TUK SHAHIBUDIN BIN ZAINAL ABIDIN
Tuk Shahibudin bin Zainal Abidin[1708-1800]
Lahir di Kampung Tanjung Keramat,di Kuala Semantan ,Temerloh Pahang. Beliau
berketurunan Minangkabau,keluarga ini dipercayai mempunyai kaitan rapat dengan
Raja Siak yang membantu Raja Kecil melanggar Pahang sekitar awal tahun 1700.
Kaum keluarga beliau telah lama
tinggal di negeri ini. Khususnya di daaerah Cenor dan Mengkarak.Salah seorang datuknya
telah datang ke Pahang dan berkahwin dengan anak kepada Datuk Perkasa, seorang
pembesar yang tinggal di Cenor. Di
antara Lelehurnya yang paling popular ialah Datuk Suji Bilang yang tiba ke
Pahang sekitar tahun 1000H,dipercayai datang bagi tujuan membantu Sultan Abd
Ghafur untuk melaksanakan Hukum Kanun Pahang.
Semasa Imam Dzul Bayan menjadi Mufti
Pahang(1700),keluarga ini menguasai daerah Mengkarak dan kawasan yang
berdekatan hingga ke Temerloh, Di Kampung Mengkarak terdapat makam bersejarah
iaitu Makan Imam Nur Qadim dan di Kampung Buntut Pulau terdapat makam adiknya iaitu Imam Muda Mamat.Mereka
merupakan anak kepada Imam Dzul Bayan yang menjadi Orang Kaya Diraja pada masa
itu. Ibu Imam Dzul Bayan merupakan saudara kepada Suji Bilang.
Datuk beliau yang bernama Muhammad atau di gelar “Suji Bilang”
telah memilih Kuala Semantan sebagai tempat menetap.Di sana beliau membuka
perkampungan bag Orang Asli Jinak dan juga membuat penempatan bagi Orang Asli
yang liar. Oleh kerana kehebatan beliau kampong itu dinamakan “Tanjung
Keramat”.
Bapa Tuk Shahibudin bernama Zainal
Abidin berkahwin dengan sepupu -nya yang tinggal di Cenor bernama Siti Norsiah[2].
Hasil perkahwinan itu Tuk Shahibudin mempunyai tiga adik beradik termasuk Imam
Sahidin dan Meradah. Imam Sahidin berkahwin dengan anak Tuk Kaya Cenor yang
bernama Juhara dan Meradah pula berkahwin dengan Dato Panglima Bagus yang
berasal dari Negeri Perak Darul Riduan,cucu kepada Dato Matang yang melarikan
diri ke Pahang kerana berlaku krisis di antara beliau dengan pemerintah ketika
itu.
Beliau mendapat pendidikan agama dari
bapanya sendiri Zainal Abidin yang juga merupakan seorang yang alim, 1720
Ketika Berusia 15 tahun mula mengaji kepada Kadi Ismail, Kadi Bangau yang juga
mempunyai pusat pendidikan di sana .
Kadi Ismail merupakan satu satunya kadi yang membawa aliran Wihdatul Suhud yang
berlawanan dengan aliran dominan di Pahang ketika itu iaitu Aliran Wihdatul
Wujud. Kadi Ismail apabila melihat kecerdikan
Tuk Shahibudin ketika masih remaja menyimpan hasrat bahawa anak muridnya
yang pintar ini akan dapat melakukan sesuatu sesuai dengan hasrat dan cita-cita
beliau, maka Kadi Ismail sentiasa mengalakkan Tuk Sahibdin menyambung
pelajarannya di luar negara.
Kadi Ismail di percayai merupakan cucu
murid kepada Sheikh Nuruddin Al Raniri, Ini kerana beliau dipercayai pernah
belajar dari Fakeh Yusuf Abdul Salam. Tuk Shahibudin amat meminati kedua-dua tokoh ini dari semua segi sama ada
perjungan dan juga lewat kitab-kitabnya. Tokoh ini amat mempengaruhi sikap dan
pemikiarn Tuk Shahibudin ,beliau sering memuji guru kepada gurunya itu; Antara
kitab yang mendapat pujian beliau ialah
dalam bidang Fiqh iaitu “ Siratul ‘ Mustaqim” . Disebut di dalam
syairnya:
Sirattul
Mustaqim itu pun kuat
Lagipun setengah memberi berkat
Karangan Sheikh Benua Gujerat
Dengan Minhaj mengambil maufakat
(Syair Asyikin)
Lagipun setengah memberi berkat
Karangan Sheikh Benua Gujerat
Dengan Minhaj mengambil maufakat
(Syair Asyikin)
Dari Pahang
seterusnya beliau menuju ke Jawa , belajar dari Pakeh Abdullah Yusuf[3] di Betawi. Tuan Fakeh ini anak murid kepada
Fakeh Yusuf Abdul Salam juga, Beliau ini yang menjadi perdana menteri bagi
kesultanan Banten yang rajanya Sultan
Ageng Tirtayasa. Di bawah bimbingan Pakeh Abdullah Yusuf,Tuk Shahibudin sudah
menjadi seorang boleh di panggil Ulamak sebagai mana yang di sebut oleh Imam
Dzul Bayan:
Imam Shabudin alim Betawi
Batu Intan dikata kawi
Buat ibadat bersayo diri
Seperti kelakuan orang mencuri
(Petikan – Zakaria Hitam –Budayawan
Pahang)
Fakeh
Abdullah Yusuf dipercayai pernah pergi ke Trim,Yaman belajar dari Syed
Alawi Ba
Al Hadad yang sangat terkenal ketika itu, Oleh kerana pengaruh Fakeh
Abdullah
Yusuf sangat kuat ke atas diri Tuk Shahibudin,maka banyak buku-buku
karya Syed
Alawi menjadi rujukan beliau, di antara buku yang sering beliau
bicarakan
mengenai tokoh ini dan mengamalkan ajaran-ajaran beliau terutama Kitab
Nur al Mubin. Kitab ini menbincangkan soal-soal tauhid.
Siratul
Mustaqim jalan
ibadat
Risalah
Aurad mengambil
muawanat
Nur
al Mubin jalan
Idtikad
Makrifatul
Atsar jalan tarekat
Duapuluh sifat Nur al Mubin
Fardhu dan sunat Siratul’mustaqim
Takut dan dahsyat Bidayatul
Mub’tadiin
Ketiganya itu wajiblah salin
(Syair
Asyikin)
1745 Kembali ke kampung halaman dalam
usia yang sudah matang dan memulakan dakwah kepada penduduk di seluruh negeri
Pahang, antara peranan utamanya ialah menghapuskan ajaran Salek Buta, iaitu
kesan dari Ajaran Mertabat Tujuh yang di asaskan oleh Hamzah Fansuri dan
lain-lain ajaran sesat yang banyak terdapat di Pahang ketika itu. Beliau
memulakan dari Pekan, kemudian ke Daerah Cenor, terus lagi ke Daerah Mengkarak
tempat tinggalnya bapa saudara beliau Imam Dzul Bayan. Imam Dzul Bayan
merupakan Mufti negeri Pahang ketika, beberapa perdebatan di adakan tetapi Tuk
Shahibudin tidak mampu untuk menyakinkan orang ramai dengan pendapat beliau.
Dari sana beliau
kembali ke kampung halamannya di Tanjung Keramat, dan beliau berkahwin dengan
anak kepada Gurunya yang bernama Mendiah[4].
Seterusnya beliau meneruskan misi dakwahnya ke Pulau Tawar yang merupakan ibu
Negeri Pahang yang kedua ketika itu. Di sana
beliau di usir,maka seterusnya beliau kembali semula ke Temerloh, dalam
perjalanan pulang,bertemu pula dengan Lebai Ajam To Malim Panjang seorang tokoh
Mertabat Tujuh di Kampung Baduk Mukim Sanggang Temerloh Pahang. Namun segala
ajakan dan seruannya tidak di terima oleh penduduk setempat.
1750, Beliau membuka Kampung Berhala Gantang setelah
gagal dalam usahanya untuk mengubah kepercayaan masyarakat Pahang ketika yang
mempercayai Ajaran Mertabat Tujuh,
tujuan membuka kampung adalah bagi mendirikan pusat pendidikan yang berasaskan
Aliran Widatul Suhud sebagaimana yang di war-warkan oleh Sheikah Nuruddin Al
Raniri di Acheh dan Yusuf Abdul Salam di Banten. Beliau melaksanakan kerja ini
dengan bersungguh sehingga berjaya meletakkan pusat pendidikan beliau setaraf
dengan pusat pendidikan di Acheh dan Jawa, beliau mengajar pelbagai kitab yang
masyhur di dalam Mazhab Syafie dan juga di dalam bidang akidah serta tasawuff.
Sebagaimana syairnya:
Perpegangan fakir Insyaallah
Di dalam hati tidak berubah
Segala puji alhamdulliah
Berkat Syeikh ditetapkan Allah
`
Siratul
Mustaqim jalan
ibadat
Risalah
Aurad mengambil muawanat
Nur
al Mubin jalan Idtikad
Makrifatul
Atsa jalan tarekat
Kerana pendapat hanya sedikit
Ilmu tak banyak dada pun sempit
Sekadarkan jangan bernama taklid
Seumpama binatang yang diheret
Perinya asal jalan mendapat
Dengan yang lain mengambil maufakat
Seperti Bidayah ,Jauhar dan
Dar’rat
Minhaj al Qaim , Tullab
dan Irshad
Sampai kepada Tuhfah ,Nihayah
Sekalian maufakat tiada bersalah
Sekalian kitab usul dan fekah
Syarh al Mawafiq ,Syarh al Raudhah
Maka
lahirlah dari kalangan anak-anak beliau sendiri, para ulamak yang berilmu
tinggi sehingga mampu menjadi kadi dan mufti untuk negeri Pahang ini tanpa
perlu keluar negara. Seperti Tuan Teh, Imam Baada, Kadi Nong. Dari Kalangan
cucunya Kadi Besar Pahang,Kadi Abu Bakar (1830), Kadi Ismail dan Kadi Besar
Pahang,Kadi Ibrahim bin Hurairah(1840-1820).
1780an Ketika
usianya sudah lanjut Tuk Shahibudin mula mengarang syair-syair, segala kegiatan
pasentren di serahkan kepada anaknya Tuan Teh,Ketua kampung pula Imam Baada dan
jawatan kadi diserahkan pada anaknya bernama Kadi Nong. Di antara syair beliau
yang terkenal ialah Syair Asyikin yang kini diterbitkan oleh Kementerian
Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, juga Syair Ghafilah,Syair Sifat dan Syair
Tumbuhan. Syair-syair ini di salin dan di simpan oleh anak murid dan anak
cucunya sehingga ke hari ini.
Begitu juga di jumpai akhir-akhir ini Syair
Pembasuh Tangan,Syair Kebun dan Syair Pengantin Berarak. Syair karya Tuk
Shahibudin amat popular di Negeri Pahang ,dibacakan di surau-surau dan di
perjumpaan keagamaan. Disamping itu juga dijumpai pengaruh karya beliau
sehingga ke Johor dan Riau. Seorang pengarang Syair Sultan Abu Bakar telah
meniru gaya Tuk
Shahibudin di dalam bersyair yang berjudul “Syair Johor “ ,karya ini pernah
dijadikan thesis oleh Dr Fauzi Basri,bekas Naib Censelor UUM.
Disamping
bersyair, Tuk Shahibudin juga menrupakan orang pertama memperkenalkan Dikir
Rebana di Pahang. Sehinggakan dikir tersebut dinamakan Dikir Rebana Tuk
Shahibudin. Kegiatan dikir ini masih giat dijalankan di kawasan
Tembeling,Jerantut Pahang terutama di Kampung Teh. Dikir ini dibacakan pada
malam majlis kenduri perkahwinan atau pada malam Maulid Nabi.
Awal 1800-an Meninggal dunia dalam usia hampir 100 tahun.
[1] Catitan
ini terdapat pada salah satu naskah yang ditulis oleh Khatib Ngah, iaitu
bersamaan dengan tahun 1200 Hijrah.
[2] Catitan
dari Abdul Hamid Taib – Guru Penerangan Agama Daerah Temerloh-1983.
[3] Sumber
dari Kg Sanggang
[4]
Menurut Catitan Kadi Osman(Kadi Temerloh) Tuk Shahibudin pernah berkahwin
dengan orang Pangsaenam dan membuka sebuah kampong yang di gelar Cerok Tuk
Shahibudin,beliau mendapat empat orang anak. Perkahwinan ini merupakan
perkahwinan pertama sebelum ia mengahwini anak gurunya yang juga seorang janda.
Tags:
TUK SHAHIBUDIN
0 comments