Pilih Bahasa
GURU KEPADA TUK SHAHIBUDIN YANG MEMBAWA ALIRAN WIHDATUL SUHUD DI PAHANG MENOLAK AJARAN WIHDATUL WUJUD HAMZAH FANSURI YANG MENDOMINSI AKIDAH TAUHID DI PAHANG AWAL ABAD KE 18......
Blog ini mempunyai peminat yang tertentu terutama dari anak-anak pahang yang prihatin terhadap sejarah negeri ini....saya mohon jika ada keralatan dan kesilapan di dalam tulisan2 ini mohon pihak tuan2 membuat komen terus di dalam blog ini utk kebaikan kita bersama....keralatan mungkin terjadi kerana pemberi maklumat menyampaikan dengan cara yang ringkas.....spt di Kampung Guai.....didapati ia sebuah kampung yang sudah agak lama wujud....tetapi jika dirujuk kepada Panglima Komen dari penelitian saya bermula sekitar akhir tahun 1700 masehi.....akan tetapi jika nama Guai itu diambil dari nama seorang perempuan yang berkahwin dengan Encik Comot anak kepada Imam Zu Bayan maka kemungkinan wujudnya kampung Guai lebih awal lagi.....begitu juga yang lain 2 harap tuan2 pembaca membuat teguran secara langsung...utk kebaikan bersama...saya ucapkan terima kasih di atas komen samada yg membina atau tidak semua nya berguna utk saya.....saya juga berharap blog ini boleh di hubungkan terus dgn blog2 Sejarah Pahang yg lain spt Blog Tuk Mengakarak,Blog Pesagi,Blog Orang Kaya Lipis dan lain2.....semuga kita semua dapat faedah walaupun tidak dapat keuntungan dari segi keawangan
SENARAI ULAMAK PAHANG YANG DISEBUT OLEH
TUK SHAHIBUDIN DI DALAM SYAIRNYA BERJUDUL
“SYAIR AL GHAFILAH”
SEKITAR TAHUN 1720-1800 MASEHI.
Ingat-ingat kita disini
Hendakkan laba menjadi rugi
Bidaah dan karut memenuhi bumi
Kepala yang zahir Maulana Sofi
Lainnya itu tersangat banyak
Malas mengata jadi mengumpat
Terkenangkan kaum banyak yang sesat
Berkata pun tegah di dalam berhemat
Mohammad Arif menyatakan pulak
Akan Che Wok dua beranak
Mentua dan bini Haji Ishak
Khatib Junid bersama pulak
Lain nya itu berapa banyak
Daerah Temerloh serta Mengkarak
Setengahnya yakin setengahnya tidak
Setengahnya benci dikatakan lawak
Nakhoda Abdullah di Sungai Mak Dulang
Mengajarkan ilmu dari Tuk Marang
Jibri dan Qadir, mukaranah sembahyang
Memutuskan kata tali dipinggang
Demikian lagi Si Kaya Seman
Melingguk zikir kiri dan kanan
Sampai kepada Duli Pertuan
Ajad Atar melengakan
………………………
Asal makrifat tiga perkara
Pertama itu akal yang sempurna
Kedua itu panca indera
Ketiga riwayat dengan cerita
Segala yang jahil bernama zulumat
Kepalanya itu kafir dan murtad
Kemudian jahil tiada bertaubat
Seperti Che Walat Sulung Keramat
Kemudian banyak tiada berbilang
Berbilang rantau daerah Pahang
Lebai Ajam To Malim Panjang
Di dalam Badok daerah Sanggang
……………………………………..
Cerita ini dipendekkan
Masyhur di Pahang Imam Zul bayan
Ialah jadi Naib sultan
Pulang kepadanya perintah sekalian
Kemudian itu Imam Nur qadim
Anak yang tua lagipun alim
Mertabat besar terlalu rahim
Seisi Pahang tawakal dan salim
Jalan agama tatkala itu
Sebarang jenis sekalian laku
Berbuat ibadat sekalian nafsu
Tukang tidak membuang kayu
Berapa banyak yang handalan
Dari Jelai sampai ke Pekan
Kampung Makasar bergelar To’Uban
Di rantau Temerloh berbilang pegangan
Kepala ilmu mengenal diri
Dimitalkan tanah buyung dan kendi
Sekalian alam wujud mazaji
Hanyalah Allah yang hakiki
Berbagai jenis kias dan misal
Siapa yang menang itulah handal
Alam arwah, Alam misal
Alam ajsam, Insan Kamil
Alam lahut, Alam jabarut
Alam nasut, Alam Malakut
Ayan Thabit dimisalkan ombak
Putus makrifat disanalah hanyut
Keratan syair ini menyebutkan seblilangan ulamak yang terdapat di Pahang sekitar tahun 1700 hingga 1800 masehi, mereka ini mewakili pelbagai aliran dan pegangan yang wujud di Pahang pada masa itu. Syair Al Ghafilah ini ada di dalam simpanan Sdr Ariffin Said iaitu seorang ahli Budayawan Pahang yang pernah menjadi pensyarah di UPM Serdang.
Golongan dari anak murid kepada Tuk Ku Pulau Manis:
1) Maulana Sopi, Cenor Maran Pahang
2) Tuan Guru Haji Mohammad Arif
3) Tuan Guru Encik Siwok
4) Tuan Guru Haji Ishak
5) Tuan Guru Khatib Junid
6) Nahkoda Abdullah di Sungai Mak Dulang Pekan
7) Ulamak wanita: Mentua dan bini Haji Ishak
(tokoh ini tidak dapat dikesan tempat kegiatan mereka….)
Golongan pembawa aliran Mertabat Tujuh Hamzah Fansuri:
1) Tuk Uban Kampung Makassar,Pekan
2) Orang Kaya Shahbandar Osman,Pekan
3) Encik Walat Sulung Keramat Kuala Bera
4) Lebai Ajam Tok Malim Panjang Kg Badok Mk Sanggang,Temerloh
5) Mufti Imam Dzul Bayan, Mengkarak Bera
6) Anaknya : Mufti Imam Nur Qadim,Mengkarak Bera
7) Anaknya: Imam Muda Mohamad, Buntut Pulau Temerloh
Golongan Wihdatul Suhud:
1) Tuk Suji Bilang, Kg Tanjung Keramat Temerloh.
2) Kadi Ismail Mendailik, Kg Bangau Tanjung Temerloh
3) Tuk Shahibudin,Kg Berhala Gantang,Temerloh
Aliran pengajian di Pahang sekitar tahun 1600-1800.
Dizaman penguasaan Melaka, Negeri Pahang di kuasai oleh golongan ahli sufi yang membuka pusat pengajian mereka di Lubuk Pelang,Kuala Krau Pahang.Selepas tahun 1600,Pahang telah di serang oleh Acheh,kesannya rakyat Pahang mulai dikuasai oleh Golongan Mertabat Tujuh kerana Negara Acheh pada masa itu dikuasai sepenuhnya oleh golongan ini. Pada awal 1700,ramai para ulamak Pahang belajar kepada Tuk Ku Pulau Manis di Terangganu,maka lahir pula golongan Bersufi-sufi diri kerana Tuk Ku Pulau Manis terkenal dengan kitab Al Hikam melayunya.
Apabila Tuk Shahibudin balik ke Pahang sekitar tahun 1750an,beliau berhadapan dengan pelbagai masalah akidah dan kepercayaan dikalangan rakyat Pahang.Terdapat golongan Ahli Sufi,golongan Mertabat Tujuh,Golongan Hakikat,Golongan Pendekar,Golongan Pawang,Golongan Tukang ramal,Kepercayaan Khurafat dan Bidaah. Maka dari situ Tuk Shahibudin cuba membawa kesemua rakyat Pahang supaya kembali rapat kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah atau di sebut Aliran Widatul Suhud.Maka lahirlah syair-syair karya beliau seperti Syair Asyikin (terbitan kementerian kebudayaan dan kesenian)dan syair di atas ini.
Ingatan:
Anak anak Pahang yang hendak membuat M.A dan Phd patut mengkaji sejarah islam Pahang sebab ini sejarah negeri mereka……….
TUK SHAHIBUDIN DI DALAM SYAIRNYA BERJUDUL
“SYAIR AL GHAFILAH”
SEKITAR TAHUN 1720-1800 MASEHI.
Ingat-ingat kita disini
Hendakkan laba menjadi rugi
Bidaah dan karut memenuhi bumi
Kepala yang zahir Maulana Sofi
Lainnya itu tersangat banyak
Malas mengata jadi mengumpat
Terkenangkan kaum banyak yang sesat
Berkata pun tegah di dalam berhemat
Mohammad Arif menyatakan pulak
Akan Che Wok dua beranak
Mentua dan bini Haji Ishak
Khatib Junid bersama pulak
Lain nya itu berapa banyak
Daerah Temerloh serta Mengkarak
Setengahnya yakin setengahnya tidak
Setengahnya benci dikatakan lawak
Nakhoda Abdullah di Sungai Mak Dulang
Mengajarkan ilmu dari Tuk Marang
Jibri dan Qadir, mukaranah sembahyang
Memutuskan kata tali dipinggang
Demikian lagi Si Kaya Seman
Melingguk zikir kiri dan kanan
Sampai kepada Duli Pertuan
Ajad Atar melengakan
………………………
Asal makrifat tiga perkara
Pertama itu akal yang sempurna
Kedua itu panca indera
Ketiga riwayat dengan cerita
Segala yang jahil bernama zulumat
Kepalanya itu kafir dan murtad
Kemudian jahil tiada bertaubat
Seperti Che Walat Sulung Keramat
Kemudian banyak tiada berbilang
Berbilang rantau daerah Pahang
Lebai Ajam To Malim Panjang
Di dalam Badok daerah Sanggang
……………………………………..
Cerita ini dipendekkan
Masyhur di Pahang Imam Zul bayan
Ialah jadi Naib sultan
Pulang kepadanya perintah sekalian
Kemudian itu Imam Nur qadim
Anak yang tua lagipun alim
Mertabat besar terlalu rahim
Seisi Pahang tawakal dan salim
Jalan agama tatkala itu
Sebarang jenis sekalian laku
Berbuat ibadat sekalian nafsu
Tukang tidak membuang kayu
Berapa banyak yang handalan
Dari Jelai sampai ke Pekan
Kampung Makasar bergelar To’Uban
Di rantau Temerloh berbilang pegangan
Kepala ilmu mengenal diri
Dimitalkan tanah buyung dan kendi
Sekalian alam wujud mazaji
Hanyalah Allah yang hakiki
Berbagai jenis kias dan misal
Siapa yang menang itulah handal
Alam arwah, Alam misal
Alam ajsam, Insan Kamil
Alam lahut, Alam jabarut
Alam nasut, Alam Malakut
Ayan Thabit dimisalkan ombak
Putus makrifat disanalah hanyut
Keratan syair ini menyebutkan seblilangan ulamak yang terdapat di Pahang sekitar tahun 1700 hingga 1800 masehi, mereka ini mewakili pelbagai aliran dan pegangan yang wujud di Pahang pada masa itu. Syair Al Ghafilah ini ada di dalam simpanan Sdr Ariffin Said iaitu seorang ahli Budayawan Pahang yang pernah menjadi pensyarah di UPM Serdang.
Golongan dari anak murid kepada Tuk Ku Pulau Manis:
1) Maulana Sopi, Cenor Maran Pahang
2) Tuan Guru Haji Mohammad Arif
3) Tuan Guru Encik Siwok
4) Tuan Guru Haji Ishak
5) Tuan Guru Khatib Junid
6) Nahkoda Abdullah di Sungai Mak Dulang Pekan
7) Ulamak wanita: Mentua dan bini Haji Ishak
(tokoh ini tidak dapat dikesan tempat kegiatan mereka….)
Golongan pembawa aliran Mertabat Tujuh Hamzah Fansuri:
1) Tuk Uban Kampung Makassar,Pekan
2) Orang Kaya Shahbandar Osman,Pekan
3) Encik Walat Sulung Keramat Kuala Bera
4) Lebai Ajam Tok Malim Panjang Kg Badok Mk Sanggang,Temerloh
5) Mufti Imam Dzul Bayan, Mengkarak Bera
6) Anaknya : Mufti Imam Nur Qadim,Mengkarak Bera
7) Anaknya: Imam Muda Mohamad, Buntut Pulau Temerloh
Golongan Wihdatul Suhud:
1) Tuk Suji Bilang, Kg Tanjung Keramat Temerloh.
2) Kadi Ismail Mendailik, Kg Bangau Tanjung Temerloh
3) Tuk Shahibudin,Kg Berhala Gantang,Temerloh
Aliran pengajian di Pahang sekitar tahun 1600-1800.
Dizaman penguasaan Melaka, Negeri Pahang di kuasai oleh golongan ahli sufi yang membuka pusat pengajian mereka di Lubuk Pelang,Kuala Krau Pahang.Selepas tahun 1600,Pahang telah di serang oleh Acheh,kesannya rakyat Pahang mulai dikuasai oleh Golongan Mertabat Tujuh kerana Negara Acheh pada masa itu dikuasai sepenuhnya oleh golongan ini. Pada awal 1700,ramai para ulamak Pahang belajar kepada Tuk Ku Pulau Manis di Terangganu,maka lahir pula golongan Bersufi-sufi diri kerana Tuk Ku Pulau Manis terkenal dengan kitab Al Hikam melayunya.
Apabila Tuk Shahibudin balik ke Pahang sekitar tahun 1750an,beliau berhadapan dengan pelbagai masalah akidah dan kepercayaan dikalangan rakyat Pahang.Terdapat golongan Ahli Sufi,golongan Mertabat Tujuh,Golongan Hakikat,Golongan Pendekar,Golongan Pawang,Golongan Tukang ramal,Kepercayaan Khurafat dan Bidaah. Maka dari situ Tuk Shahibudin cuba membawa kesemua rakyat Pahang supaya kembali rapat kepada ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah atau di sebut Aliran Widatul Suhud.Maka lahirlah syair-syair karya beliau seperti Syair Asyikin (terbitan kementerian kebudayaan dan kesenian)dan syair di atas ini.
Ingatan:
Anak anak Pahang yang hendak membuat M.A dan Phd patut mengkaji sejarah islam Pahang sebab ini sejarah negeri mereka……….
KEPUNYAAN BELIAU KERANA SEMEMANGNYA BELIAU AHLI TAJWID……..
SYAIR TAJWID
1. Sejarah Rawi
001 Qurak’ [1]Sabaah hamba kabarkan
Supaya terang yang mendengarkan
Menjadi tahu yang dibacakan
Dengan Waras[6] jua adanya
Di Madinah tempat negerinya
Menjadi imam segala kaumnya
Dengan Qunbul[9] rumuznya “Zai”
Banyak salahnya Qunbul dan Bazi
Rumuznya “Ha” Imam Bazi
Keduanya itu Imam Susi[12]
Di negeri Basri[13] menjadi Qari
Banyak Idghamnya Imam Susi
Kepada Quraan terlalu faham
Adapun Hisham rumuznya “Lam”
Di negeri Kufah[22] telah mengajar
Bacaan halus laksana sukar
Di negeri Kufah menjadi Imam
Bacaan fasih sembahyang tamam
Dengan al Duri[29] Imam al Hawas
Kepada Quraan tiada ber............
Di negeri akhirat mendapat belas
2.Hukum Lima
009 Telah sempurna hamba berperi
Sekalian imam ahli Qari
Huruf Tajwid pula diberi
Di dalam kitab hamba keluari
010 Izhar Khafiah[30] hurufnya enam
Baik diketahui supaya kiram[31]
Tuan jangan tinggalkan diam
Baik belajar siang dan malam
011 Alif dan Ha, Ain dan Ghain[32]
Kha,Kha’ tiada lain
Itulah adanya yang sudah yakin
Idhgam Maal Ghunnah hurufnya lain
012 Idhgam Maal Ghunnah[33] hurufnya empat
Jika Nun Sakin bertemu dekat
Atau tanwin itu mendapat
Baik-baik supaya ingat
013 Yaa’ dan Wau hurufnya itu
Min dan Nun yang sudah tentu
Ingat-ingat engkau di situ
Jangan tersalah barang suatu
014 Idhgam bil la Ghunnah[34] hurufnya dua
Ingallah jua di dalam fatwa
Jikalau nun sakin[35] bertemu dia
Atau tanwin[36] tempatnya jua
015 Ra’ dan Lam huruf Bil la Ghunnah
Itulah dia jangan tersalah
Tiada lain hanya itulah
Nun Sakin dan Tanwin jika berjumpalah
016 Lima belas huruf Ikhfa[37]
Salah satu nya janganlah lupa
Dengan tanwin jika berjumpa
Nun yang sakin itu serupa
017 Zai dan Jim,Tsa dan Tha
Dal dan Zal,Sim pun serta
Syim dan Shad,Dhad dikata
Tha’ dan Dzha.Pa,Kaf dan Qaf serta[38]
018 Adapun Iqlab[39] hurufnya Satu
Iaitu Ba yang sudah tentu
Nun sakin dan tanwin bertemu itu
Bacaan Iqlab jika begitu
3.Bab Bacaan Mad
019 Mad Tabii [40] tiga tandanya
Wau dan Alif serta Ya’ nya
Yang didepan wau tandanya
Baris di bawah Ya’ tandanya
020 Alif tanda baris di atas
Ketiga itu semuanya luas
Panjangnya itu kira senafas
Jika dilebihkan menjadi tewas
021 Mad wajib[41] tandanya jika ada
Mad Tabii bertemu hamzah
Panjang nya itu yang telah sudah
Tiga Alif Imam ahli Kufah
022 Mad Lazim Musalqal[42]
Tiga alif berat panjangnya tuan
Mad lazim muhafaf tiga alif panjangnya ringan
023 Mad Badal[43] hamba berperi
Jika alif baris berdiri
Satu alif panjangnya engkau beri
Itulah fatwa ahli qari
024 Huruf Qalqalah[44] lima adanya
Baik-baik pengenalan akan hurufnya
Jangan tersebut pada lainnya
Qtubjad[45] itulah nizamnya
Tiga alif yang sudah lazim
Jika diqasarkan menjadi zalim
Ingat sekalian ikhwan yang salim
026 Mad Aridh[48] itu tiga wajahnya
Tiga alif atau dua satu qasarnya
Mana suka baca salah satunya
Jika wasal[49] Mad Tabii jadinya
027 Satu Mad Sakin sendirinya
Itupun Mad Lazim jua namanya
Tiga alif tetap panjangnya
Alim Lam Ra itulah firmannya
028 Alif itu sekadar menyatakan
Huruf tiada di madkan
Lam dan Min yang dilazimkan
Kitabnya jua yang menyatakan
029 Alif dan Ra yang mukhalif[50]
Ra itu satu alif
Pertolongan Allah yang amat Latif
Mengurangi ia hamba mulia dan daif
030 Dengarkan olehmu sekalian awam
Kaf Ha Ya Ain Shad[51] pd surah Maryam
Kaf Ain Shad samakan dengan Lam
Ha,Ya dan Ra satu Alif tamam[52]
4.Lanjutan Idgham
031 Idgham bil Ghunnah Mutanajisain[53] itu
Manakala mim mati bertemu dgn min tentu
Jika mim mati bertemu dengan ba’ itu
Jaza ul Ikhfa wa Izharuha tentu
032 Idgham Mislain[54] dikhabarkannya itu
Huruf sakin bertemu seumpamanya
Itu dinamakan idgham Mislain adanya
Ingatlah jua akan bacaannya
033 Idgham mutaqaribain[55] namanya tentu
Tha bertemu dengan tho itu
Dal sakin bertemu tha begitu
Mutaqaribain namanya tertentu
034 Idgham itu mertabatnya dua
Baiklah tuan mendengarkan petua
Idgham naqis[56] namanya jua
Idgham kamil[57] itu keduanya
Baik dipelajari kepada yang mengerti
Ilmu qari engkau tuntuti
036 Idgham kamil dua hurufnya
Segala qari mengatakanya
Ra dan Lam itulah dianya
Jangan bertukar kepada yang lainnya
037 Idgham naqis hurufnya empat
Ingatlah saudara segala sahabat
Jikalau kurang akan pendapat
Membaca quraan menjadi ralat
038 Mim dan wau hurufnya itu
Nun dan Ya yang sudah tentu
Itulah jumlah yang empat itu
Membaca quraan jangan tak tentu
039 Mad Ziyadah[60] diberi pasti
Sebelum Ha dhamir huruf yang mati
Itulah ziadah namanya pasti
baik dikenal serta dihati-hati
040 waqaf bilal[61] jangan dipanjangkan
satu alif jua panjangnya tuan
Kitabnya jua yang mengatakan
Baiklah tuan cuba ingatkan
041 Wajibul gunnah[62] yang amat sulit
Hurufnya dua jangan taklik
Mim dan Nun ma’a tasdid[63]
Baca oleh mu ghunnah sedikit
042 Ghunnah itu empat mertabatnya
Salah satu daripadanya
Mutaharrik[64] itulah pertamanya
Kedua Azhar [65]itu jua adanya
043 Ketiga Ghunnah “Tuhfu”[66] itu
Keempat ghunnah “mislu[67]” ditentu
Baik-baik jaga disitu
Jangan tersalah yang empat itu
044 Tak boleh dipanjangkan ghunnah itu
Bukanya Mad sudahlah tentu
Jikalau panjang menjadi tulah itu
Keluar hurufnya salah Satu
045 Baris kasrah[68] keluar “ Ya” nya
Baris Fatah[69] keluar “alif” nya
Baris Dammah[70] keluar “Waw” nya
Ketika itu menjadi salahnya
046 Baru ini zaman sekarang
Membaca ghunnah terlebihnya terang
Di dalam “Ittihaf”[71] nyata sekarang
Jangan disangka sebarang-barang
047 Bukan seperti zaman dahulu
Membaca ghunnah panjang terlalu
Sebab asalnya tiada berguru
Membaca ghunnah salah selalu
048 Jikalau tuan kurang percaya
Di dalam “ittihaf” adalah dia
Baca olehmu pada yang mulia
Mahraj Huruf
049 Huruf Musaddad[74] hamba nyatakan
Semuanya itu adalah lapan
Salah satu yang demikian
Kitabnya jua yang menyatakan
050 Alif dan Jim, Dal dan Qaf
Tho dan Ba, Tha dan kaf
Supaya tertil membaca mashaf
Telah menyebutkan di dalam “Ittihaf”
051 Huruf Safawi[75] diberi tentu
Semuanya itu ada duapuluh tujuh
Jika mim sakin bertemu itu
Izhar safawi [76]namanya tentu
052 Tafhim[77]nya Ra hamba nyatakan
Jika fathah atau di depan
Itulah tebal tuan bacakan
Baris kasrah dinipiskan
053 Baik dituntut jangan tersalah
Ra yang sakin baris dibawah
Sebelum huruf Istikla[78]
Tebalkan bacaan seolah-olah
054 Inilah huruf istikla yang tujuh
Kha dan sad,dhad,ghain tentu
Tho dan qaf,dzha tamatnya itu
Jangan lah lengah kita disitu
055 Huruf Hijaiyaah[79] duapuluh lapan
Baik diketahui sekalian ikhwan
Jikalau kurang ingatan
Terlalu susah membaca quraan
056 Dua puluh lapan huruf Hijaiyaah
Berbagi dua satu Syamsiyyah[80]
Yang sebahagian itulah Qamariah[81]
Telah tersebut di dalam Jauziyyah[82]
057 Jika Fatihah mu tiada betul
Sembahyang mu rosak menjadi batal
Masuk neraka terlalu sakal
Akhirnya engkau menjadi menyesal
058 Baik-baik tuan mengajar tajwid
Kepada qari, qarib dan baid[83]
Kerana itu yang amat sulit
Tiada boleh faham Kitab Tajwid
[1] Bacaan Tujuh merujuk kepada tujuh jenis bacaan yang terdapat di dalam al Quraan,ketujuh-tujuh bacaan ini dipelopuri oleh tujuh Imam atau 7 rawi yang terkenal.
[2] Ar: Periwayat
[3] Rumuz maksudnya “tanda” yang terdapat di dalam Syair Imam Al Syahatibi dlm bidang tajwid
[4] Abu Ruim Nafik bin Abd Rahman , tinggal di Madinah, mati 169H.
[5] Abu Musa Isa bin Mina Al Muqri (220H)
[6] Osman bin Said, tinggal di Mesir,mati 197H
[7] Abu Muhammad Abdullah bin Ibnu Kasir,tinggal di Mekah, mati 120H.
[8] Abu Hassan Ahmad bin Muhammad bin Abdullah,Imam Masjid Haram,mati 250H.
[9] Muhammad bin Abd Rahman bin Khalid, mati 291H.
[10] Abu Amir Zuban bin Al Alaa’,tinggal di Basrah, mati 135H.
[11] Abu Umar Hafas bin Umar al Muqri, di Dur utara Baghdad , mati 266H
[12] Abu Said Soleh bin Ziyadah, mati 261H.
[13] Kota Basrah di Iraq
[14] Tabiin, Abdullah al Hais, tinggal di Damsyik,mati 118H
[15] Hisham, 240H
[16] Ibn Zakuan,Damsyik 242H.
[17] Negeri Syaria
[18] Abu Bakar Asim bin Ibnu Najwad Al Asadi, Kufah,mati 120H.
[19] Ibnu Abbas bin Salim Al Asadi, Kufah, mati 193H.
[20] Abu Amir bin Hafs bin Sulaiman, mati 180H.
[21] البحر : : ertinya laut yakni seorang yg alim
[22] Bukan negeri tetapi Bandar di Irak, di zaman dahulu di anggap sebagai sebuah jajahan Madinah.
[23] Abu Amir Hamzah bin Habib Al Ziyadah, 156H.
[24] Abu Muhammad Halaf bin Hisyam,mati 169H.
[25] Abu Isa Halad bin Khalid al Ahwal, mati 220H.
[26] Sejenis bacaan mengikut bunyi diftong terlalu lembut ke dalam
[27] Abu Hasan Ali bin Hamzah Al Kasai, mati 189H.
[28] Al lais bin Khalid Al Marwazi, mati 240H.
[29] Ibid no: 11.
[30] حروف أظهار الخفى
[31] كرام : مليا
[32] ا, ه, ع, غ , خ , ح
[33] ادغام مع الغنة, حروفث امفت يايت : و , ى , م , ن
[34] ادغام بلا غنة, حروفث دوا : ل دان ر
[35] Huruf Nun Mati
[36] Baris Dua
[37]حروف الاخفا أ
[38] حروف اخفأ : ز,ج, ت, ث, د, ذ, س,ش,ص,ض, ط, ظ, ف, ك,ق
[39] ساتو سهاج اياله (ب) حروف الاقلاب
[40] بنتوق ( مد الطبيعى ) اد حروف : ا,و,ى سلفس سسوات حروف لاين مك مستى باح دوا حركة ( قال) (قيل) (قول)
[41] مد الواجب متصل:( الاسمآء) (للطآئفين)(هنئا)
[42] مد لازم مثقل:تردافت حرف مد دان سلفسث اد تشديد : (دآبة) (الطآمة)
[43] مد بدل: تردافت حرف مدبرباريس سلفسث حرف مد ( ءادم) ( ءال فرعون) ( ءامنوا) ( أوف)
[44] حروف القلقلة : ق , ط, ب, ج, د
[45] ق, ط , ب , ج ,د
[46] BA: dipendekkan sebutan
[47] مد التعظيم: تردافت حرف (لا) سبلوم كلمة (اله) حونتوه ( لا اله الا الله) (لا اله الا هو )
[48] مد العارض: حرف مد داخير اية سلفسث تردافت حرف برباريس ماتيكن باريس حرف ترسبوة بوله باج 2,4و6 ( العالمين )
[49] Jika baca sambung jadi Mad Tabi’ iويلعنهم اللعنون * الا الذين تابوا :
[50] ادغام مثلين : اياله برتمو دوا حرف يع سروفا دان يع فرتام تيدق برياريس ( ولكم ما كسبتم) ( ويعلمكم ما لم تكونوا تعلمون )
[51] كهيعص
[52] Bacaan satu alif sahaja bersaman panjangnya dua harakat, dua alif bersamaan empat harakat.
[53] ادغام بالغنة المتجانسين: اياله برتمو دوا حرف يع سام مخرج تتافى برلاينن صفة (فامنت طائفة ) (ولقد تركنا)
[54] ادغام المثلين: اياله برتمو دوا حرف يع برسمأن مخرج دان صفة (فهل لنا ) ( اذهب بكتبى)
[55] ادغام المتقربين: اياله برتمو دوا حروف يع برهمفيران مخرجث تافى برلاينن صفة( اركب معنا ) ( يلهث ذلك)
[56] ادغام الناقص
[57] ادغام الكامل
[58] Kurang atau sedikit
[59] Sempurna sebutan Idhamnya
[60] مد الزيادة
[61] وقف بلال
[62] واجب الغنة
[63] التشديد
[64] المتحرك
[65] الاظهار
[66] تخفوا
[67] غنة المثل
[68] الكسرة
[69] الفتحة
[70] الضمة
[71] اتخاف : Nama Kitab Tajwid
[72] الضابط
[73] المنطوق
[74] حروف المسدد
[75] حروف الشفوى
[76] أظهار الشفوى: اياله حرف الميم ماتى برتمو دعن 26 حروف كجوالى (م) دان (ب)
[77] التفخيم
[78] حروف استعلاء
[79] حروف الهجائية
[80] حروف ال السمشية اياله (ال) سلفسث اد حروف : ت,ث,د,ذ,ر,ز,س,ش,ص,ض,ط,ظ,ل,ن
[81] حروف ال القمرية اياله حرف (ال) دان سلفسث حروف : ا,ب,ج,ح,خ,غ,ع,ف,ق,ك,م,و,ه,ى
[82] امام الجوزية
[83] BA: dekat dan jauh
!->
Catatan Penulis
- BELAJAR MENGURUS KEWANGAN
- LAWATAN PELAJAR KE KAMPUNG BERHALA GANTANG
- LAWATAN TOKOH NAHDATUL ULAMAK INDONESIA
- MEMORI 60an - AKU DAN WAHABI
- MEMORI 60an- BADAN HOBI
- MEMORI 60an- KAJIAN PENULISAN KITAB
- MEMORI 60an- KAWALAN PERGERAKAN BANJIR BESAR TAHUN 70
- MEMORI 60an- MEMORI SUNGAI PAHANG
- MEMORI 60an - PANTAI SEPAT
- MEMORI 60an- PEKAN SEHARI
- MEMORI 60an - PENGAKAP KELANA
- MENGENAI SEJARAH PAHANG
- PAMERAN ARTIFAK RASULULLAH
- PAMERAN ARTIFAK RASULULLAH 2
- PAMERAN ARTIFAK RASULULLAH 3
- SUSUNAN PESURUHJAYA PAS PAHANG
- WACANA KAMPUNG MENGKARAK
EBook
Kempen Pulihara Kesan Sejarah di Pahang
Sajian Masakan
Tempat Wajib Singgah di Pahang
- ANDA KENAL KE?
- PEKAN SEHARI CHENOR (KHAMIS)
- PASAR PAGI BANDAR PEKAN (SABTU)
- PEKAN SEHARI TEMERLOH 1 (AHAD)
- PEKAN SEHARI TEMERLOH 2
- PEKAN SEHARI TEMERLOH 3
- PEKAN SEHARI TEMERLOH 3 1/2
- PEKAN SEHARI TEMERLOH 4
- PASAR BESAR TEMERLOH
- PESTA AIR CHENOR (1) 2017
- PESTA AIR CHENOR (2)
- PESTA AIR CHENOR (3)
- PESTA AIR CHENOR (4)
Wajib Baca
- DAFTAR
- KAUM MUDA BUKAN WAHABI 1
- KAUM MUDA BUKAN WAHABI 2
- KERAJAAN MELAYU ISLAM YANG HILANG
- LANGGAR
- MOTTO KHALIFAH
- NASKAH YANG HILANG
- ORANG YANG SAMA
- PEJUANG MELAYU PRA MALAYAN UNION
- PERKEMBANGAN HUKUM KANUN KEDAH
- PERKEMBANGAN ISLAM DI PERAK
- PUSAT KERAJAAN KEPULAUAN LINGGA
- SEJARAH PERKEMBANGAN TASAWWUF
- SENARAI NAMA PEJUANG MELAYU PRA MALAYAN
- SULTAN BERTARAF ULAMA
- SULTAN BERTARAF ULAMA 2
Rakan Pembaca
Sosial Media
Facebook Sejarah Islam Pahang
Fakta Mengenai Negeri Pahang
Kadi di Negeri Pahang
Makam Lama di Pahang
Misteri
Mufti Di Negeri Pahang
Pendidikan Agama di Negeri Pahang
Pengetua Kulliah Pekan
Salasilah
- BUKAN KETURUNAN RAJA ?
- CERITA SALSILAH ULAMA TERENGGANU 1
- CERITA SALSILAH ULAMA TERENGGANU 2
- IMAM SYAHIBUDIN DAN WALI SONGO
- SALSILAH CENOR
- SALSILAH DATO MUFTI PAHANG
- SALSILAH DATO MUNIR (IKIM)
- SALSILAH KADI AHMAD
- SALSILAH MUFTI CENOR (SEKARA)
- SALSILAH TUAN GURU BALAI GANTANG
- SALSILAH ULAMAK MENGKARAK
- TUK MENGKARAK TIADA WARIS LELAKI ?
- TUK KAYA (MENGKARAK)
- ULAMAK BERHALA GANTANG
Sejarah Berkaitan Negeri Pahang
Sekolah Agama di Negeri Pahang
Senarai Kitab
Syair-Syair Pahang
- KEMUNCULAN BAHASA TEMERLOH DALAM SYAIR
- LATAR BELAKANG SYAIR ASYIKIN
- MEMAHAMI SYAIR ASYIKIN
- PANTUN TERTUA DI PAHANG
- SYAIR ASYIKIN 1
- SYAIR ASYIKIN 2
- SYAIR ASYIKIN 3
- SYAIR ASYIKIN 4
- SYAIR USUL
- SYAIR KEAGAMAAN DI PAHANG
- SYAIR KEBUN
- SYAIR PAHANG 2
- SYAIR PAHANG (TINJAUAN AWAL)
- SYAIR PEMBASUH TANGAN
- SYAIR TAJWID KG SANGGANG
- TOKOH PENYAIR ABAD KE 18
Ulamak Pahang
- FATWA AJARAN SESAT
- IMAM SYAHIBUDIN
- IMAM SYAHIBUDIN (TAREKAT)
- KAMPUNG BERHALA GANTANG
- KARYA IMAM YAAKUB
- LATAR BELAKANG 1
- LATAR BELAKANG 2
- LATAR BELAKANG 3
- PENDAKWAH CENOR ABAD KE 18
- SALINAN SURAT BERANTAI
- TOKOH GURU PAHANG 2017
- TOKOH ULAMAK PAS TEMERLOH
- TUK SHAHIBUDIN
- ULAMAK DALAM SYAIR
- ULAMAK PEKAN SEKITAR 1700M