Lensa Sejarah Islam Pahang

Lensa Sejarah Islam Pahang
Lensa Sejarah Islam Pahang (Klik di Gambar)

Pilih Bahasa

Jumaat, 5 Mei 2017

JALAN-JALAN KE PEKAN SEHARI CHENOR (KHAMIS)


   PEKAN SEHARI CHENOR (KHAMIS)


    Jika sebelum ini, pihak Sejarah Islam Pahang berkunjung ke Pekan Sehari Temerloh pada hari Ahad, 2 minggu lepas pihak kami sempat berkunjung ke Pekan Sehari Chenor. Pekan Sehari Chenor semestinya ada pada setiap hari Khamis pagi di pekan Chenor. Anda perlu bangun awal untuk ke Pekan Sehari Chenor memandangkan pelbagai jenis sayuran segar, makanan tradisional dan keperluan harian dijual seawal pukul 7.30 pagi. Tarikan utama di Pekan Sehari Chenor antaranya kuih-muih tradisional buat peminat dan penggemar kuih-muih tradisional.




    (Pemandangan pekan sehari Chenor daripada pintu masuk)


   Banyak keistimewaan yang ada di Pekan Sehari Chenor terutamanya kepelbagaian makanan tradisional terutamanya kuih-muih dan makanan. Perkara yang paling menarik juga anda boleh mendapatkan sayuran kampung yang segar dan murah harganya.













    Kuih muih tradisional dan makanan yang enak anda boleh beli di Pekan Sehari Chenor. Penulis dah cuba pelbagai kuih muih di sini. Memang sedap dan murah harganya. Terbaik.



(Laksa , Mee Kari)


                                 (Kuih tradisional pelbagai jenis dan rasa)


       











                     (Makanan yang enak dan menarik)







Seperti biasa ikan sungai yang terkenal di Sungai Pahang ada di setiap pekan sehari yang berhampiran.









 Di Pekan Sehari Chenor, semestinya menjadi pilihan penggemar buah-buahan tempatan dan peminat tanaman pokok buah-buahan.






Jadi? Tunggu apa lagi, jom berkunjung ke Pekan Sehari Chenor pada pagi hari Khamis. Selamat memanfaatkan masa ke Pekan Sehari Chenor jika anda berkesempatan. 

Segala cadangan, komen dan kritikan, jangan segan untuk berkongsi semuanya melalui blog kami pada ruangan komen. 

32 ulasan:

  1. lazatnya tengok kuih-kuih dia... ni kira mcm pasar tani la ek?

    BalasPadam
  2. Seronok la kalau dapat jalan dan beli sayuran kampung. Lama dah tak ke Pahang, dulunya pernah membesar di Jerantut. Kueh tu ada yang tak pernah nampak dan cuba.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada rezeki datanglah ke Pekan Sehari Chenor

      Padam
  3. Amboi, cam ni lah seronok ni nak beli barang masak. Semua adaaaa! dah lah segar-segar. Untungnyaaa :)

    BalasPadam
  4. banyaknya makanan makanan kat situ. bestkan tempat mcm ni sebab kat tempat sha pun ada, hari selasa. mmg best la jalan jalan situ, banyak makanan hehehe

    BalasPadam
  5. wow, makanan dan kuih semua nampak sangat sedah, bestnyaa

    BalasPadam
  6. seronoknya pi Pasar Tani, macam- macam ada ha...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye kat Pahang banyak pecan sehari mcmni,,bleh baca di sebelah kanan blog

      Padam
  7. Ya Allah.....fresh sangat nampak ikan ikan tu... Omengggg

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye sbb bersebelahan sungai pahang kebanyakkan kampungnya

      Padam
  8. Banyaknya kuih muih tradisonal sedap2 kat sana sini susah nak dapat. Tak pernah pergi pekan sehari Chenor ni walaupun dekat hehehe nanti boleh lah datang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pekan sehari chenor byk kelainann dgn kuih muih yg sedap ^^

      Padam
  9. sedap sangat nampakkuih tuuuu.. tengahari ni lapar pulak :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm2 jenis kan? ^^ pasar ni bermula awal 7pagi...

      Padam
  10. lama x ke Chenoh.. arwah bapa mertua saya dikebumikan disana bersebelahan sungai. masa banjir habis kubur2 beralih.. pasir naik tinggi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. chenor mmg berdekatan sungai dan kebyakkan kg di pahang berseblahan sungai pahang

      Padam
  11. banyaknya kuih2 tradisional.Kalo SA pergi nii..haiii...semua nak dibeli

    BalasPadam
  12. Laksa,mee kari haaa berliur nampak

    BalasPadam
  13. BESTNYA CHENOR,TERINGIN NAK PERGI...TENGOK MAKANAN-MAKANAN DIA, AISHHH MENGUNDANG SUNGGUH JIWA NI,HIHIH

    BalasPadam
  14. Menariknya... terutama part ikan patin tue... patin sangkar ke?

    BalasPadam
  15. meriah betul kuih muih di sana.. emm jambatan tu pon belum terjah lagi.. ok boleh masuk dalam list nnti ni..

    BalasPadam
  16. Allah rindunya Pasar macam ni. Sekarang pasar sangat bosan. Makanan mesti tak sedap. Saya rindu kuih tradisi. Huwaaaaa. Nak ke Chenor entah bila.

    BalasPadam
  17. Tu dia. Macam-macam ada. Memang rambang mata kalau pergi pasar nih. Banyak duit terbang melayang ☺

    BalasPadam

Arkib Blog