imbuhan dari
pihak istana samaada menerima hartanah yang luas seperti Syed Hassan Al Attas
atau menerima pangkat menjadi Tuk Kaya dan Orang Besar Berempat seperti di
Temerloh dan Jenderak.
Pada tahun1882 Dalam lawatan ke
Johoe, Sultan Ahmad Shah 1 telah membawa Habib Mohammad Amin mengiringi baginda
ke sana. Lawatan ini bertujuan untuk mendapat pandangan dari Sultan Johor bagi
merangka perlembagaan dan pentadbian Negeri Pahang, Johore pada masa itu telah
memiliki system perundangan dan pentadbiran yang kemas dan lengkap,termasik
juga yang diambil perhatian ialah pentadbiran agama dan adat istiadat diraja.
Sekembali dari sana Habib Mohammad Amin
telah dilantik sebagai Mufti Pahang
yang pertama selepas campurtangan British.Kadi Ibrahim dari Berhala
Gantang dilantik menjadi Kadi Besar yang pertama dengan gaji sebanyak 180.00
setahun.Lawatan ini memberi kesan yang baik kepada perkembangan agama Islam di
Pahang kerana pada awal tahun 1900 perkembangan agama Islam di Pahang mula
menampakkan hasil dengan tertubuhnya jawatan guru Quraan bagi daerah-daerah
seluruh Pahang.
Pada tahun 1920, Muaalim Hasan
dengan Cikgu Omar telah mendirikan sebuah sekolah agama moden di Pahang,iaitu
Sekolah Menengah Agama Al Attas. Sekolah ini mengikut model yang dikemukan oleh
Sheikh Tahir Jalaluddin di Johor.
Sekolah ini mengalami beberapa kali kegagalan dan pernah di tutup,namun
jika tidak kerana sumbangan besar dari Syed Hassan Al Attas boleh dikatakan
mustahil sekolah ini boleh berjaya. Oleh kerana Syed Hassan merupakan seorang
jutawan yang pemurah,belaiu telah menghadiahkan wang dan tanah bagi
membangunkan sekolah ini,beliau juga telah membayar gaji kesemua guru-guru di sekolah tersebut. Bukan
itu sahaja Syed Hassan al Attas juga telah menyediakan asrama di Mesir bagi
pelajar dari sekolah ini atau mana-mana sekolah agama al Attas yang ingin
melanjutkan pelajaran ke Mesir.
Pada tahun 1925 didirikan pula sebuah lagi
sekolah dengan konsep yang sama di Kampung Kuala Tekal dengan gurubesar yang
pertama bernama Syed Abu Bakar bin Syed Abdullah al Khirid. Keistimewaan
sekolah ini kerana ia mempunyai bilik kelas,jadual pembelajaran,jadul
kedatangan, sistem pembelajaran yang teratur dan sistem peperiksaan dan ujian.
Kitab-kitab di ambil dari Mesir dan Tanah Arab. Guru mengajar menggunakan papan
hiam dan kapur tulis,murid-murid ada buka teks dan buku tulis. Sekolah jenis
ini menjadi ikutan bagi lain-lain guru agama yang membuka sekolah selepas itu
terutama dalam tahun 50 dan 60an.
Rujukan Khas : Sejarah Orang Syed
di Pahang – Dr Mahyudin Hj Yahya – DBP.
0 comments